Jump to content

Gratis Sjømann 22, kommer den på vannet igjen?

mOMOe86

Recommended Posts

Dette er en spenningsserie i ukjent antall episoder, hvor det hele startet slik.

I varmen av de to siste sommerene, har jeg vært grønn av misunnelse ovenfor alle der ute som sender meg bilder og videoer av hvor flott det er til sjøs.

Men pga prioritering av andre ting, har det ikke vært rom for båt i budsjettet.

Og i kjent stil, kjøper jeg aldri noe som i utgangspunktet fungerer. Det starter alltid som et prosjekt.

Denne gangen, kom prosjektet til meg heldgivis som i form av en båt.

En nabo hadde gitt opp sin 78 modell Sjømann 22, etter at snøen overmannet den stakkars kallesjen, og vannet gjorde sitt inntog.

Båten har siden dengang stått som fungerende nedbørsmåler, og bærer preg av det.

Som evig opptimist, er ingen hinder for stort, og jeg takket pent ja når sjansen bød seg til å få en gratis båt. Like full av potensiale, som vann.

Transporten var ikke så lang, men utfordrende nok ble den.

Dette var da kvelden før jeg reiste offshore, så jeg har ikke så mange bildene enda, men her er det lille jeg har sålangt hvertfall.

Kl: 03:52 var båten på plass under "tak", tømt for både søppel, løst inventar og vann, og jeg har fyllt alle hulrom i motor og gir med parafin og rotert den noen runder.

Så da blir hvertfall ikke tilstanden værre i tiden jeg er borte.

Etter dette ble det ei lita øl for å feire det nyankommede familiemedlemmet, før jeg rakk å forsove meg til avreise.

Screenshot_20190730-004741.png

DSC_0751.jpg

DSC_0752.jpg

DSC_0753.jpg

DSC_0754.jpg

DSC_0760.jpg

Redigert av mOMOe86 (see edit history)

Fin feedback, det settes pris på. 

Motoren er en marna mb10a, etter det jeg kan se. 

Det var ingen vann i sylinderene heldigvis. 

Men bare vann i oljesump og gir. 

Motoren roterte bare med håndkraft på reimhjulet/svinghjulet uten plugger, og kjentes ut som hadde god kompresjon med pluggene i. 

Som nevnt tidligere, fylte jeg alle hulrom i motor og gir med parafin (har fryktelig mye parafin stående ) nå før jeg dro. Så får jeg løst opp noe av "majonesen " (olje/vann mix). Samt at ikke ting begynner å ruste pga plutselig tilgang til oksygen etter lensing. 

Så får vi se når jeg kommer hjem igjen, om jeg får start på sakene. 

• 2 uker senere...

Hjemme igjen, og tusen andre prioriterte ting på tapeten. Men tok meg til en liten tur nedom båten nå istad. For å rette opp litt på presenninga. Og lense siste rest, da det ble travelt før jeg dro, og ikke alt vannet rakk å finne veien ned i kjølen mens jeg lensa sist. Tok også opp alt av puter og plater og satte de på høykant rundt om, slik at det tørket opp litt fortere nedi der. Obs, bilder er fra før jeg begynte å gjøre noe. 

DSC_0011.JPG.ee82708ec8cb20ce6300df68a6d7f8dc.JPGDSC_0013.JPG.f3289e1c3493d219faac9c158cce3c94.JPGDSC_0009.JPG.d7ad9deb77c69b26a10cb07ee7859782.JPGDSC_0008.JPG.aa87c1eb7093d95c9b7f5d2dc045d26f.JPGDSC_0006.JPG.167c6ef71f7a0e4ec6756fd9ce936cd3.JPG

Du er jo på rette plassen (Båtplassen) for å kunne lage en rimelig oppussing. Vil du sy kalesje eller puter selv, er det masse tips her inne.

Et tips fra meg er å ikke rive ut alt av båten med en gang, men huske på at du kan bruke mye av innredningen som mal for nye deler. Det kan også hende at noe av innredningen har tålt mer enn det ser ut til.

Marna er jo fine snekkemotorer, og det kan hende den krever mindre arbeid enn man tror også.

Nå kan du jo benytte sjansen til å designe båten som du vil. Kanskje dobbeltseng forut f. eks.

Lykke til!

Kan bli veldig bra båt det der!

Vedr. det å lage egen planløsning: skal du lage dobbeltseng fremme så kan du vurdere å ha den høyere oppe. Da blir sengen bredere, og du får mer plass til oppbevaring under. Kan kanskje også lage en liten stikkabin på den ene siden. Etc. Mye spennende som kan gjøres.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Takk for gode råd, tipp topp. Foreløpig plan er som følgende. Ut med alle løse plater. Skikkelig nedvask. Flush av motor og gir, ny olje og filter. Start og test. 

Funker alt uten noen stygge ulyder eller annet, så blir det å bytte ut noen få råtne plater i bunn. Og forsøke å redde mest mulig av det gamle treverket, med vask og beis + olje. Vi har 4 småtasser, så det må bygges køye løsning (fruen og jeg må uansett sove under kalesja). Men ellers prøve og beholde mest mulig slik det er idag, bare få det litt mer delikat og ryddig. Også blir det en liten utvendig sjau før evt sjøsetting. 

Du kunne vurdert slike vippbare køyesenger som er i Nidelv 24 kanskje? Da kunne de største barna sove i "andre etasje".

Alternativt slik hyllesystem som min Neptim 8000 har. Det har jeg permanent plass til 2 i andre etasje. En på tvers av baug, og en på motsatt side av toalettet. 

Vet ikke om det er nok høyde i din, men kanskje?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Hvis du ikke tenker å bruke kabinen til å sitte i hadde jeg vurdert faste senger. Det har jeg i Neptimen, og er veldig fornøyd med det. 

Men hvis du vil sitte der, som i en salong, så er vippbare senger best. Jeg hadde som nevnt det i forrige båten. 

Er annet tips som koster lite å gjøre, men som kan bety stor forskjell ved leggetid og også påvirke hvor lange barna sover: Jeg anbefaler å sote vinduene foran. Jeg gjorde det i fjor på Neptimen. Brukte den solfilm fra Biltema. Den typen man kan gjenbruke. 

Har en jente på 3 og to gutter på 9 og 12. De sover som stein nå. Lenger enn jeg i akterkabinen. 

Det er kaldere i kabinen hele dagen, og spesielt på kvelden når de legger seg. I tillegg til mørkere. Vinning på alle områder. Og det er helt greit å se ut av. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...