Storkveito Startet 4.August.2019 Link til dette innlegget Startet 4.August.2019 (redigert) Hei Jeg vurderer å kjøpe Viknes 1030. Rett og slett for det ser ut som en glimrende kombinasjon av familiebåt og fiskebåt. Men for å drive med yrkesetiske med fartøy under 15 meter, er det jo en del krav og tester som må gjennomføres. Noen som vet om det må mye modifikasjoner til ved kjøp av brukt viknes som ikke er rigga til yrkesbåt? Må det ekstra balaster til osv? Noen som har prøvd dette og vet hva det koster? Redigert 4.August.2019 av Storkveito Skrivefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 Storkveito skrev for 7 timer siden: Hei Jeg vurderer å kjøpe Viknes 1030. Rett og slett for det ser ut som en glimrende kombinasjon av familiebåt og fiskebåt. Men for å drive med yrkesetiske med fartøy under 15 meter, er det jo en del krav og tester som må gjennomføres. Noen som vet om det må mye modifikasjoner til ved kjøp av brukt viknes som ikke er rigga til yrkesbåt? Må det ekstra balaster til osv? Noen som har prøvd dette og vet hva det koster? Kjøp en fiskeriutgave (KS) så slipper du problemer med romluker, tersedør osv. Dette er ting som myndighetene erfaringsmessig kan henge seg opp i. Du må også ha godkjent fartøysinstruks. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 Og så har du heller egentlig ikke lov å bruke en fiskeriregistrert båt til privat bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 bellen skrev for 2 timer siden: Og så har du heller egentlig ikke lov å bruke en fiskeriregistrert båt til privat bruk. Jo såfremt du innrapporterer bruken og skatter av den (i tilfelle diesel og båt er kjøpt i næring med avgiftsfritak) så kan du gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 7.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Chiefengineer skrev On 5.8.2019 at 7.58: Kjøp en fiskeriutgave (KS) så slipper du problemer med romluker, tersedør osv. Dette er ting som myndighetene erfaringsmessig kan henge seg opp i. Du må også ha godkjent fartøysinstruks. Takker for tips! :) er det mye pes å få godkjent fartøyinstruks? Må det andre modifikasjoner til som f.eks ballast? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 (redigert) 7 hours ago, Storkveito said: Takker for tips! :) er det mye pes å få godkjent fartøyinstruks? Må det andre modifikasjoner til som f.eks ballast? Det må være dokumentasjon på alt ombord, med stabilitetsberegninger og full pakke! Det er nå nye DNV regler for yrkesfartøy under 15 meter, så dette er omfattende og dyrt! Ville kjøpt en ferdig regga fiskebåt om jeg var deg! Hadde jeg hatt 3mill til overs hadde jeg kjøpt en Selfa speedsjark! kvalitet og tekniske løsninger som går langt over Viknes. 500hk Cummins Redigert 8.August.2019 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
hanto1 Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Ombygging er dyrt og omfattende, men skal båten også brukes til tur så er nok Viknes bedre enn Selfa. Nordan 35 er også noe å se på, har relativt bra plass inne. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 3 minutes ago, hanto1 said: Ombygging er dyrt og omfattende, men skal båten også brukes til tur så er nok Viknes bedre enn Selfa. Nordan 35 er også noe å se på, har relativt bra plass inne. Selfa kan bygges etter kundens sesifikasjon! har sett versoner med kjempestyrhus, men det er jo en annen diskusjon.. hehe Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Chiefengineer Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Det er helt uproblematisk å få en fartøysinstruks til Viknes 1030 KS (fiskeriutgaven) da alle båtene av denne typen brukes til fiske og stort sett har denne i dag. Viknes har all dokumentasjon som kreves, stabilitetsberegningene etc. og det er i hovedsak små tilpasninger som korrekt redningsutstyr, merking osv. som kreves om det ikke allerede er fra før. Men disse båtene annonseres jevnlig så du finner lett et bra eksemplar i bruktmarkedet. Men de har ikke falt særlig mye i pris jamført med f.eks. hva de kostet som ny i 2005-2007. Skal du bruke den til kombi tur/fiske er Viknes suveren, er det ren fiskebåt du er ute etter bør du nok heller velge Selfa. