Jump to content

Kjøpt Hanto 22 med Sabb 11hk 2 syl, service før kjøretur?


Heednes

Recommended Posts

Hei!
Hadde jo en post i går om en FM S-2 motor som jeg kikket på.

Dette droppet jeg da jeg kom over en Hanto 22 med en Saab 11hk 2 syl. 

Skal da frakte denne fra Kristiansand og til Grimstad i dag, og i morgen skal den fraktes fra Grimstad til Risør for den etterlengtede trebåtfestivalen. 

 

Svigerfar hjelper meg i dag med oljefilter skift, oljeskift og dieselfilter bytte.

 

Er det noe annet jeg bør være obs på å sjekke før jeg begynner turen til Grimstad i dag?

Skal selvfølgelig prøvekjøre den først :).

 

Men er det bare bare og legge ut på langtur? Selger skriver at den er i særdeles god stand, men at dette bør byttes før motoren kjøres for full guffe da det er 2 år siden sist bytte.

 

Ellers er dette en grei båt når det blåser litt?

Kan jeg kjøre uttaskjærs hele / deler av veien til Grimstad? :)

 

Håper på gode svar!

 

Mvh

Heednes

Link to post
Share on other sites

Du skal over noen strekk som kan skvalpe en del: Kristiandandsfjorden, Kvpsefjorden og Homborside.

 

Derfor: Sjekk vannutskiller. Ta med ekstra dieselfilter. Ta med en 10 eller 20 liters kanne med diesel, så du har den diesel i tilfellet grums i tanken røres opp og du får stopp pga forurenset diesel.

 

Hvis du kommer til mannlokk så ta en titt ned i dieseltanken med god lommelykt.

 

Jeg hentet en Nidelv 24 til Grimstad fra Fredrikstad. Den gangen jeg var uerfaren innenbords eier. Var vant til sjø, så krysset over i mye sjø. Heldigvis gikk det fint. 

 

Men noen dager etter, da jeg hadde med familien på vei sørover til Søgne, så døde motoren sakte utenfor Ulvøysund. Det var ikke gøy. Frisk bris rett på land. Fikk dregget meg inn til en brygge. Etter mye feilsøking fant jeg at det var forurensning på tanken som skvalpet mye og tettet utløp av tank, samt fylte dieselfilteret. 

 

Endte opp med at jeg måtte tømme tanken ved Tømmerstø brygge (kom dit på dag 2, etter mye skruing og hjelp fra en hytteeier), vaske dieseltanken, så fylle på ny diesel og ha nye filtere. Fungerte fint etterpå.

 

Så derfor: Sjekk tanken, og ha med en 10-20 liter ekstra og ren diesel på en kanne som motoren kan suge fra dersom hovedtanken tetter seg.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Vedr å gå utaskjærs: Sjekk litt på din følelse. Båten tåler mye. Svakheten er en motor du ikke kjenner med ditto tankoppsett.  

 

Jeg hadde nok gått igjennom Blindleia. Både fordi det er veldig pent der, men også fordi det er mye mer behagelig og med den båten er det ikke store forskjellen i farten du kan holde. 

 

Går den i 6 knop på maks? (Min Nidelv 24 kunne jeg piske opp i 6,5 knop ved å presse motoren som hadde dobbelt av dine hk.)

 

Jeg hadde gått :

Krsand - Tømmerstø - Ulvøysund - Blindleia til Lillesand - Grunnesund - Homborsund - Homborside - Grimstad.

 

fra Grimstad hadde jeg gått:

Smørsund - Leia på innsiden av Hesnesøya - Inn Nidelva til Arendal (fin tur) eller via Galtesund - På innsiden av Tromøya - og indre lei forbi Tvedestrand og ut ved Lyngør - og så til Risør.

 

Ønsker deg knallgod tur i ny båt!

 

(Jeg satt mine første skritt i en Hanto 22 ?)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...