Jump to content

Vil en enkel VHF gi meg noe mer sikkerhet?

landkrabbe_

Recommended Posts

Hei

Jeg kjører en DC på godværsdager og i rolig farevann. Til nå har jeg tenkt at mobil er greit nok hvis jeg får problemer. Jeg bare ringer en kompis...

Men hva hvis jeg ikke får tak i en kompis? Eller jeg trenger hjelp litt raskere? RS er jo en mulighet, men det kan kanskje bli litt overkill?

Vil en VHF være til nytte? Lytter folk flest på kanal 16?

Og hvis jeg kjøper en billig VHF; vil jeg føle at jeg "mangler" noe?

F.eks denne fra maritim:

Standard Horizon Håndholdt VHF HX300E

Guest Avmønstret#

Om du bruker båten i områder og perioder med annen trafikk eller lyttestasjoner i nærheten, definitivt ja vil jeg si. Selvsagt mange småbåter og dagsturbåter som ikke har VHF, men samtidig er vel den norske fritidsbåtflåten relativt godt utstyrt og det er som regel noen som tar lytteplikten på alvor om det er en del båter på sjøen. 

Vet jo ikke hva alle andre gjør men jeg tror faktisk det er en god del "ører" på kanal 16, ikke minst er jo Kystradioen litt overalt med sine antenner. 

Jeg var (er) også i tvil, men jeg landet på å bruke VHF og har den alltid på kanal 16 når jeg er ute med båten. Viktigst for meg er DSC nødknappen, ett trykk og posisjonen din samt det faktum at du har problemer blir sendt ut. Den du linker til har ikke DSC og GPS, så dersom du bestemmer deg for at du skal ha VHF, ville jeg bladd opp noen hundrelapper ekstra og heller kjøpt f.eks HX870. Jeg kjøpte min for 2000kr

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Det har jeg også lurt på. Jeg har så langt valgt å ikke skaffe VHF selv om jeg ikke er helt sikker på om det er det riktige valget.

Jeg har forstått det slik at dersom man bruker mobiltelefonen og ringer nummer 120 så kommer man fram til det samme sentralbordet hos kystradioen som når man kaller opp vha VHF.

Generelt så er det jo svært god mobiltelefondekning et godt stykke ut over sjøen. Pleier å ha med en ekstra mobiltelefon med alternativt sim-kort og nyladet batteri. (Det gir jo også "reserve navigasjon og karttjeneste".)

Jeg har forstått det slik at VHF i dag ikke medfører særlig mye "ekstra sikkerhet", men det kan jo være at jeg tar feil.

Noen som kan korrigere og komme med utdypende opplysninger. (Slik at både jeg selv, trådstarter og andre går til anskaffelse av VHF ..)

Litt info fra redningsselskapet:

https://www.redningsselskapet.no/nyttige-nummer-og-hjelpemidler/

Redigert av Arne2 (see edit history)
Arne2 skrev for 3 timer siden:

Jeg har forstått det slik at dersom man bruker mobiltelefonen og ringer nummer 120 så kommer man fram til det samme sentralbordet hos kystradioen som når man kaller opp vha VHF.

Arne2 skrev for 3 timer siden:

Jeg har forstått det slik at VHF i dag ikke medfører særlig mye "ekstra sikkerhet", men det kan jo være at jeg tar feil.

Noen som kan korrigere og komme med utdypende opplysninger. (Slik at både jeg selv, trådstarter og andre går til anskaffelse av VHF ..)

Med VHF hører alle hva alle sier.

Med mobiltelefonen kan man bare ha kontakt med en og en.

Dette er VHF-ens åpenbare fordel i forhold til mobiltelefon.

Redigert av Jannmar (see edit history)
landkrabbe_ skrev for 8 timer siden:

Og hvis jeg kjøper en billig VHF; vil jeg føle at jeg "mangler" noe?

F.eks denne fra maritim:

Standard Horizon Håndholdt VHF HX300E

Jeg har selv den VHF-en du linker til.

Den er helt grei. God lyd, meget enkel å bruke, kan lades med USB kabel og har lang standby/batteritid.

Den har ikke DSC, GPS osv. Men da jeg ikke bruker båten til lange turer, men alltid ferdes i det samme nokså begrensede området, falt valget på denne.

Det må tilføyes at hele det området jeg ferdes i har utmerket dekning for kontakt med kystradioen, selv med en håndholdt VHF.