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Det er meg helt ubegripelig at noen vil ha en Viknes som noe annet en turbåt. Den mangler jo nesten alt en vil ha av egenskaper i en fiskebåt. Bare det at den ikke har noe fornuftig laste romm for å ha fangst og is i ekskluderer den jo fra det mest med tanke på annet en pungsjarkdrift. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 10.August.2019 Link til dette innlegget Svart 10.August.2019 Bårdp skrev for 13 timer siden: Det er meg helt ubegripelig at noen vil ha en Viknes som noe annet en turbåt. Den mangler jo nesten alt en vil ha av egenskaper i en fiskebåt. Bare det at den ikke har noe fornuftig laste romm for å ha fangst og is i ekskluderer den jo fra det mest med tanke på annet en pungsjarkdrift. Viknes 1030 KS benyttes både med gruppe 1 og gruppe 2 kvoter. Er vel kun en dårlig "pungfisker" som kan gjøre dette til en pungsjark, de som driver med disse båtene på yrkesbasis har ingen problem med å ta kvotene på juksa vinterstid og foretrekker å bo ordentlig istedet for omgitt av pumplukt nede under vannlinja i en råtten sjark med elendige sanitærforhold. 3-4 containere på dekk er mer enn nok til å ta kvota på fornuftig tid når tilgangen på fisk er bra ved bruk av 3 juksamaskiner. Og på våren ryddes dekket for fiskeriutstyr og man har fullverdig turbåt i samme skall. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.August.2019 Link til dette innlegget Svart 10.August.2019 Chiefengineer skrev 1 time siden: Er vel kun en dårlig "pungfisker" som kan gjøre dette til en pungsjark Hva er en pungsjark? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Captain A Svart 10.August.2019 Link til dette innlegget Svart 10.August.2019 Gammalt sarv.... Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 10.August.2019 Link til dette innlegget Svart 10.August.2019 (redigert) Komodo skrev for 9 timer siden: Hva er en pungsjark? Det er det "Pkallfeskaran" bruker. Redigert 10.August.2019 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.August.2019 Link til dette innlegget Svart 10.August.2019 Bårdp skrev for 2 timer siden: Det er det "Pkallfeskaran" bruker. Ok. Så Peder fra Averøya har en pungsjark. Betyr det at det er en dårlig sjark? Ut fra hva @Captain A skriver høres det ut som noe gammel dritt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Captain A Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Det noen synes er gammalt sarv kan være heilt grett nok for andre ,så det går vel helst på definisjoner Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Komodo skrev for 8 timer siden: Ok. Så Peder fra Averøya har en pungsjark. Betyr det at det er en dårlig sjark? Ut fra hva @Captain A skriver høres det ut som noe gammel dritt. Det betyr at det typisk er en båt som benyttes av folk som ikke lenger er aktive fiskere. Folk som motst pensjon eller har inntekt fra annen virksomhet. Også folk som primært er manskap på større fiskebåter. Med andre or folk som for det meste er hobbyfiskere. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Ahh, da skjønner jeg. Takk Alltid interessant å utvide ordforrådet sitt litt Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Storkveito Svart 11.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Chiefengineer skrev On 10.8.2019 at 11.37: Viknes 1030 KS benyttes både med gruppe 1 og gruppe 2 kvoter. Er vel kun en dårlig "pungfisker" som kan gjøre dette til en pungsjark, de som driver med disse båtene på yrkesbasis har ingen problem med å ta kvotene på juksa vinterstid og foretrekker å bo ordentlig istedet for omgitt av pumplukt nede under vannlinja i en råtten sjark med elendige sanitærforhold. 