PålG. Startet 31.Juli.2019 Del på Facebook Startet 31.Juli.2019 (redigert) Waeco kjøleskapet i min Benteau Antares 780 kjøler plutselig ikke lengre - selv om strømbryterne er slått på. Det kjøler fint hvis motoren kjører eller når båten er tilkoblet landstrøm. Kan det være bruks-batteriet som sliter? Båten har to batteri - ett for motor og ett for drift av kjøleskap etc. Kjøleskapet har tidligere fungert utmerket. Takknemlig for innspill og erfaringer ! Redigert 31.Juli.2019 av PålG. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Litt tynne ledninger (spenningstap) kombinert med litt slitne batterier? Eller en low-voltage innstilling som er endret på? Sitér dette innlegget Link to post
PålG. Svart 31.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Takker, har ikke endret på noen innstillinger - men har en teori om at batteriene er litt slitne. Volt ser ok ut på dashboardet - men skal få meg et voltmeter og teste direkte på batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Fortsetter det å gå etter at du stopper motor? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 PålG. skrev 12 minutter siden: men skal få meg et voltmeter og teste direkte på batteriene. Test også direkte på selve kjøleskapet da får du en indikasjon på om du har for stort spenningsfall over kabling og kontakter. Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Mix skrev 7 minutter siden: Test også direkte på selve kjøleskapet da får du en indikasjon på om du har for stort spenningsfall over kabling og kontakter. Alternativ 3: hva med å måle både på batteri OG på kjøleskap? :D Mål overalt, da vet du mer om hva som foregår. Added bonus om du har tilgang på et tangampermeter som måler DC-strøm (fås til 600 kr på clasern, om du ikke har tilgang på Fluke o.l.). Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Seilerslask skrev for 2 timer siden: Alternativ 3: hva med å måle både på batteri OG på kjøleskap? Derfor sa jeg: " Test også direkte på selve kjøleskapet" Nettopp for å få en indikasjon på spenningsfallet. Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 1.August.2019 Del på Facebook Svart 1.August.2019 Mix skrev for 1 time siden: Derfor sa jeg: " Test også direkte på selve kjøleskapet" Det er ikke så greit å være blind i gjerningsøyeblikket! Sitér dette innlegget Link to post
PålG. Svart 2.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2019 Takker for gode innspill. Måler er kjøpt på Clas Ohlson. Dessverre økte problemet i omfang i løpet av de siste dagene. Da jeg skulle ut en tur i kveld - ville heller ikke motoren starte pga. lav volt. Dette på tross av at landstrøm stod på - og kjøleskap virket - og luftavfukter - som også går på landstrøm virket fint. Mistenker noen dårlige koblinger som har kommet i press av bagasje - har fjernet litt bagasje og sjekket at alle ledninger sitter skikkelig i. Men det er kanskje et skudd i blinde - håper på bedring etter en natt med ny lading. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.August.2019 Del på Facebook Svart 2.August.2019 Vist det er fare for (så) dårlige kontakter så ønsker eg at du prøver å finne ut av det før du legg frå kai. Varmgang og røykutvikling er ikkje kjekt å oppleve utpå. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
PålG. Svart 2.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2019 Ja, det er selvsagt. Kan ikke risikere noe. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.