Kapt Skuteløs Startet 1.August.2019 Del på Facebook Startet 1.August.2019 Når jeg bruker trustreren virker alt som det skal, men den må taes i bruk nesten umiddelbart etter Power On, ellers så slår den seg av. Etter bruk tar det også bare 2 - 3 sekunder før kontrollboksen slår seg av. Slik var den ikke i fjor, derfor lurer jeg på om det er en tastekombinasjon jeg ufrivillig har gjort som har redusert intervallet. Jeg finner ikke noe om dette i brukermanualen. Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 1.August.2019 Del på Facebook Svart 1.August.2019 Dette er en svakhet med disse panelene. Hvis du ikke er god på elektronikk er det nytt panal som er løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
moloko Svart 1.August.2019 Del på Facebook Svart 1.August.2019 Det høres ut som elektronikken har sviktet ja. Jeg åpnet min for å glo og lete etter gremlins og med mindre de har endret designet veldig (din ser nyere ut enn min) så er det ikke noen mikrokontroller e.l. som har noen instillinger lagret. Så da er det etter all sannsynlighet en (eller flere) komponenter som har feilet. Legger ved et bilde av kretskortet: Ut fra symptomet gjetter jeg at det er en kondensator som er gåen. På dette kretskortet er de overflatemontert, som gjør det litt vrient (men ikke umulig) å reparere. Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 1.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2019 Takker, da blir det først en operasjon, og mest sannsynlig en ny ? Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 1.August.2019 Del på Facebook Svart 1.August.2019 Jeg har hatt dette problemet fikk nytt panel på garanti. Sitér dette innlegget Link to post
moloko Svart 1.August.2019 Del på Facebook Svart 1.August.2019 11 hours ago, Johannes said: Dette er en svakhet med disse panelene. 8 minutes ago, leopard said: Jeg har hatt dette problemet fikk nytt panel på garanti. Spekulasjon: de har hatt en dårlig batch med kondensatorer. Høres ut som det er en god idé å kontakte Sleipner og høre hva de mener om saken Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 1.August.2019 Del på Facebook Svart 1.August.2019 Panelet har vel en auto-off timer basert på et RC-ledd, noe som er helt innafor ... helt til kondensatoren begynner å bli dårlig Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 28.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2019 Jeg tenkte at dette kan jeg leve med ut denne sesongen, og ny joystick kan forskyves til neste års budsjett. Neida, nå har visperen kuttet helt ut. OK, enkel løsning tenkte jeg. Ny joystick fra butikken koblet til, men nei. Det høres ut som om det slår i releet, men motor går ikke. Hvordan kan jeg finne ut om det er motor eller relee som svikter? Kanskje noen har koblingsskjema og splitt-tegning til denne, det gjelder en Side Power SP 55 SI ? Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 28.September.2019 Del på Facebook Svart 28.September.2019 Jag har haft bow and aft thrusters i många år utan sådan elektronik. Har fungerat alldeles utmärkt. Förmodligen kan man koppla förbi kretskortet? Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 28.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2019 @ebonita, det tror jeg også, men jeg har utelukket joystick med kretskort, siden den er ny. Så derfor trenger jeg noen tips om hvordan jeg kan finne feilen. Med ett koblingsskjema kan jeg kanskje lese meg til hvor jeg kan koble på strøm for å se at motoren virker. Virker den, så er det vel bare relee igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.September.2019 Del på Facebook Svart 28.September.2019 Tipper termoswitchen er kaputt. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.September.2019 Del på Facebook Svart 28.September.2019 Jeg har lagt ut en feilsøkingsguide i dokumentarkivet. Følg den. Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 28.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2019 Takk @Mix, denne tar jeg med når jeg skal i båten igjen neste helg. Jeg får riktig nok ikke åpnet denne zip fila på iPaden nå, men en PC er nok ikke langt unna Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 5.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2019 Da har jeg fulgt guiden, men finner ikke ut hvor feilen er. Denne Thermo switch lead har kontakt med minus, da er vel Themo switch i orden? Når jeg prøver å kjøre motor med jumper, så oppfører den seg likt som ved joystick. det slår i releet som en slagbormaskin. Motor har ikke skjært seg, sveiver jeg propellen, så drar den lett motor med rundt. Jeg har i grunn kommet dit at jeg vil ta ut motor og levere den til Sleipner for service. I den forbindelse lurer jeg på om det da bare er å skru ut de fire unbrakoskruene mor braketten og løfte ut? Det sitter også tre kraftige stjerneskruer rundt motoren, skal disse også skrues ut? Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 5.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2019 (redigert) Ja det är umbracoskruvarna som håller motorn. Stjärnskruvarna skall Du inte röra, dom håller magneterna i motorn. Sedan är det någon form av medbringarkoppling som överför momentet från motorn till undervattenshuset. På mina MaxPower är det en gummikoppling. Den får man vara observant på vid återmontering så att den äntrar korrekt. Redigert 5.Oktober.2019 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2019 Et relé som leker slagboremaskin tyder vel på at spenning dropper når det trekkes strøm, enten selve releet eller når motor starter. Har du prøvd å fore relé fra egen strømkilde? Kan det være ødelagt/internt brudd i thrusterbatteri om du har dette? (I så fall burde det sikkert belastningstestes - eller i alle fall måle spenning direkte på batteriet mens relé ‘klaprer’). Eller spenningsfall i kabling? Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 5.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2019 Jeg har fulgt guiden som det er vist til tidligere her. Om denne guider meg til å koble strøm direkte på relee, så har jeg gjort det. Ja, det er eget batteri. Dette er ett år gammelt, satt inn her nå i høst etter at problemet kom. Ble først brukt som startbatteri. Tviler stekt på at det er der feilen ligger, men man skal aldri si aldri. ? Nå er motor ute, og snart på vei til Sleipner. Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 5.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2019 Sleipner Motor = Fredrikstad Finnes det noen på andre siden av fjorden som tar service på denne? Jeg holder hus ca 100 km opp ved Numedalslågen, så vest for Oslofjorden gjør ting litt lettere ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.