Jump to content

Vil en enkel VHF gi meg noe mer sikkerhet?

landkrabbe_

Recommended Posts

Ser TS kanskje har gjort valget sitt, og må bare si at det VHF absolutt er til hjelp.

Hadde min første bruk for den, og RS, i sommer. Var på vei sørover ut av Egersund og ikke kommet veldig langt når motor døde, dette skjedde når det begynte å bli litt bølger med medfølgende slag. Fikk startet motor igjen men stoppet nesten med en gang igjen. Deretter ble alt dødt, alle instrumenter. Var såpass nærme land at istede for å bruke tid på å feilsøke så kalte jeg opp RS i Egersund på VHF via kanal 16. Har kun en håndholt og tror skøyta var nord for Egersund så ikke sikkert de hørte meg. Men etter 20-30 sekunder kalte kystradioen meg opp. Forklarte situasjonen, og posisjonen, og de skulle videreformidle til skøyta. Etter litt tid kom kystradioen tilbake med info om at skøyta kunne bruke litt tid før den framme. Informerte om jeg hadde noe tid før det var helt krise, og bekreftet at jeg hadde anker ombord som evt. kunne benyttes.

Legger ved sporet fra denne "turen".

Screenshot_20190805-111648.png.60d3e10400e3bf90ca08fca53061197e.png

Etter kort tid hørte jeg kystradioen kalle opp en seilbåt, og forklarte situasjonen å spørre om de kunne assistere frem til RS kom frem, seilbåten hadde antagelig AIS. Seilbåten forklarte at de allerede hadde hørt alt som ble sagt over VHF'en og hadde allerede kurs rett mot meg.

I sporet ser man hvor jeg fikk motor stans og begynte å drifte mot land. Seilbåten kommer til og jeg får slep.

Stor takk til dem!

DSC_0508.jpg.9f96fc5448d38b1d83a10566e7bd8f38.jpg

Den lille "bøyen" på sporet tilbake til Egersund er hvor skøyta kom og overtar slepet, takk til dem også.

DSC_0509.jpg.64d287e648cad7e5ba66620c1c8a09b5.jpg

Alt gikk greit og løste seg. Viste seg at +12v ledning hadde hoppet av på tennings nøkkelen, antagelig i bølge slagene.

Så ja, VHF mener jeg absolutt er verdt investeringen. 

Redigert av Vingen300
skriveleif (see edit history)

Har bestandig med VHF! Selv omjeg stort sett drar steder der det er normalt bra telefondekkning.   Husk at det er ikke bare til hjelp for deg selv, men også for andre i nærheten!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...