esg022 Startet 1.August.2019 Link til dette innlegget Startet 1.August.2019 (redigert) Jeg har en 3-sylindret 21 hk Nanni Dieselmotor fra 2008 i en eldre seilbåt som jeg nettop har kjøpt. Den har 320 timer på telleren. Den må glødes lenge (30+ sekunder) før start, og kan begynne å riste etter noen sekunder på tomgang. Noen ganger kveles den også kort tid etter start. Det virker som at problemene er større jo kortere tid jeg gløder, og så snart motoren går og jeg setter i gir med litt turtall er det ingen problemer. Jeg er helt fersk i motorrommet, og har lyst til å forsøke å se på dette selv før jeg tømmer lommeboka :) Er det sannsynlig at det er glødepluggene som må byttes? Kan det evt. være strømtilførsel til pluggene som er for svak? Alle tips mottas med takk! Redigert 1.August.2019 av esg022 Lagt inn motortype (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 (redigert) Sett gjerne motordetaljene (3-sylindret 21 hk Nanni Dieselmotor fra 2008) inn i tråd-tittelen, Forumet har som krav at tittelen skal være beskrivende, det er bra for alle, bare klikk på "rediger innlegg" Selv bruker jeg et tang-amperemeter for å måle hvor mye strøm den enkelte glødeplugg trekker. Så sjekker du målingene opp mot det som står i verkstedhåndboka og du ser med en gang om dine glødeplugger er defekte. Ikke spesifikt for din motor men generelt: Å gløde en motor lengre enn anbefalt øker muligheten for at glødepluggen sprekker eller kaster tuppen. Det kan føre til store motorskader... Så om instruksjonsboka sier 10 sekunder så stopp der... Redigert 1.August.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Hei! Det er meget sannsynlig at glødepluggene ikke fungerer som de skal. Du kan jo først starte med å sjekke strømtilførsel til glødeplugger, det kan være dårlig kontakt som er årsaken. Hvis du ikke har måleutstyr kan du hvertfall sjekke tilkobling på hver glødeplugg samt kabelen som går inn på skinna. Se etter irr/belegg på kabelsko og kontakflater mot glødepluggene. Puss dette av med fint sandpapir og spray på med f.eks elektroclean Sitér dette innlegget Link to post
Ole Opsahl Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Letteste måten å sjekke glødeplugger på er å ta av kontakta på glødepluggen, så tar du en kabelstump fra + på batteriet og mot koblingspunktet på glødepluggen. Blir det en god gnist da er som regel pluggen i orden. Har du ett multimeter kan du måle motstanden i pluggen, det skal typisk være mellom 0.5ohm og 2ohm, men dette varierer. Måle mellom koblingspunktet og godset i toppen. Sitér dette innlegget Link to post
esg022 Svart 1.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Takk for gode råd. Skal få skaffet meg et multimeter, gå over kabler/koblinger og lese håndboka så snart som mulig :) Jeg rakk ikke å endre tittelen, dessverre, men skal huske til neste gang. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 Har du sjekket eksosen like etter start? Hvis du får kraftig, hvit eksos med karakteristisk lukt, så er det tegn på at én eller flere sylindre ikke tenner. I så fall ville jeg byttet alle glødepluggene. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 Du kan også skru ut glødepluggene og koble dem til. Sett på glødingen og se at de blir røde. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gudrun Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 Iflg dagens brukermanual skal du gløde mellom 5-15 sekunder før du starter. Tipper som andre her på glødeplugger og eller (brennstoff)dyser som ikke er helt 100% lengre. Merker det godt på en 3 syl motor. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 Ut i fra be skrivelse av problemet kan det virke som du har feil på en eller to glødeplugger. Motor vil da sannsynligvis tenne på den eller de sylindre der glødeplugg er ok, mens den andre sylinderen tenner litt senere. Har hatt en Hiace som hadde 2 defekte glødeplugger og det var absolutt merkbart ved kaldstart. Defekt glødeplugg sjekkes enkelt med et multimeter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.