Jump to content

Mariner 50HP fra 80 tallet går på halv effekt.

Liteglow

Recommended Posts

Hei

Har nylig fått meg en eldre 50HP Mariner, mener den er fra 80 tallet. Det er forsåvidt helt likens motor som Mercury. 

Når jeg prøvde den på første turen ventet jeg til motor var varm og ga gass, da putret den i noen få knop. 

Når jeg gikk på tomgang ville den bare stoppe.

Gjorde flere forsøk med samme resultat, går bare såvidt fremover, og stopper etter en stund på tomgang. 

Jeg gjorde så:

1. Kjøpte ny bensin slange med pumpe

2. Sjekket plugger (gammel eier sa disse var 1 sesong gamle) 

3. Sjekket bensin filter etc.. 

4. Sjekket begge forgassere, 

Da ser jeg den ene forgasseren lekker bensin. 

Demontere denne å finner ut at flottør er noe tullete. Jeg renser forgasser og fixer flottør, nå lekker den ikke. Men motor puttrer. 

Neste steg er at jeg drar ut 2 plugger på begge øverste sylindre (som deler 1 forgasser) da skjer det ingenting. 

Drar jeg ut pluggene på nederste 2 sylindre så stopper den.

Ergo fant jeg ut at den går KUN på 2 sylindre. 

Da byttet jeg plass på forgassere. 

Ble noe forskjell på turtall men fremdels tenner den ikke fint. 

Kjøper så 4 nye plugger, da får jeg bra med turtall og det kan høre ut som motor funker helt fint. 

Tar den ned på vannet, kjører noen runder og måler fart. 

Får bare 27knop så noe er feil (skal gjøre 40knop). (men stor forskjell fra første turen) 

Når jeg kjører tilbake til bryggen så stopper motor igjen på tomgang. 

Og når jeg nå starter den igjen så høres det ut som om den går litt på 3 sylindre og litt på 2, og kanskje aldri på nr4. 

Sykt irriterende å ikke ane hva som er feil :(

Har egentlig ingen kunskap om 2 takt motorer annet enn hva jeg har lært iløpet av disse 2 ukene. 

Hjelp og tips mottas med takk :) 

Redigert av Liteglow (see edit history)

Jeg ville sjekket coil, og tenningsledere. Og hvis det er mekanisk fordeler på den så ville jeg sjekket den også.

Kan høres ut som dårlig kontakt et sted, og at det ble kontakt når du holdt på med ledningene ved bytte av plugger.

Lederne er forbruksvare.

På gamle biler var det typisk med dårlige kabler, eller sprekk i fordelerlokk (som gjorde at gnist gikk til jord i stedet for til pluggen). Da fusket bilen tilsvarende det du opplever med motoren nå.

Veldig vanskelig å avsløre med vanlig gnist test...

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Takker for info. 

Ja siden jeg tror den har både luft og bensin er det vel strøm igjen. 

Det skal sies at jeg fikk støt når jeg drar av plugghettene, men det behøver ikke nødvendigvis bety at det er nok strøm. 

Stummende mørke er enda noen måneder til jeg får her oppe... Men én garasje kan vel vurderes :) 

Grunn til jeg ikke har feilsøke coil og strøm er at jeg overhode ikke vet hvordan dette er koblet opp på min motor. 

Men hva kan årsaken være at den gikk fra 2 knop til 27 knop med nye plugger? 

Kanskje dårlig tenning, men nye plugger gjorde at den tenner bedre..?... 

Jeg er også litt redd å kjøre mye om en sylinder ikke går, kan den bli ødelagt? (da tenker jeg på bensin som skal smøre) 

Redigert av Liteglow (see edit history)

Ta bilder av motoren og post her. Bilde av plugghettene med kabler, og coil (der ledningene kommer fra).

Da kan vi kommentere mer spesifikt.

