Jump to content

Kjøpe båt; størrelse på skjærgårdsjeep 16 vs 17 vs 18 vs 19

Karibia

Recommended Posts

Da har jeg nettopp fått båtplass og planlegger å kjøpe båt.

Familien er ikke så gira på båt og jeg vil derfor som regel være alene i båten, og siden jeg er en kraftig kar ser jeg for meg ”Side Console” eller ”Center Console” for å unngå slagside...

Men av og til (!) skal noen/hele familien (max 4) være med, da for fisking og transport til Ryfylke fra Stavanger.

Har basert på diverse søk og Finn plukket ut ulike båter i ulike størrelser, men har egentlig null erfaring med denne type båt. Ble negativt overrasket igår da jeg i lånt båt (Hansvik Combo 700) slet med å komme fra Stavanger til Ryfylke uten å spraye ned familien på dekk !?

Det var kun litt vind (4-5 m/s) og noe bølger (fjordbølger?) og dette er en halvplaner hvor vi gikk ca 17kn, vind og bølger skrått i front.

Er klar over at sjøegenskapene er forskjellig, men hvor mye har størrelsen å si ? (Ja, båtstørrelsen altså ;-) )

Er skjærgårsjeep udugelig til dette? Må jeg over til styrhusbåt istedenfor "godværsbåt".

Mine (foreløpig utvalgte) som skal være sjøbåter? (Ønsker mest å kjøpe 2015-2018 modell);

16: Askeladden Freestyle 475

17: Askeladden 525

18: Yamarin 56SC

Har tidligere vurdert disse som unødig store og dyre;

19: Askeladden 565 Wasper (eldre modell men med så mye skrøyd at den vurderes med nyere motor)

20: ?

21: Yamarin 61CC

Favoritten til nå er Yamarin 56SC, må ha kalesje (helst i garasje) for når regnet brått dukker opp (kånå forlanger det :-) ), men blir 18 fot for lite???

huff da, langt innlegg, men håper på å benytte deres erfaring?

Askeladden 475 og 525 synest jeg ikke er gode sjøbåter i forhold til de andre du nevner.

Yamarin 56sc har jeg meget gode erfaringer med, går mykt i bølger i forhold til størrelsen, fører sitter i setet mot midten, slik at båten er i god balanse med en person ombord. Meget lun og god konsoll/vindskjerm på denne.

Yamarin 61cc er antagelig  enda bedre i bølger pga noe større en 56sc.

Askeladden 565 har jeg ingen erfaring med, men kjenner en kar som er særdeles fornøyd med sin

En tidligere tråd om skjærgårdjeeper, med meget positiv omtale.....

Ibiza 19 sport er også en båt med bra skrog...

Du nevner at du vil ha full kalesje. Det kan fåes på yamarin 56sc, 61cc og wasper 565, med flere.

Min favoritt blant skjærgårdjeeper er yamarin 62cc/6210 pga meget lun konsoll og meget godt skrog i bølger....

Jeg har ikke erfaring med noen av båtene du nevner, men som båteier på første sesongen kan jeg dele noen generelle betrakninger.

1. Med planende skrog i den størrelsen du legger opp til, skal det som regel ikke store bølger til før båten blir ganske livlig. Sjø inn på skrått forfra er det jeg liker dårligst, særlig om det blåser litt i tillegg. Da kastes det sjø over båten, slik du selv har erfart.

2. Om du ønsker at familien skal være med og samtidig øke sjansen for at de blir med en gang til, skaff en båt med vindskjerm i hele båtens bredde. Da vil nevnte sjø fra punkt 1 treffe vindskjermen og ikke kone/barn/hund. Det er også som regel kurant å få opp kalesjen med en slik vindskjerm og det vil føles ganske romslig.

Vi har en bowrider på 18 fot og den oppleves som akkurat passe stor for en familie på fire. Vi kan tilbringe hele dagen i båt med bading, mat, snacks og kald drikke. Det er mer tumleplass enn i en daycruiser, selvsagt på bekostning av overnattingsmulighet (for 2). Den er også fin å fiske fra, det er bare å fjerne putene i baugen så kan du grise så mye du orker :) Vi har vært 8 stk i båten også, det går fint, men da skal man finne seg en holme når man skal bade og spise.

Lykke til med valg av båt, det er mye å sette seg inn i både før, under og etter kjøp, men det er jo litt av moroa. Lytt til erfaringer fra andre, vurder dem opp mot dine (familiens) ønsker og behov.

Redigert av HiWard (see edit history)

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...