Redigert av Jannmar (see edit history)
mons skrev for 6 timer siden:

Ville lånt en bærbar og testet i det området du skal bruke den.

Hvis en rekker nærmeste stasjon/link for kystradioen vil er det bra. Hvis ikke mister du mye av nytten av DSC til nødmelding ol.l

Alle stasjoner som har DSC, herunder en stor andel av båter med VHF, vil fange opp nødmeldingen. Så nødmeldingen vil mest sansynlig bli fanget opp selv om man ikke er innenfor dekning av kystradioen.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

At man kan ta direkte kontakt med båter i nærheten er viktig.

En slik forespørsel om hjelp kan også kystradioen sende ut til de samme båtene hvis du ringer 120.

De aller fleste nødanropene jeg har hørt er formidlet viakystradioen og ikke sendt direkte. De kommer gjerne fra båter i bra vær som gjør at familier går på sjøen, og de er nær land. Jeg synes slike anrop er skjeldne i styggvær eller langt fra land.

Den største forskjellen er kanskje å gå fra å være en passiv bruker som bare kan motta hjelp til å bli en som kan berge snekka med barnefamilien som holder på å gå i brenningene bak nærmeste odde.

Opplever du det en gang lytter du på Vhf resten av livet.

Vhf funker med våte og kalde fingre.

Test det på telefonen.

Noen telefoner kan programmeres til å sende nødmelding via kystradioens nødapp hvis du trykker 3 ganger på en av knappene. Den bør installeres hvis du satser på telefon.

Mons

Mobil er en falsk trygghet. Har selv opplevd å skulle bruke mobilen i åpen båt i litt rufsete vær med saltvann på hendene, det var heldigvis ikke i nødsituasjon for det var umulig å bruke touch skjermen før jeg var komt på land og hadde fått vasket og tørket skjermen og hendene.

Jeg var ute en gang med familien i lånt båt, en 20 fots daycruiser. Vi lå og fisket og koste oss i Korsfjorden utenfor Bergen. Da vi skulle reise igjen var vi tomme for batteri (hadde brukt minimalt med strøm), og det viste seg senere at laderen hadde sluttet å virke. Dette gjorde at vi drev inn i hovedskipsleia. Vi ringte RS med mobilen. RS skulle komme men de var på oppdrag, så de ville først komme om noen timer. 

Heldigvis hadde jeg padleåre og mobil, og jeg padlet det jeg kunne for å komme meg unna. Nå hadde nok RS gitt beskjed og lastebåter styrte unna mens jeg padlet, men det er ubehagelig å padle en 20 foter i skipsleden, og jeg synes situasjonen illustrerer ett eksempel på hvor VHF ville gitt økt sikkerhet fordi jeg ville hørt kommunikasjonen mellom båtene og kanskje kunnet ha bedre kommunikasjon mot RS.

Da RS kom hadde vinden og bølgene økt og jeg hadde begynt å padle for å ikke gå på land

I min egen båt har jeg nå 2batterier, voltmeter som gir batteri og ladespenning og bærbar VHF med GPS og DSC. Skulle gjerne ha en  batterimonitor også, men det er jo gjerne litt overkill i en DC.

Min viktigste grunn til å ha VHF er at jeg kan hjelpe andre. Det kan jeg ikke med mobiltelefonen.

Har hørt to mayday på VHF'en min, og begge gangene var det privatbåter som var først fremme for å hjelpe. Hvis alle stoler på mobilen så vil det gå mye lenger tid å få hjelp...

Redigert av shipahoy (see edit history)
Vdub skrev for 2 timer siden:

Mobil er en falsk trygghet. Har selv opplevd å skulle bruke mobilen i åpen båt i litt rufsete vær med saltvann på hendene, det var heldigvis ikke i nødsituasjon for det var umulig å bruke touch skjermen før jeg var komt på land og hadde fått vasket og tørket skjermen og hendene.

Jeg tenker også på dette med å ha en bærbar VHF på seg dersom man faller over bord. Svært lite en mobil kan bidra med da, mens et bra håndsett er vanntett.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Arne2 skrev for 7 timer siden:

Med VHF kaller du opp eventuelle båter i umiddelbar nærhet også, som selvsagt er de nærmeste til å komme deg til unnsetning. Det får du ikke til med mobil.

