Jonasran72 Startet 1.August.2019 Del på Facebook Startet 1.August.2019 (redigert) Hei Noen som kan gi noen gode råd om innkjøp av avtrekker til svinghjul på en Yamaha 9,9 96 modell. Passer vel til flere ? Leser på nettet om alt mellom himmel og jord men trenger noe som virker og gjør jobben. Trenger ikke og koste skjorte heller.. Jula , Biltema ?? Duger det ?? Toarmet eller med bolter og plate? Takksam for tips Redigert 1.August.2019 av Jonasran72 Her er bilde av aktuelt svinghjul (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 1.August.2019 Del på Facebook Svart 1.August.2019 Jeg tror jeg brukte vanlig trearmet avtrekker med senterbolt da jeg tok av svinghjulet på en 50 hk mariner sist. Og sist var 16 år siden nå... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
dieselfan Svart 1.August.2019 Del på Facebook Svart 1.August.2019 Legg ut et bilde av svinghjulet ditt så er det mange flere som kan gi deg råd basert på god teknisk forståelse Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 2.August.2019 Del på Facebook Svart 2.August.2019 (redigert) Finn deg en stålplate som dekker de 3 hullene. Bor 3 hull i denne platen som du setter 3 bolter gjennom. Stram til litt og litt mens du dunker på midten med en hammer.... Funker mye bedre enn avtrekker med armer. Redigert 2.August.2019 av Fjordland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.August.2019 Del på Facebook Svart 2.August.2019 Bruk for all del ikke avtrekker med armer, det er fort gjort å skade svinghjulet! Gjør som Fjordland sier, lag til en plate. Og la mutteren stå på, oppskrudd jevnt med toppen ca. Så du ikke skader gjengene. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 2.August.2019 Del på Facebook Svart 2.August.2019 Godt å få bilde. Enig med Fjordland og index. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Jonasran72 Svart 2.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2019 Ok Så da trenger jeg egentlig ikke senterbolt i det hele tatt. Plata ligger an mot mutter og det er de 3 skruene som skal drive svinghjulet oppover??? jonas Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.August.2019 Del på Facebook Svart 2.August.2019 Burde funke det ja! Jeg bruker en med senterbolt, men det er bare fordi jeg hadde en liggende fra et annet formål som fikk seg tre nye hull. Stram til sånn passé greit, og gi den et kakk over bolten med hammeren. Pleier å slippe greit. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dieselfan Svart 2.August.2019 Del på Facebook Svart 2.August.2019 Husk å passe på at Woodruff kilen (halvmånekile) blir med når du monterer igjen. Lurt å pusse bort rust også fra de strømproduserende delene når du først har svinghjulet av. Konen må IKKE smøres... Sitér dette innlegget Link to post
Jonasran72 Svart 2.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2019 Dette skal jeg prøve idag. Ser at det er endel rust på de elektriske komponentene med lommelykt underfra. Men ett fint sandpapir er altså nok her. Fikk jeg svar på det jeg tenkte spør om etterpå i tillegg. Tusen takk alle hjelpsomme folk? Sitér dette innlegget Link to post
Jonasran72 Svart 2.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2019 Dieselfan Du skriver konen må ikke smøres, hva tenke du på da? Gjengene der bolten skrues på??? J Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.August.2019 Del på Facebook Svart 2.August.2019 Beklager, det ble ikke særlig godt forklart. Fint at du tar det opp når det er uklart Men konen så mener jeg det koniske partiet som er på veivtappen (partiet som kilesporet sitter på) og den konske delen inne i senter av svinghjulet. Der det er full kontakt mellom veivaksel og svinghjul Du må ikke ha olje eller fett på konen, den skal være tørr og helt rein for å sitte riktig. Mutteren skal sikres med gjengesikring og det er lurt å bruke momentnøkkel på mutteren. Sitér dette innlegget Link to post
Jonasran72 Svart 2.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2019 Ok Da er jeg med, jeg kunne godt smurt litt der ja. ? Glimrende mange takk. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.August.2019 Del på Facebook Svart 2.August.2019 Jonasran72 skrev 1 time siden: Tusen takk alle hjelpsomme folk? Så hyggelig med slik tilbakemelding Sitér dette innlegget Link to post
Jonasran72 Svart 2.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2019 Da er svinghjul av og det var en enkel jobb, fekk lagd en plate av 6 mm alu som funket fint. Men fant ikke noen kile som holder svinghjulet så regner med at det manglet. Men ser ikke komponentene greie ut ihht rust. Pusse litt lett kun på magnetene vel ? Er bytte av gummiringen / pakningen på toppen av kranken som er målet her. Kjempe dette så langt? Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 2.August.2019 Del på Facebook Svart 2.August.2019 Kilen henger sikkert på en av magnetene på svinghjulet. Du må finne denne, den er helt vesentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Jonasran72 Svart 2.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2019 Ok får ta en titt der. Tenkte jo bytte den pakningen i toppen av kranken, men hvordan fjerner jeg den siste delen som er synlig i toppen. Er vel noe stål/alu sylinder? Sitter vel et kulelager under der og? Må jeg dele hele blokken? Høres litt mye ut i tilfelle.? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.August.2019 Del på Facebook Svart 2.August.2019 Woodruff kilen du må finne ser slik ut... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.