Rookie_332 Startet 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2019 Hei, skal kjøpe vår første båt og har falt for Nor-Dan 780 26 fot. Noe pluss, minus her som vi bør være obs på? - ser evt at det er 2 typer motorer 2,8 og 4,2 noen av de som bør velges forran den andre? - Årsmod som er bedre en andre ser den er fra 1995 tom 1009? bortsett fra at nyere er bedre ;-) Evt dere erfaringer på denne fra en nybegynner ;-) Sitér dette innlegget Link to post
gnrk Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Hei Dette var min første båt som nybegynner også, og jeg har masse godt å si om den. Av ting som er viktig å være klar over er at da den er relativt smal (250cm) så er den litt følsom for ubalanse og bevegelse i båten i fart. Det betyr aktiv bruk av trimplan. Trimplan er helt nødvendig på denne båten. Den er også en relativt lett båt som tar imot alle tilbud om å dreie i sidevind når du skal legge til. Jeg mener baugpropell er et must. De fleste har vel det. Spørsmålet ang 2,8 og 4,2 er i alle fall et bra spørsmål. Det er sikkert flere meninger, men jeg hadde 2,8 og synes den allerede med denne motoren var litt "tung i rumpa". Her kommer også flapsen til sin rett, det er greit å hjelpe den litt opp i plan. 4,2 er to sylindre til, og enda tyngre, fordelen da er at 4,2'en har litt mer pulver til å skyve den opp i plan, og du får noen knop til på toppen. Skulle jeg hatt en sånn på nytt ville jeg gått for 2,8 med mindre toppfart er avgjørende. En annen ting er plassen i motorrommet. Det er relativt trangt med 2,8, og med 4,2 så er det helt fullt :-) Lykke til med båtkjøp! gnrk Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Det er ikkje båten som er smal det er lengda som er oppskrytt. Det mangler minst 3 fot og da er bredden heilt fin likevel og det er en romlig 22 foter. Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 (redigert) Hadde en 2002 Nor-Dan 7800 med en Volvo kad32, med rundt 160-170hk tror jeg, som vår første båt. Vi var veldig fornøyd med båten? Kunne vert en bedre kalesjeløsning på den. Hvertfall med tanke på at min hadde targabøyle. Men alt i alt, var vi fornøyd med båten. Mange gode løsninger. Våres var ekstra isolert i motorrommet. Redigert 1.August.2019 av k1mbo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 2.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 takk for tilbakemeldingen ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.