Jump to content

Ta ned mast med rulleforstag


Far Out

Recommended Posts

Tiden nærmer seg dessverre at jeg må ta ned mastene for å få båten på land i vinteropplag. Jeg har gjort dette mange ganger på Yngling, som er 21 fot, men ikke på en havseiler med gjennomgående mast med rulleforstag. Jeg tenkte å feste løftestropp rundt masten mellom undervant og salingshorn, løsne vant og stag, og løfte masten mens en person holder rulleforstaget fremover til det blir hengende nedover langs masten.

 

Spørsmål 1: Vil rulleforstagets innfestning i mastetoppen tåle at det blir liggende inntil masten?

 

Deretter må masten legges ned mens en prøver å holde rulleforstaget inntil masten (eventuelt få surret det inntil).

 

Spørsmål 2: Går dette bra, eller blir rulleforstaget hengende i en bue?

 

Kort sagt: Er det noen som har gode råd om dette?

 

Far Out

:diving:

Link to post
Share on other sites

Masten din vil antagelig bli topptung (litt usikker siden den er gjennomgående) For sikkerhets skyld bør du ha noen til å støtte masten så den ikke slår ut sideveis i det du løfter den ut av hullet i dekk.

 

Jeg har aldri sett ett rulleforstag som ikke tåler å ligge intill masten. Det er nettopp slik det oppbevares om vinteren. Man bruker da masten som "spjelking".

 

Dette går veldig bra!

 

Jeg burde vel strengt tatt holde kjeft. Første gang jeg gjorde dette tenkte jeg ikke på at masten ville bli topptung. Idet jeg løsnet den siste strekkfisken, slo mastefoten ut. Innstinktivt grep jeg tak i mastefoten. Siden jeg har to salinger, og jeg hadde festet under den nederste, var det ganske mye mer vekt over festet enn under. Faktisk akkurat like mye som matchvekten til skipperen. Vi dannet en perfekt pendel. Så der hang jeg da, akkurat for høyt til å kunne stå på brygga. Masten svingte ut over sjøen, og jeg fulgte etter - litt inn over brygga og jeg hang der fremdeles. Jeg torde ikke slippe, for da ville jeg sikkert ødelagt noe i masta, og ikke rakk jeg ned til brygga... Heldigvis var det noen som hørte mine rop om hjelp, og etter at de hadde ledd seg ferdig, hjalp de meg med å få kontroll på mitt ufrivillige tivoli. Det ække flaut å spørre om hjelp når man skal ta ned masta.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Er ikke sikker på jeg gjør det riktige, men jeg gjør det som beskrevet ovenfor. Med et lite unntak, jeg binder et tau nede v/masteroten slik at jeg kan ha kontroll over masta mens den henger i krana og kanskje er litt topptung. Har hørt om flere som har opplevd at mastetoppen deiser i bakken så vindex og annet spruter, fordi toppen var tyngre enn bunn. Da er det greit å ha et tau........

 

Lykke til!

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Med gjennomgående mast er saken enkel. Mye enklere enn med masta på dekk.

Jeg begynner med å sette alle fall og hal fast på masta. Sikrer dem inntil så høyt opp jeg når med lastestropper fra Biltema.

Så fjernes rodkick og bom. Deretter løsnes kabler i bunnen av masta, og bordet settes ned på dørken. Nå løsnes stag og vant, inkludert rulleforstag, som også sikres inntil masta med flere lastestropper. Rulleforstaget sikres så høyt du når, resten helt ned.

Sikringen av mastekragen løsnes, en stropp legges rundt masta (lag øyet stort nok slik at den sklir helt opp under salingen) og masta løftes av. Før den kommer helt ut av kraven kjenner du om den er topptung eller ikke.

Når masta er på plass oppe på båten sikres alt inntil med enda flere lastestropper.

Disse billige lastestroppene får du ikke for mange av. Jeg har bøttevis av dem i båten for å sikre batterier, gummibåt, melkekassa med deler og allt annet jeg ikke vil skal fyke rundt.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hvis du synes løftepunktet blir for langt ned på masta kan du bruke et fall og feste til løftestroppen slik at den trekkes inntil masta høyere opp.. Da eliminerer du faren for at masta vipper rundt. (Hvis du har løftestropp som stikker høyere enn mastetoppen kan det være lurt å ha litt slakk slik at ikke løftestroppen river av vindex og annet som stikker ut i mastetoppen.)

 

Hvis du lar masta ligge over vinteren med wirefall, vant og stag surret langsetter skal du være forsiktig med å pakke det hele for tett inn i plast. Innesperret kondens, aluminium og rustfritt tett sammen kan gi grobunn for galvanisk tæring. Jeg så engang en mast der det hadde blitt stygge merker i elokseringen etter vinteropplag under slike forhold..

Athene

Link to post
Share on other sites

Masten må vel av viss en skal frakte båten med lastebil?

Båten har det jo definitivt best i sjøen på vinteren, men viss en skal "dulle" litt med båten i vinter så kan det kansje være greit å ha den på land, iallfall for vår del som til vanlig har den på vassøy :yesnod:

Redigert av Beneteau (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode råd. Jeg hadde båten i boblehavn i fjor vinter, men nå trenger jeg å lappe litt glassfiber under vann, så da tenkte jeg at det kunne være greit å ta den opp. Båtforeningen jeg er medlem av har besluttet at ingen får stå på land gjennom vinteren med masten(e) oppe. Dette skyldes frykt for at en båt skal bli tatt av vinden og velte oppå de andre. Jeg er ikke veldig begeistret for å måtte ta ned mastene, men det kan vel være greit å ta en titt på riggen.

 

Det virker som om et problem mange har vært borti er at tyngdepunktet ligger over løftepunktet, men det tror jeg ikke vil være tilfellet for min båt.

 

Jeg får vel bare krysse fingrene og håpe at jeg ødelegger minst mulig...

 

Far Out

:diving:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...