Jump to content

Hvordan venne en valp til å være i båt?

Korsfjord

Recommended Posts

Vi har fått oss en valp, og det hadde vært kjekt om vi kunne få den til å bli trygg i båt. Har ikke hatt den i båt enda, men tenker at vi må begynne snart.

Disponerer en 18-foter, og i tillegg har vi en 10 fots rib, begge med påhenger.

Noen som har gode råd om tilvenning?

Skal også skaffe en vest til han, er set noe spesielt å tenke på i den sammenheng?

Dere har egentlig fått de svarene dere trenger, men alfa og omega er at dere ikke må være paniske og stresset rundt det å ha hunden ombord, da hunden føler seg trygg når dere er rolige. Vi har hatt med hund fra den var valp, og hun er rolig som skjæra på tunet til enhver tid, men hun kan bli litt urolig  i det vi skal legge til.

Det kan være at hun føler at ihvertfall jeg er høykonsentrert i sånne situasjoner, men dette er ikke noe problem.

Ellers er hun like rolig som hjemme i stua. 

Lykke til med hund i båt????

Ikke vent, men begynn med en gang! Ellers har du fått gode råd allerede fra andre her. Hadde selv en syv år gammel retreiver med i båt i sommer, en hund som aldri hadde vært i båt før. Gikk fint det, men alt må foregå rolig og fredelig uten stress og litt godbiter slik at de får en positiv opplevelse, men uten å gjøre noe stort nummer av det hele. Og vest med bærehåndtak er så absolutt et must, spesielt det å ha håndtaket!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hadde med valp på båtferien i år. Vi tok den først med ned i båten i hjemmehavna. Da fikk den snuse rundt og bli kjent, og noen godbiter. Neste gang startet vi bare motoren slik at den ble kjent med lyder, og noen godbiter. Så var det klart for tur, noe som gikk veldig fint hele uken. Den virket å kose seg veldig, og fant fort favorittplassen ombord.

Stropp på vesten er et must ved ut og inn av båten. Bør nok også vende seg til vesten, en valp jeg hadde med ut for noen år siden tygde i stykker vesten i løpet av 1tur.

pipe skrev 58 minutter siden:

Tja,syntes den påstanden var alt for bastant da det finnes mange hunder som er dyktige svømmere og kan man få de ombord igjen så er det ikke ett must lenger

Har du prøvd å få opp en Golden Retreiver på 35 kg i en seilbåt når den har hoppet til sjøs (eller ramlet over bord) uten vest og uten et håndtak å løfte i? Hvis ikke så prøv da vel.

De er forøvrig meget dyktige svømmere!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Vi fik vores hund i november, og da var båden på land. Vi tog derfor meget tidligt ned i båden og hyggede et par timer, så den kunne vænne sig til stedet.

Da båden kom i vandet, startede vi med at tage den med uden at starte motoren og så først et par små ture. Den trives godt på båden nu og eneste problem er at den føler sig lidt for kæk nogen gange. 

29C6A836-CE67-433C-B2AD-A4F7802F3A72.jpeg.0c79f338fa581062ac0adc522563cae7.jpeg

En venn fikk nylig valp, den var med ut i båt 2 dagen den var hos han, noen uker senere nå er den en ordentlig tøffing i båt som digger det og trives :) 

Som nevnt tidligere har han også eget pledd der han vil den skal ligge, den pleier ligge ved føttene hans i skjærgårdsjeepen, konsollen er relativt langt bak og det er rolig der under kjøring i plan. 

Igjen som andre nevner, håndtak på vesten!! hadde med en ut i helgen som var litt uheldig under løpeturene sine på bryggen etter båtturen av alle ting og gikk i vannet, vest var gull da, men selv det var det en utfordring. 

Mouche skrev for 15 timer siden:

Har du prøvd å få opp en Golden Retreiver på 35 kg i en seilbåt når den har hoppet til sjøs (eller ramlet over bord) uten vest og uten et håndtak å løfte i? Hvis ikke så prøv da vel.

Nei det har jeg ikke prøvd da jeg hverken har Golden Retreiver på 35 kg eller seilbåt.
Er det en spesiell grunn til at du syntes jeg burde prøve den kombinasjonen?
Jeg skrev jo at man må kunne få bikkja ombord igjen og denne kombinasjonen da har funnet på treffer jo ikke så veldig godt i den kategorien.

Derimot hadde jeg en Border Collie som var veldig svømme dyktig og en SeaRay DC med så lav badeplattform at bikkja kom seg lett opp selv hvis jeg stod bak på plattformen.
Den kombinasjonen er forenelig med at det må være mulig å få bikkja ombord igjen.
Så påstanden min er fortsatt at det ikke er ett must med flytevest til alle hunder i båt så lenge hunden er en god svømmer og det går an å få opp bikkja igjen i båten på en rimelig grei måte.  

Redigert av pipe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...