Jump to content

Hobby 555 eller Øien?

Timmeeh

Recommended Posts

Hei, prøvekjørte en hobby 555 her om dagen med 60hk. Stor plass, og grei fart. 26-27 på topp mot været, så marsj på 20 ca. Ekstra pullerter og bøyle rundt vindskjerm samt to selvlensinger er pluss. Men jeg fikk inntrykk av at den rak avgårde som en kork...? Er det lite kjøl på disse? Finner lite bilder på nett. Og den styrte relativt dårlig i litt fart, da glapp propellen (hjalp å tilte helt inn)... Mulig dette er vanlig?? 

Er øien båtene et bedre valg hvis fart ikke er så viktig? 17-18 i marsjfart er evig nok. De er jo noe billigere. Ser hobbyen bare har vært på markedet et par år, er det noen som har hatt de en stund og vil dele erfaringer? Gjerne opp mot øien 530 evt 620. Sting er utelukket pga evinrude. Skal ha honda/yamaha/suzuki. 

Har hobby 555 med 80 hk Yamaha ny type. Brukes hovedsaklig til fiske. Ca 10 cm kjøl på denne med stållist. Alle båtene i denne kategorien er forholdsvis flatbunnede og slår i krapp fjordsjø. Har montert motor maks ned, spinner kun ved kraftig akselerasjon. Har oppgradert båten med ekstra rekker, større selvlensing, ekstra batteri, teinehaler, to tanker, spyle pumpe og membran lensepumpe. Trekk over styrekonsoll og førersete. Kommer til å bytte til hydraulisk styring, samt lage en bøyle for lanterner og arbeidslys. Lanterner er feilplassert originalt. Kommer noe vann i skroget når det regner, har ikke funnet ut hvor det kommer inn. Samt at luke til tankrom skrår feil med så tung motor, så har laget ekstra drenering i lukekarm. 

Ja merka den slo litt.. Men de er jo lette og forholdsvis flate ja, så det må en vel bare tåle :p savnet også hydraulisk styring, så det kommer jeg nok til å montere uansett båt. Ser øien 620 har det som standard.

Større selvlensing? Kjika bare fort under luka, men på modellen jeg prøvde var det to stk 1 1/4" eller 1 1/2" slanger. Virka greit dimensjonert. Spørs når man tapper bløggekaret på over 100L om det rekker å ta unna men, det er jo ingen sjark... 

Har du hatt den ute på vinteren? Hvor mye skal til før den tar inn vann i lensinga? Mtp snøfall og lite tilsyn... Jobber 3 uker i slengen så er litt skeptisk til akkurat dette. Forhandleren av hobby her selger suzuki og 60hk var ca 100kg mot 70 hesteren sine 150,så det blir nok 60 her isåfall. 

Er nok med orginaldimensjon, men byttet til trudesign så gikk opp til 2 toms når jeg først var i gang. Ligger ute om vinteren så da tåler trudesign frost og det tetter ikke så lett med snø, slush. Tåler mye vekt ombord, stenger ikke ventiler med 5 voksne og mye fiskeutstyr. 60 hk er ok, sparer også vekt akter med tanke på luker som nevnt. 

KDB skrev for 15 timer siden:

Har oppgradert båten med ekstra rekker, større selvlensing, ekstra batteri, teinehaler, to tanker, spyle pumpe og membran lensepumpe. Trekk over styrekonsoll og førersete. Kommer til å bytte til hydraulisk styring, samt lage en bøyle for lanterner og arbeidslys. Lanterner er feilplassert originalt.

Det høres ut som om du har gjort en bra jobb med å oppgradere båten til praktisk bruk! Du burde laget en egen tråd hvor du legger ut bilder og forteller litt om oppgraderingene dine :thumbsup:

Hvordan monterte du membranpumpa, og hvorfor monterte du den?

KDB skrev for 15 timer siden:

Kommer noe vann i skroget når det regner, har ikke funnet ut hvor det kommer inn. Samt at luke til tankrom skrår feil med så tung motor, så har laget ekstra drenering i lukekarm. 

Ikke uventet å lese om slike erfaringer på standard serieproduserte båter. Mange småting som blir litt lettvint og dårlig framstilt for å spare penger.

KDB skrev for 2 timer siden:

Skal mye til at de fryser, vertfall her på Vestlandet. Men uansett så slipper en ventiler som er rustet fast etter et par sesonger. Angående hydraulisk styring, er det nok litt jobb å bytte, så hør om det ikke kan leveres fra båtbyggeri. 

Ja det kan jo være verd å sjekke. Er kommet dit at jeg vil bruke båten fremfor å oppgradere / fikse på ting :)

Enig med komodo du må gjerne legge ut litt bilder. Alltid interessant å se hvordan folk løser ting

Komodo. Kjølen på denne, er på en måte hul helt akter, limte slangen til membranlensepumpe nedi hulrommet på kjølen. Pumpe, Jabsco står i akterrom, og utløp gjennom akter speil. Får dermed ut bortimot alt vann fra bunnen. Skal slike båter ha topp kvalitet og utstyr fra øverste hylle blir de dessverre for dyre i dagens marked. Så for min del ble valget å oppgradere båten, rett fra butikken. Har forøvrig fulgt tråden din om Dracobåten Komodo, og har virkelig sansen for kvaliteten i arbeidet ditt og gode løsninger. 

KDB skrev for 1 time siden:

Komodo. Kjølen på denne, er på en måte hul helt akter, limte slangen til membranlensepumpe nedi hulrommet på kjølen. Pumpe, Jabsco står i akterrom, og utløp gjennom akter speil. Får dermed ut bortimot alt vann fra bunnen. Skal slike båter ha topp kvalitet og utstyr fra øverste hylle blir de dessverre for dyre i dagens marked. Så for min del ble valget å oppgradere båten, rett fra butikken.

Skjønner!

KDB skrev for 1 time siden:

Har forøvrig fulgt tråden din om Dracobåten Komodo, og har virkelig sansen for kvaliteten i arbeidet ditt og gode løsninger. 

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: 

Det ble mange erfaringer med dracojolla, men ingenting er perfekt. Ser jo nå i ettertid endel småting som kunne vært annerledes. Men i forhold til serieproduserte båter har jeg i alle fall klart å luke ut en god del småting som jeg ikke setterpris på.

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...