Lytter alltid til vhf når vi er ute og seiler. Om en båt i nærheten har motorstans eller andre problemer,  så er det sannsynlig at en av oss med VHF kommer før RS/ nødetatene.  Alle de siste situasjonene jeg har overhørt har gått mellom kystradiosør og båter som tilfeldigvis er nær det området der folk har problemer. At en båteier valgte vhf i tillegg til mobil kan være forskjellen på liv og død om du har båten full av folk og driver mot ett skjær i havgapet. 

4 hours ago, Vdub said:

Tja .. bruker mobilen i pent og ruskete vær hele tiden. Bruker ikke noen annen instrumentering enn kompass og mobiltelefon. (Med navigasjons og GPS apper.)

Man kunne jo også eventuelt hatt med en reservetelefon av gammel type med "knapper" der 120 lå som ferdig programmert nummer. Skal tro om "telefon av gammel type" finnes i vanntett utgave? Har i alle fall sett det i utlandet med "kjempebatteri" som varer ganske lenge.

Ellers er "nødstrøm" jo ingen dum ide. Kjøpte først et 230V strømaggregat, drevet av bensin, men angrer nå på det. Tar for mye plass og er for tungvint i bruk. Satte så inn to ekstra bilbatterier pluss at jeg kjøpte inn noen startkabler, som ikke stort sett ikke har noen annen funksjon en "nødstrøm". Tror det skal fungere helt OK.

Ellers veldig bra og utdypende informasjon i denne tråden, synes jeg.

Edit:

Denne er vanntett, og kan ha sim-kort fra både Telia og Telenor. 120 nummeret kan ligge ferdig programmert.

Mulig at det også finnes bedre modeller.

https://www.elkjop.no/product/mobil-og-gps/mobiltelefon/10100/cat-b35-4g-mobiltelefon

Redigert av Arne2 (see edit history)

Ja, VHF vil gi deg mer sikkerhet. Og en bonus: Det vil gi meg mer sikkerhet! Fordi du vil kunne høre om jeg trenger hjelp en dag...

I helgen fraktet vi båten fra Spangereid til Sandnes - vi lå noen nm utenfor land ved Jærens Rev, men så flere båten som lå nærme land og reiste motsatt retning. Da kunne jeg kalle opp den ene seilbåten, og slå av en prat om strøm og bølgeforhold. Ikke så mye å si for sikkerheten, men hyggelig likevel.

VHF er ikke store investeringen. Ta også "lappen". Så er du sikrere, og vi rundt deg er sikrere :thumbsup:

Hvor mange som lytte er jeg usikker på, men trafikken på kanal 16 er i alle fall laber om dagen. La til i Larvik for en uke siden, rundt kl. 17.00, hadde "glemt" å slå av VHFen, og den stod på kanal 16 som vanlig, der var det musestille frem til kl. 02.30 på natta, så da tusla jeg opp å slo den av...

Til spørsmålet: JA! En vanntett håndholdt VHF er nok en god trygghet...

R.O skrev 13 minutter siden:

Hvor mange som lytte er jeg usikker på, men trafikken på kanal 16 er i alle fall laber om dagen. La til i Larvik for en uke siden, rundt kl. 17.00, hadde "glemt" å slå av VHFen, og den stod på kanal 16 som vanlig, der var det musestille frem til kl. 02.30 på natta, så da tusla jeg opp å slo den av...

Da ville jeg fått tatt en sjekk av installasjonen. Du burde fått med deg annonsering av værmelding 3 ganger i den perioden.

Ellers er det bra med radiodisiplin og mest mulig stillhet på kanal 16. Kanskje har vennebåter begynt å bruke kanal L2 til det den var tiltenkt: En kallekanal mellom fritidsbåter. Eller avtalt en enfrekvens kanal på forhånd. F.eks. er 1W kanalene 15 og 17 glimrende til bruk av vennebåter som går i følge.

Hei!

Takk for mange gode svar!

Jeg liker det med at "alle" hører "alle". Jeg så en båt her forleden som fikk hjelp av RS. Jeg vet ikke hva som var skjedd, eller hvor lenge de hadde hatt problemer. Kanskje jeg kunne hjulpet...

Jeg liker også robuste og gode løsninger. Jeg føler VHF er robust. Mobiler er litt sarte. Jeg knuste skjermen min på mobilen for noen dager siden. Den mobilen tålte begrensede mengder vann når den var ny. Etter skaden tåler den ikke vann i det hele tatt.

Tipper jeg kjøper en VHF når jeg er tilbake på land igjen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...