Jump to content

Volvo Penta D4/D6 fra rundt 2005, trygt å kjøpe nå?


gixen

Recommended Posts

Hei!

Fotsyken begynner å melde sin ankomst og dermed blir det en del tråling på Finn om dagen. Med mitt budsjett ser det ut til at det er mest aktuelt med båter fra 2003 - 2007, de fleste med VP D4 eller VP D6.

 

Jeg har lest mye om trøbbel på D4 og D6-serien til VP fra dette tidsrommet, med flere havari på flett nye motorer. Som jeg har forstått det var dette relatert til injektortrøbbel og/eller tvilsom dieselkvalitet rundt om på marinaene. Flere har uttalt det er potensielt svært kostbart å reparere maskinen etter injektortrøbbel.

 

Hva er status på disse nå? Er det trygt å kjøpe f.eks. D4-210 eller D6-350/370 fra dette tidsrommet dersom de er normalt godt vedlikeholdt?

 

mvh,

Geir Inge

Link to post

Absolutt trygt men som med alt annet, eier kan ha vanskjøttet motor mht ettersyn. Mange slurver med rengjøringen av varmevekslerne og sist men ikke minst, styr langt unna chiptrimmede eksemplarer. Chiptrimming avsløres enkelt ved gjennomgang av softwareversjon/innlasting så få med i kjøpekontrakten at motor aldri har vært trimmet.

Link to post

Denne tråden har mye nyttig info:

 

Det er ikke skrevet mye om totalhavarier av disse motorene de siste årene. Men havari kan skje for D4/D6 på samme måte som for alle andre motortyper/-merker. 

 

Mesteparten av problemene som blir relatert til D4/D6 motorene gjelder egentlig drevene. Sett bort fra totalhavariene som det var noen av for noen år tilbake har det ikke vært mye problemer med selve motorene. Lekkasje ved endelokk på kjølere/ladeluftkjøler, stramme-/løpehjul av plast som bør byttes til metallhjul, ladeluftsensor, slange under veivhusventilasjonsfilter og motstand på dynamoens D+ er vel de forholdene som har blitt omtalt. Og at det er viktig med regelmessig rens av kjølere. 

 

Det viktigste å se etter er at motoren ikke er belastet før den er varm og at den har fått kjørt seg ned før stans. Og at den er vedlikehold, og da det vedlikeholdet som faktisk er utført. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...