3-4 containere på dekk er mer enn nok til å ta kvota på fornuftig tid når tilgangen på fisk er bra ved bruk av 3 juksamaskiner. Og på våren ryddes dekket for fiskeriutstyr og man har fullverdig turbåt i samme skall. Var akkurat det du skriver jeg ser for meg å bruke båten til. Skal på Buholmen båt i morgen å ta meg en titt i en 1030. Var ikke en KS da, men det er vell lik på mange måter. Takker så mye for fornuftige svar! Da kan jakten på den perfekte Viknes 1030KS starte! ? Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 13.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 Ser jo nå at f.eks en viknes 1030 2001mod med fartøysinstruks koster det samme som en 2008 model uten. Nesten 1.7mil (inkl mva) for en 2001 mod med fartøysinstruks er ganske drøyt for en 18 år gammel båt. Får jo f.eks en 2004 mod uten for 1.250.000,-. Finnes jo de som er mva spesifiserbar uten fartøysinstruks. Kostet det virkelig 500.000,- å få fartøysinstruks? Når det er sagt, så var vi å så på en 1030 og en 930 her om dagen. Strengt tatt klarer vi oss med en 930. Den har ett helt annet forbruk (rundt 1.6l/nm kontra 2.5l/nm) og billigere i innkjøp. Men er vel kanskje vrient å få fartøysinstruks på denne? Også er det bare 0.5kvm forskjell på dekksplass. Selvfølgelig bedre boforhold i 1030, men alt til sin pris. Fortsatt har 930 mye bedre boforhold enn vår tidligere båt (targa 27) Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 Storkveito skrev for 3 timer siden: Ser jo nå at f.eks en viknes 1030 2001mod med fartøysinstruks koster det samme som en 2008 model uten. Nesten 1.7mil (inkl mva) for en 2001 mod med fartøysinstruks er ganske drøyt for en 18 år gammel båt. Får jo f.eks en 2004 mod uten for 1.250.000,-. Finnes jo de som er mva spesifiserbar uten fartøysinstruks. Kostet det virkelig 500.000,- å få fartøysinstruks? Når det er sagt, så var vi å så på en 1030 og en 930 her om dagen. Strengt tatt klarer vi oss med en 930. Den har ett helt annet forbruk (rundt 1.6l/nm kontra 2.5l/nm) og billigere i innkjøp. Men er vel kanskje vrient å få fartøysinstruks på denne? Også er det bare 0.5kvm forskjell på dekksplass. Selvfølgelig bedre boforhold i 1030, men alt til sin pris. Fortsatt har 930 mye bedre boforhold enn vår tidligere båt (targa 27) Alt avhenger jo også av utstyr og vedlikehold. Sett 2008 1030 med fartøyinstruks uten noe særlig utstyr gå for 1.5 + moms. Båten kjøper man jo på firma uansett. Absolutt mulig å finne, men er ikke ofte de kommer opp for salg og går gjerne fort. Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 13.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 Ja er sikkert mulig. Har ikke fulgt med på Viknes på markedet før nå. Så bare en 2001 som lå ute for nesten 1.4 eks mva. Eneste jeg har å sammenmigne med. Sitér dette innlegget Link to post
tjt Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 Ta en titt på Sjøfartsdirektoratets side, her finner du nyttig informasjon og hhvilke krav som stilles for å få fartøyinstruks: https://www.sdir.no/sjofart/fartoy/tilsyn/kontroll-av-fartoy-under-15-meter/dokumentliste-kontrollordning-for-fiskefartoy/ Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 14.August.2019 Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 Har fulgt med endel på 1030 siste årene, men ikke yrkesfartøy. Har stort sett ligget med pris rundt årsmodell til ca+/-100k. Altså feks 2008, ligger mellom 1,7 til 1,9, oftest mellom 1,7-1,8. Feks 2006 mod, 1,5-1,6. Har ikke fulgt med så nøye siste år, da jeg er ferdighandlet, men snakket med noen få av de som solgte i fjor, og de gikk stort sett rundt anonsert pris da, var hvertfall tilbakemelding. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.