pacuare Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 nordan family 27 skrev for 17 timer siden: Hadde det vært min løsning ville jeg hoppet over daumannen, og gått for 15 kg anker og 50 meter kjetting i størrelse 6 eller 6,5 mm, en liten rulle på kanten av dekket og et par seilerhansker eller lignende til å dra med. Tynn kjetting veier ikke allverden, men likevel mer enn tau. Har sett litt på en litt spesiell langturbåt. Vektmessig vil den ligge under en 32 foter. Der tenker jeg 10 kg rokna og 50 meter 6 mm kjetting. Er en som akkurat har fullført jordomseiling med dette konseptet (ikke norsk), han hadde 10 kg anker og 10 meter kjetting. Han lå stort sett i marinaer, og hadde dårlig tid så ikke veldig relevant. Likte mye av tankene han hadde. Hadde savnet lenger kjetting, bruker noen ganger i sesongen mer enn 50 meter. På vanlig båt hadde jeg valgt 70meter, men ikke på en 32 foter. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 Hulda, du fører vel mindre anker enn hva anbefalingen var til de originale Bruce ankerene en gang i tiden? Min kom med 20 kg originalt anker. Jeg har «brosjyrevekt» på 8.2 tonn og reell vekt omlag 11.5 tonn. De litt større båtene - men likevel lettere enn Hulda - ble levert med 30 kg original Bruce. Jeg har et originalt 15 kg Bruce i boden som trådstarter kan låne for å teste ut hvor tungt det er å dra opp i praksis. Jeg tror faktisk jeg har en sekk med 50 meter 6,5 mm også, så det er mulig å prøve i praksis hvorvidt det er ukomfortabelt eller ikke (litt usikker hva slags dimensjon jeg har i den sekken). Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 Her er mitt forslag. Men det er basert på budsjett, ikke optimal funksjon: 15kg bruce-kopi, 5m 8mm kjetting, 50m 16mm tau, og 15kg dødmannslodd i (relativt) tynn line. Euklid skrev for 20 timer siden: Dette er det åpenbart ikke noe galt i, mitt innlegg var ikke ment som en idioterklæring av all bruk av daumann. Det eneste jeg ikke har tro på er at den skal gi noen særlig ekstra holdekraft når det blåser såpass at ankeroppsettet begynner å utfordres. Sikkert ikke helt feil det du sier, men jeg deler ikke helt oppfattelsen. En lang tung kjetting klarer man aldri å rette helt ut, før det ryker den. Det er fysikk. I prinsippet gjelder det samme for et tau, men ikke i samme grad. Men det er et forhold til. Når det er dårlig vær på sjøen blir som regel ikke ankerlina utsatt for et statisk, lineært, konstant strekk. Årsaken er jo at det har en tendens til å bli både bølger, dønninger og svell. Nå har ikke jeg reist jorda rundt som du, men jeg har drevet båtliv i mange år og ankret opp under både lune og dårlige forhold. Har også mange ganger dykket og sett hvordan ankeret ligger og hvordan båten røsker i tauet/kjettingen når det er mye sjø. Jeg er ikke i tvil om at mye vekt på ankerlina demper disse rykkene. Etter min oppfatning er det rykk i ankeret som kan føre til at det mister festet. Særlig utsatt er det om man ankrer på dypt vann. Et rykk vil da gi en oppadrettet kraft i ankeret som kan brekke det løst fra festet. En tung dødmann kan være nok til å dempe rykket slik at man ikke mister festet. Ankrer man på meget grunt vann og med veldig langt tau på et sted det ikke kan bli bølger er jeg mer enig i resonnementet ditt. Som et ekstremt eksempel den andre veien har jeg sett hvordan en paraplydregg ligger på flat sandbunn på 90 meters dyp. Det går det også Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 Dødmannslodd er imidlertid ikke bare fortreffelig på dreggen, de er også utmerket på fortøyningsliner til land. Vi har så godt anker at jeg bruker ikke dødmannslodd på ankertauet. Unntaket er hvis vi ligger et sted med svell og ønsker en mer behagelig bevegelse i båten, da kan jeg henge ut et par. Vi har flere av disse ombord Blir brukt på denne måten Ubehagelige rykk i båten er da fraværende, og kapteinen er sikret en god nattesøvn Når man fortøyer med bergkiler er det ekstra smart. Svell, eller bølger fra hekksjøgeneraler som ikke tar hensyn til andre som ligger fortøyd, kan gi rykk som røsker løs kiler. Har opplevd det selv, og sett andre bli utsatt for det enda flere ganger. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
pacuare Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 Komodo skrev 4 minutter siden: Årsaken er jo at det har en tendens til å bli både bølger, dønninger og svell. Nå har ikke jeg reist jorda rundt som du, men jeg har drevet båtliv i mange år og ankret opp under både lune og dårlige forhold. Har også mange ganger dykket og sett hvordan ankeret ligger og hvordan båten røsker i tauet/kjettingen når det er mye sjø. Jeg er ikke i tvil om at mye vekt på ankerlina demper disse rykkene. Etter min oppfatning er det rykk i ankeret som kan føre til at det mister festet. Nå har heller ikke jeg seilt jorda rundt, men har seilt og ankret de i de fleste områdene Eukild har seilt (unntakene er Sør Afrika og Australia). Har heldigvis ikke opplevd kraftig vind, bare en natt med mer enn 20 m/s. Er vel fra 25-30 m/s som bekymrer. Da er det så mye strekk i ankerkjettingen at en daumann ikke virker. Men i norske forhold har den en effekt. I Norge har jeg 18 m/s som maks på anker ut fra hukommelsen, det er ikke nok til å strekke kjettingen. Rykkavlaster i gummi er obligatorisk. På eksotiske ankringer har alle det. