Jump to content

VP D4 m DPH drev. Virker som om motor/ drev slurer. Mister kraft over 1200-1400 omdr.


salthav

Recommended Posts

Det virker som om noe slurer når jeg gir gass. Går bra på lave turtall. v gasspådrag øker turtallet men kraftøknng /. fartsøkning uteblir. Kan det være vulkanisering i propell/ propellene som har røket eller er det sannsynlig med mer alvorlig problem  m drev (evt motor?)  Skjedde under vannski- opptrekk,  så motor / drev ble noe hardt belastet.  Motor og drev m propeller er fra 2008.

 

Redigert av salthav (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det høres ut som om vulkanisering i godset har sluppet slik at propell slurer på hub når belastning blir for høy. 

 

Tilt drevet opp og merk med vannfast tusj før du tar en tur. Merk med strek på ytre og indre propell. Om merkene ikke synker etter belastning., så er propellene modne for en overhaling med ny vulkanisering. 

 

Brukte winrace selv, men flere flinke. Koster litt, men en brøkdel av nye propeller. Raske er de også. Revulket mine hver 36mnd for å være sikker på å ikke ødelegge en sommer. Hadde D6-370 x2 med DPH. 

 

Mange tråder om dette her inne. 

 

 

MVH

 

Tor Arild 

Redigert av Tor Arild (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk Tor Arild,  men jeg har alt fått trukket båten på land. Fikk etter mye besvær tatt av propellene,  bakre mutter satt veldig hardt ( som mange andre også har opplevd ifølge tråder her). Propellene stod med ca 2mm mellomrom. De ser intakte ut, ikke noe gummi som" tyter ut". Er det noen mulighet for å teste om vulkaniseringen likevel er defekt?

Link to post
Share on other sites

@salthav, gummi tyter ikke automatisk ut selv om vulkanisering er defekt...

 

sett på propellene. Sett en strek med vannfast tusj over begge propeller. Kjør en tur med normal belastning. Sjekk om strek ligger på «linje» når du snurrer propellene. Om streken ikke er på linje, så slipper en av propellene og må revulkes. 

 

Ta begge med det samme. På mine DPH drev fikk jeg propellene revulket vinter hver 24mnd for ikke å få ødelagt sommeruker. 

 

 

Mvh

 

Tor Arild

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...