Jump to content

Kjøp av Nor-Dan 780 hjelp

Rookie_332

Recommended Posts

Hei, skal kjøpe vår første båt og har falt for Nor-Dan 780 26 fot.

Noe pluss, minus her som vi bør være obs på?

- ser evt at det er 2 typer motorer 2,8 og 4,2 noen av de som bør velges forran den andre?

- Årsmod som er bedre en andre ser den er fra 1995 tom 1009? bortsett fra at nyere er bedre ;-)

Evt dere erfaringer på denne fra en nybegynner ;-)

Hei

Dette var min første båt som nybegynner også, og jeg har masse godt å si om den. 

Av ting som er viktig å være klar over er at da den er relativt smal (250cm) så er den litt følsom for ubalanse og bevegelse i båten i fart. Det betyr aktiv bruk av trimplan. Trimplan er helt nødvendig på denne båten. Den er også en relativt lett båt som tar imot alle tilbud om å dreie i sidevind når du skal legge til. Jeg mener baugpropell er et must. De fleste har vel det.

Spørsmålet ang 2,8 og 4,2 er i alle fall et bra spørsmål. Det er sikkert flere meninger, men jeg hadde 2,8 og synes den allerede med denne motoren var litt "tung i rumpa". Her kommer også flapsen til sin rett, det er greit å hjelpe den litt opp i plan. 4,2 er to sylindre til, og enda tyngre, fordelen da er at 4,2'en har litt mer pulver til å skyve den opp i plan, og du får noen knop til på toppen. Skulle jeg hatt en sånn på nytt ville jeg gått for 2,8 med mindre toppfart er avgjørende. En annen ting er plassen i motorrommet. Det er relativt trangt med 2,8, og med 4,2 så er det helt fullt :-)

Lykke til med båtkjøp!

gnrk

Hadde en 2002 Nor-Dan 7800 med en Volvo kad32, med rundt 160-170hk tror jeg, som vår første båt. Vi var veldig fornøyd med båten?

Kunne vert en bedre kalesjeløsning på den. Hvertfall med tanke på at min hadde targabøyle.

Men alt i alt, var vi fornøyd med båten. Mange gode løsninger. Våres var ekstra isolert i motorrommet. 

Redigert av k1mbo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...