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 5.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 Her var det veldig mange gode ideer. Skal tro om noe som dette skulle kunne fungere som "dødmannslodd". Ser den finnes i mange forskjellige vektklasser. https://www.jula.no/catalog/fritid/trening-og-helse/treningsutstyr/manualer-og-vektstenger/kettlebell-003619/ (Det spørs om den vil ruste ..) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 pacuare skrev 22 minutter siden: Er vel fra 25-30 m/s som bekymrer. Da er det så mye strekk i ankerkjettingen at en daumann ikke virker. Men i norske forhold har den en effekt. Så ekstreme forhold har jeg ikke erfaring med, så det skal jeg ikke uttale meg om. Vi har ligget ute i storm, men da til land, ikke på svai. Bla den dagen for en del år tilbake da en lastebåt sank i Kodterfjorden. Var vel ca 10 år siden. Vi lå på Arholmen, og var ikke alene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 Arne2 skrev 18 minutter siden: Skal tro om noe som dette skulle kunne fungere som "dødmannslodd". Ser den finnes i mange forskjellige vektklasser. https://www.jula.no/catalog/fritid/trening-og-helse/treningsutstyr/manualer-og-vektstenger/kettlebell-003619/ De ville jeg styrt unna. Bruk heller bly. Mine er hjemmelaget, men det er også å få kjøpt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 (redigert) En kompis hadde en 30 fot kopi av Colin A. Til den brukte han ankertau, og så var han vilt betatt av sin 10 kg daumann, en diger galvanisert sjakkel. Når det gjelder Hulda er naturligvis 20 kg Bruce for lite. Vi kan legge ut 98 meter 10 mm kjetting. Det hjelper. På 5 meter vann har vi 90 kg kjetting liggende bortover bunnen. Da kunne vi greid oss med en trådsnelle i andre enden. På utsiden av interessefeltet til TS. Regnet feil. 2 kg/meter= 180 kg bortover bånn. Har aldri hatt ute så mye. Redigert 5.August.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 sunnmøre skrev for 21 timer siden: Til 32 fots båt, ville eg gått for 10 kg anker, og ca 5 meter kjetting. Dette er handterbart utan vinsj. I tillegg ville eg hatt 50 meter ankertau. Tildels enig, på den måten at det kanskje er bedre å legge mer vekt i kjettingen, enn å gå for max ankervekt av det man kan dra opp for hånd og kort eller ingen kjetting. Med 10kg anker ville jeg hatt lengre kjetting. Drar opp 15kg + 8m tykk kjetting selv. Går fint. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 3 hours ago, pacuare said: Er vel fra 25-30 m/s som bekymrer. Da er det så mye strekk i ankerkjettingen at en daumann ikke virker. Med noe særlig mer enn 35-40 knop i middelvind oppfatter jeg kjettingen som ganske godt strekt ut, uten allverden av fjæring. Men vindmåleren min er sikkert ikke helt god, og jeg har ikke for vane å snorkle for å se hvor stram kjettingen er når det blåser såpass, så dette er rent anekdotisk basert på magefølelse. Peter Smith (Rocna-konstruktøren) har en litt mer vitenskapelig gjennomgang av daumann-effekter her: https://www.petersmith.net.nz/boat-anchors/kellets.php (Men i det han skriver er alt basert på å ligge på svai – mange gode bruksområder har jo blitt illustrert her i tråden.) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 Euklid skrev On 4.8.2019 at 17.59: Mulig dette er å banne i kirken, men jeg har aldri klart å få allverden av tro på at en daumann skal kunne løse de helt store problemene. Det som er helt klart er at den i rolige forhold vil virke som en fjær. Men når de først har blåst opp litt er også en kjetting stram hele veien ned til ankeret (for alt annet enn store skip), og de få kiloene en daumann utgjør vil ikke bidra med noen fjæring eller gjøre noe for å forhindre ankeret fra å vinkles opp fra sjøbunnen. (I disse tilfellene er faktisk tau bedre enn kjetting, da det vil gi langt bedre fjæring – gitt at ikke taues slites istykker av stein eller koraller.) Det beste er helt klart en lang, tung kjetting. les denne og se videoen av hvordan Skip Novak ankrer i rundt Kapp Horn og Antarktis: https://www.yachtingworld.com/features/skip-novaks-storm-sailing-part-10-anchoring-159 Men å dra kjetting for hånd er ikke noe særlig, så da er tau og daumann nest best. Utregningene til Peter Smith er rent teoretiske forutsetter et jevnt drag og det stemmer ikke med virkeligheten som er mye mer kompleks (og han er vel bare ute for å selge sine ankre) blåser det mye vil båten jage, det vi være bølger og daumann/ kjetting vil fjære bedre. Litt bue vil man alltid ha når det er tungt nok. Uansett har du på en snubber på kjettingen (se video) for å ta de værste rykkene. Jo mer vekt på daumann/kjetting og jo lenge kjetting / tau du har jo bedre vinkel får du på draget til ankeret - du ønsker horisontalt drag. Se forrsten bilde under, båten til Novak ankret i 70 Knop i en bukt i Antarktis. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.