Jump to content

Kan det være dårlige glødeplugger?

esg022

Recommended Posts

Jeg har en 3-sylindret 21 hk Nanni Dieselmotor fra 2008 i en eldre seilbåt som jeg nettop har kjøpt. Den har 320 timer på telleren.

Den må glødes lenge (30+ sekunder) før start, og kan begynne å riste etter noen sekunder på tomgang. Noen ganger kveles den også kort tid etter start.

Det virker som at problemene er større jo kortere tid jeg gløder, og så snart motoren går og jeg setter i gir med litt turtall er det ingen problemer.

Jeg er helt fersk i motorrommet, og har lyst til å forsøke å se på dette selv før jeg tømmer lommeboka :)

Er det sannsynlig at det er glødepluggene som må byttes? Kan det evt. være strømtilførsel til pluggene som er for svak?

Alle tips mottas med takk!

Redigert av esg022
Lagt inn motortype (see edit history)

Sett gjerne motordetaljene (3-sylindret 21 hk Nanni Dieselmotor fra 2008) inn i tråd-tittelen, Forumet har som krav at tittelen skal være beskrivende, det er bra for alle, bare klikk på "rediger innlegg" :thumbsup:

Selv bruker jeg et tang-amperemeter for å måle hvor mye strøm den enkelte glødeplugg trekker. Så sjekker du målingene opp mot det som står i verkstedhåndboka og du ser med en gang om dine glødeplugger er defekte.

Ikke spesifikt for din motor men generelt:  Å gløde en motor lengre enn anbefalt øker muligheten for at glødepluggen sprekker eller kaster tuppen. Det kan føre til store motorskader...

Så om instruksjonsboka sier 10 sekunder så stopp der...

Redigert av dieselfan (see edit history)

Hei!

Det er meget sannsynlig at glødepluggene ikke fungerer som de skal.

Du kan jo først starte med å sjekke strømtilførsel til glødeplugger, det kan være dårlig kontakt som er årsaken.

Hvis du ikke har måleutstyr kan du hvertfall sjekke tilkobling på hver glødeplugg samt kabelen som går inn på skinna.

Se etter irr/belegg på kabelsko og kontakflater mot glødepluggene. Puss dette av med fint sandpapir og spray på med f.eks elektroclean

Letteste måten å sjekke glødeplugger på er å ta av kontakta på glødepluggen, så tar du en kabelstump fra + på batteriet og mot koblingspunktet på glødepluggen. Blir det en god gnist da er som regel pluggen i orden. 

Har du ett multimeter kan du måle motstanden i pluggen, det skal typisk være mellom 0.5ohm og 2ohm, men dette varierer. Måle mellom koblingspunktet og godset i toppen. 

Ut i fra be skrivelse av problemet kan det virke som du har feil på en eller to glødeplugger. Motor vil da sannsynligvis tenne på den eller de sylindre der glødeplugg er ok, mens den andre sylinderen tenner litt senere. Har hatt en Hiace som hadde 2 defekte glødeplugger og det var absolutt merkbart ved kaldstart. Defekt glødeplugg sjekkes enkelt med et multimeter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...