Jump to content

Side Power kontrollpanel slår seg av etter 2 - 3 sekunder


Kapt Skuteløs

Recommended Posts

Når jeg bruker trustreren virker alt som det skal, men den må taes i bruk nesten umiddelbart etter Power On, ellers så slår den seg av.

Etter bruk tar det også bare 2 - 3 sekunder før kontrollboksen slår seg av. Slik var den ikke i fjor, derfor lurer jeg på om det er en tastekombinasjon jeg ufrivillig har gjort som har redusert intervallet.

Jeg finner ikke noe om dette i brukermanualen. Noen som vet?

 

0D7A9D45-1473-4C73-AFA4-BA1B4F444CE1.jpeg.6af3a8c7726886354dff953443a97188.jpeg

Link to post

Det høres ut som elektronikken har sviktet ja. Jeg åpnet min for å glo og lete etter gremlins og med mindre de har endret designet veldig (din ser nyere ut enn min) så er det ikke noen mikrokontroller e.l. som har noen instillinger lagret. Så da er det etter all sannsynlighet en (eller flere) komponenter som har feilet. Legger ved et bilde av kretskortet:

 

20190502_193207.jpg.a3364485dcaa48be5c5ee5de2f6a704b.jpg

 

Ut fra symptomet gjetter jeg at det er en kondensator som er gåen. På dette kretskortet er de overflatemontert, som gjør det litt vrient (men ikke umulig) å reparere. 

Link to post
11 hours ago, Johannes said:

Dette er en svakhet med disse panelene.

8 minutes ago, leopard said:

Jeg har hatt dette problemet fikk nytt panel på garanti. 

 

Spekulasjon: de har hatt en dårlig batch med kondensatorer.

 

Høres ut som det er en god idé å kontakte Sleipner og høre hva de mener om saken :smiley:

 

 

Link to post
  • 1 måned senere...

Jeg tenkte at dette kan jeg leve med ut denne sesongen, og ny joystick kan forskyves til neste års budsjett.

 

Neida, nå har visperen kuttet helt ut. OK, enkel løsning tenkte jeg. Ny joystick fra butikken koblet til, men nei.

Det høres ut som om det slår i releet, men motor går ikke.

 

Hvordan kan jeg finne ut om det er motor eller relee som svikter?

Kanskje noen har koblingsskjema og splitt-tegning til denne, det gjelder en Side Power SP 55 SI ?

Link to post

@ebonita, det tror jeg også, men jeg har utelukket joystick med kretskort, siden den er ny.

Så derfor trenger jeg noen tips om hvordan jeg kan finne feilen.

Med ett koblingsskjema kan jeg kanskje lese meg til hvor jeg kan koble på strøm for å se at motoren virker.

Virker den, så er det vel bare relee igjen?

Link to post

Da har jeg fulgt guiden, men finner ikke ut hvor feilen er. Denne Thermo switch lead har kontakt med minus, da er vel Themo switch i orden?

 

Når jeg prøver å kjøre motor med jumper, så oppfører den seg likt som ved joystick. 
det slår i releet som en slagbormaskin. 
Motor har ikke skjært seg, sveiver jeg propellen, så drar den lett motor med rundt. 
 

Jeg har i grunn kommet dit at jeg vil ta ut motor og levere den til Sleipner for service. I den forbindelse lurer jeg på om det da bare er å skru ut de fire unbrakoskruene mor braketten og løfte ut?

Det sitter også tre kraftige stjerneskruer rundt motoren, skal disse også skrues ut?

 

A3F4A874-E0B3-45D3-B18E-12E84E5BAD4E.jpeg.12c926d621919c0a1027c32c472899bc.jpeg

Link to post

Ja det är umbracoskruvarna som håller motorn.

 

 

1209329546_ElmotorochsupportdemonteratIMG_3692.JPG.57b9ffe237a90f8d423b09a5dd4a468f.JPG

 

Stjärnskruvarna skall Du inte röra, dom håller magneterna i motorn.

 

Sedan är det någon form av medbringarkoppling som överför momentet från motorn till undervattenshuset.

På mina MaxPower är det en gummikoppling.

Den får man vara observant på vid återmontering så att den äntrar korrekt.

 

 

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Et relé som leker slagboremaskin tyder vel på at spenning dropper når det trekkes strøm, enten selve releet eller når motor starter. Har du prøvd å fore relé fra egen strømkilde? Kan det være ødelagt/internt brudd i thrusterbatteri om du har dette? (I så fall burde det sikkert belastningstestes - eller i alle fall måle spenning direkte på batteriet mens relé ‘klaprer’). Eller spenningsfall i kabling? 

Link to post

Jeg har fulgt guiden som det er vist til tidligere her. Om denne guider meg til å koble strøm direkte på relee, så har jeg gjort det. 
Ja, det er eget batteri. Dette er ett år gammelt, satt inn her nå i høst etter at problemet kom. Ble først brukt som startbatteri. Tviler stekt på at det er der feilen ligger, men man skal aldri si aldri. ?

 

Nå er motor ute, og snart på vei til Sleipner. 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...