Jeg tror personlig den gikk på alle 4 etter bytte av plugger, frem til den fusket igjen. Derfor tror jeg det er en vakkel  (kontakt som kommer og går). Ved bytte av pluggene så rørte du alle kablene, og kontakten ble bra. Så kjørte du i 27 knop, og plutselig dårlig kontakt igjen.)

I og med at det er så markant kan det også være coilen hvis du har en coil per to sylindere 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Støt ved å dra av plugghettene er normalt. Spenningen søker etter korteste (minst motstand) vei til jord. Og med litt avstand til pluggen så er det deg. Spesielt hvis du er litt våt med saltvann. 

Skal ta noe bilder imorgen. 

Men et kjapt spørsmål, skal motoren kunne gå på kun 1 plugg? 

Innbiller meg at den gikk med bare 1 plugg på nr3 og 4, men på 1 og 2 ville den ikke gå, men den prøvde å tenne av og til. 

Jeg ser for meg at motor kanskje gikk på 3 sylindre, mens den fjerde av og til tente. 

Du sa også at du mente den gikk på alle 4, kanskje det. Men jeg tror ikke det, med tanke på at jeg klarte bare å dra den opp i ca 27 knop. Mot normalt 40knop når den fungerte fint. 

Hvis man i teorien tenker seg at den har gnist, hvor sannsynlig kan det være at den ene forgasseren ikke leverer nok bensin? 

Og en annen teori, kan ventiler eller stempelringer gjøre at den går slik? 

Takker for all hjelp 

Uten å vite type båt så kan jeg ikke forholde meg til fart. Min 16" med 60 hk gir meg 24 knop. Farten påvirkes av type skrog, vekt, tilt, propell, plassering av motor, groe og mer. Så med mindre du har målt båten til 40 knop med akkurat den motoren og det oppsettet før, så er ikke knop noen måleenhet som sier noe om motorens helse.

Det kan være andre feil med motoren, men slik du beskriver symptomene så holder jeg en knapp på tenningsfeil. Og da en vakkel i og med at det kom og gikk.

Liteglow skrev for 6 timer siden:

Og en annen teori, kan ventiler eller stempelringer gjøre at den går slik? 

Du tuller nå? Eller mener du reed ventiler? Det er jo en totakter...

Stempelringer vil ikke gi periodiske feil som dette.

Begynn med å sjekke at du har gnist på alle pluggene. Jeg mistenker coiler, kabler eller hetter.

Hvor fikk du de 40 knopene fra? Det høres litt urealistisk ut.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Vet det er en 2 takter, og ja da tenker jeg på Reed ventiler (har hørt om andre 2takt hvor disse har vært skadet/eller ødelagte stempel) men som jeg nevnte over er jeg ikke fagmann når d gjelder en slik motor. Så jeg må jo bare lufte spørsmålet her i håp om at noen har bedre kunnskap.  Trenger ikke komme med sarkasme av den grunn vel. 

Det er en forholdsvis liten og lett båt, en Mørebas 140gt med V skrog. 

Og det er tidligere eier som påstod at den klarer 40knop med denne motoren. 

Så ikke skyt meg om dette er feil, jeg har ikke selv fått prøvd den enda. Eller kan dokumentere noe. 

Eneste jeg vet er at 27knop var lite, og jeg hører på motoren at den ikke går helt riktig.  

Jeg skal være enig at det godt mulig kan være noe rart med tenningen. 

Jeg hadde lenge trodd at den ikke fikk nok bensin,  men det er vel litt rart siden halve motoren fungerer. 

Jeg ville nå uansett startet med å sjekke om det er gnist på alle fire pluggene. Samt rengjort koplinger på kabler inn til coilene, for å sikre god kontakt. Og malt motstand I tenningskablene, de skal være ganske så jevne. Om alt dette er OK kan du evt sjekke forgasserne på ny. Det kan være noe dritt du ikke har fått ut. Det skal ikke mye til. Det at turtallet endret seg når du byttet om på forgasserne kan tyde på at noe er feil.

Ser du noe fargeforskjell på pluggene etter prøvekjøring?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...