Jump to content

Side Power kontrollpanel slår seg av etter 2 - 3 sekunder

Kapt Skuteløs

Recommended Posts

Når jeg bruker trustreren virker alt som det skal, men den må taes i bruk nesten umiddelbart etter Power On, ellers så slår den seg av.

Etter bruk tar det også bare 2 - 3 sekunder før kontrollboksen slår seg av. Slik var den ikke i fjor, derfor lurer jeg på om det er en tastekombinasjon jeg ufrivillig har gjort som har redusert intervallet.

Jeg finner ikke noe om dette i brukermanualen. Noen som vet?

0D7A9D45-1473-4C73-AFA4-BA1B4F444CE1.jpeg.6af3a8c7726886354dff953443a97188.jpeg

Det høres ut som elektronikken har sviktet ja. Jeg åpnet min for å glo og lete etter gremlins og med mindre de har endret designet veldig (din ser nyere ut enn min) så er det ikke noen mikrokontroller e.l. som har noen instillinger lagret. Så da er det etter all sannsynlighet en (eller flere) komponenter som har feilet. Legger ved et bilde av kretskortet:

20190502_193207.jpg.a3364485dcaa48be5c5ee5de2f6a704b.jpg

Ut fra symptomet gjetter jeg at det er en kondensator som er gåen. På dette kretskortet er de overflatemontert, som gjør det litt vrient (men ikke umulig) å reparere. 

11 hours ago, Johannes said:

Dette er en svakhet med disse panelene.

8 minutes ago, leopard said:

Jeg har hatt dette problemet fikk nytt panel på garanti. 

Spekulasjon: de har hatt en dårlig batch med kondensatorer.

Høres ut som det er en god idé å kontakte Sleipner og høre hva de mener om saken :smiley:

• 1 måned senere...

Jeg tenkte at dette kan jeg leve med ut denne sesongen, og ny joystick kan forskyves til neste års budsjett.

Neida, nå har visperen kuttet helt ut. OK, enkel løsning tenkte jeg. Ny joystick fra butikken koblet til, men nei.

Det høres ut som om det slår i releet, men motor går ikke.

Hvordan kan jeg finne ut om det er motor eller relee som svikter?

Kanskje noen har koblingsskjema og splitt-tegning til denne, det gjelder en Side Power SP 55 SI ?

Da har jeg fulgt guiden, men finner ikke ut hvor feilen er. Denne Thermo switch lead har kontakt med minus, da er vel Themo switch i orden?

Når jeg prøver å kjøre motor med jumper, så oppfører den seg likt som ved joystick. 
det slår i releet som en slagbormaskin. 
Motor har ikke skjært seg, sveiver jeg propellen, så drar den lett motor med rundt. 

Jeg har i grunn kommet dit at jeg vil ta ut motor og levere den til Sleipner for service. I den forbindelse lurer jeg på om det da bare er å skru ut de fire unbrakoskruene mor braketten og løfte ut?

Det sitter også tre kraftige stjerneskruer rundt motoren, skal disse også skrues ut?

A3F4A874-E0B3-45D3-B18E-12E84E5BAD4E.jpeg.12c926d621919c0a1027c32c472899bc.jpeg

Ja det är umbracoskruvarna som håller motorn.

1209329546_ElmotorochsupportdemonteratIMG_3692.JPG.57b9ffe237a90f8d423b09a5dd4a468f.JPG

Stjärnskruvarna skall Du inte röra, dom håller magneterna i motorn.

Sedan är det någon form av medbringarkoppling som överför momentet från motorn till undervattenshuset.

På mina MaxPower är det en gummikoppling.

Den får man vara observant på vid återmontering så att den äntrar korrekt.

Redigert av ebonita (see edit history)

Et relé som leker slagboremaskin tyder vel på at spenning dropper når det trekkes strøm, enten selve releet eller når motor starter. Har du prøvd å fore relé fra egen strømkilde? Kan det være ødelagt/internt brudd i thrusterbatteri om du har dette? (I så fall burde det sikkert belastningstestes - eller i alle fall måle spenning direkte på batteriet mens relé ‘klaprer’). Eller spenningsfall i kabling? 

Jeg har fulgt guiden som det er vist til tidligere her. Om denne guider meg til å koble strøm direkte på relee, så har jeg gjort det. 
Ja, det er eget batteri. Dette er ett år gammelt, satt inn her nå i høst etter at problemet kom. Ble først brukt som startbatteri. Tviler stekt på at det er der feilen ligger, men man skal aldri si aldri. ?

Nå er motor ute, og snart på vei til Sleipner. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...