Jump to content

Marex 300 SC, automatsikring kobler ut, men vippebryter slår ikke over til null.


lurvetass

Recommended Posts

Det er ikke uvanlig med denne typen vern. De løser ut, og det blir spenningsløst, men selve bryteren står fortsatt i posisjon "ON/1". Du må da først slå den manuelt av til "OFF/0" (Kalles ofte for å "resette" vernet) for å kunne koble inn spenningen igjen ved å slå den til "ON/1". Dette er antagelig ikke en funksjonsfeil med ditt vern, men en ønsket funksjonalitet. Det er vanskelig å analyser hvorfor det er benyttet et slikt vern uten å se tegningene/dokumentasjonen på vernet og anlegget for øvrig.  

 

Link to post
Hulda skrev 5 minutter siden:

OK, min inkompetanse er grenseløs, innrømmer det. Men hvorfor kobler en 50 A ut? Hvis det da ikke er større elektromotrer på kursen. Jeg har lest et eller annet sted her at automater blir slitt (brente kontakter) etter hvert.

Hvis den kan bli utslitt kan jo det være en forklaring. Men rart ikke vippebryteren slår over når den kobler ut. 

Samtidig har alle andre forbrukskurser egne sikringer og ingen av disse kobler ut.

Ingen andre strømbrkere er koblet over denne.

Derfor jeg også lurer på om selve sikringen er dårlig.

Den ryker en gang eller to i uka og eneste som har stått på da er kjøleskapet og plotter.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
lurvetass skrev 10 minutter siden:

Hvis den kan bli utslitt kan jo det være en forklaring. Men rart ikke vippebryteren slår over når den kobler ut. 

Samtidig har alle andre forbrukskurser egne sikringer og ingen av disse kobler ut.

Ingen andre strømbrkere er koblet over denne.

Derfor jeg også lurer på om selve sikringen er dårlig.

Den ryker en gang eller to i uka og eneste som har stått på da er kjøleskapet og plotter.

 

Bytt ut :-) Ulempen er kanskje at du får noe som over tid er like ustabilt. Jeg har satset på vanlige smeltesikringer. 

Link to post
Miranda2 skrev 31 minutter siden:

Det er ikke uvanlig med denne typen vern. De løser ut, og det blir spenningsløst, men selve bryteren står fortsatt i posisjon "ON/1". Du må da først slå den manuelt av til "OFF/0" (Kalles ofte for å "resette" vernet) for å kunne koble inn spenningen igjen ved å slå den til "ON/1". Dette er antagelig ikke en funksjonsfeil med ditt vern, men en ønsket funksjonalitet. Det er vanskelig å analyser hvorfor det er benyttet et slikt vern uten å se tegningene/dokumentasjonen på vernet og anlegget for øvrig.  

 

 

Hmm, nå ble det litt mer komplisert. 

Hvis dette er riktig er det jo litt vanskelig å se hvilken sikring som kobler ut?

Tok litt tid før jeg fant ut at det begynte å fungere igjen ved å vippe bryteren frem og tilbake.

Men hvorfor løser den ut da? Når ikke noe annet feiler? Og hvis det er en kortslutning noe sted med så mye strøm burde jeg vel merket det? 

Enten med lyd lukt eller at en ledning brant over? Men alt virker normalt etterpå. 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
2 hours ago, Hulda said:

Da tenker jeg @TrikkerN Lønningeller en av de andre 220 V-gutta er rette instans å spørre. Personlig hadde jeg ikke satt inn en 220 V automat på en 12 V kurs og forventet full funksjonsdyktighet. Uten at jeg vet hvorfor. Jeg er bare skeptisk.

De fleste Shcneider automater kan i hvertfall brukes på 12V DC. (12-400v AC/DC)

 

Men sjekk datablad før, det kan forekomme at det er noen variasjoner i forhold til type ?

 

Feks på Bergesen-klassen (RS) er det benyttet Schneider, dog med 24v system. 

Link to post
TrikkerN Lønning skrev for 3 timer siden:

De fleste Shcneider automater kan i hvertfall brukes på 12V DC. (12-400v AC/DC)

 

Men sjekk datablad før, det kan forekomme at det er noen variasjoner i forhold til type ?

 

Feks på Bergesen-klassen (RS) er det benyttet Schneider, dog med 24v system. 

 

Ja. Nå har jeg innrømmet min elektriske ignorens. Er det ikke slik at en automatsikring som løser ut under last etter hvert vil løse ut under lavere last. Grunnet temperaturøking over brente kontaktflater? Eller er denne problemstillingen noe ala myten om litervis av kondens på tanken?

Link to post
6 minutes ago, Hulda said:

 

Ja. Nå har jeg innrømmet min elektriske ignorens. Er det ikke slik at en automatsikring som løser ut under last etter hvert vil løse ut under lavere last. Grunnet temperaturøking over brente kontaktflater? Eller er denne problemstillingen noe ala myten om litervis av kondens på tanken?

Er litt usikker på om jeg forstår spørsmålet. Men normaltsett tåler en automatsikring en del juling. I hvertfall i forhold til termisk utløsning. (overlast) 

Ved elektromagnetisk utløsning(kortslutning) , så kommer det ann på energien som dannes. 

 

Men det er klart at dersom en sikring ryker ofte, så bør det gjøres tiltak for å forhindre unødvendig slitasje. Man vil jo at sikringen skal funger når man virkelig trenger det ?

Link to post
9 hours ago, lurvetass said:

Har en 50 A automatsikring til forbrukskursene. Den kobler noen ganger ut, men vippebryter på toppen slår ikke over. Er dette normalt eller er det feil på selve sikringen?

Den fører til hovedsikringstavla for alle forbrukskursene. Ingen av disse slår ut samtidig.

20190607_130215.jpg.77c450134d1b9e2a954948b943cb13ef.jpg

Jeg vil tro at mekanismen inni sikringen er defekt, slik at vippen ikke går ned, dersom sikringen går. 

 

Kan det være en idé å endre opplegget, siden du trekker mer strøm igjennom en det en gangen var tiltenkt? 

 

Link to post
TrikkerN Lønning skrev for 4 timer siden:

Jeg vil tro at mekanismen inni sikringen er defekt, slik at vippen ikke går ned, dersom sikringen går. 

 

Kan det være en idé å endre opplegget, siden du trekker mer strøm igjennom en det en gangen var tiltenkt? 

 

 

Men det er ingen flere forbrukere enn det var oprinnelig. Det er tilogmed kapasitet til ubrukte kurser i det originale sikringspanelet som denne hovedsikringen går til. 

Da tenker jeg at første forsøk får bli å bytte sikringen.

Takk for hjelp så langt.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
8 hours ago, TrikkerN Lønning said:

Er litt usikker på om jeg forstår spørsmålet. Men normaltsett tåler en automatsikring en del juling. I hvertfall i forhold til termisk utløsning. (overlast) 

Ved elektromagnetisk utløsning(kortslutning) , så kommer det ann på energien som dannes. 

 

Har prøvd å google litt på dataene på denne sikringen og det er "ting som tyder på" at dette ikke er en "normal sikring" basert på termisk og elektromagnetisk utløsning slik som "normale sikringer". I stedet så kommer det opp noe som tyder på "hydraulisk forsinkelse". Man kan jo da tenke seg noe som for eksempel tilsvarer kombinasjonen av et ("fintfølende") elektromagnetisk vern og en timer.

 

Hvis oppbyggingen og virkemåten er en helt annen enn det som vi vanligvis tenker på som "automatsikring", så er det ikke godt å si noe om hvordan utløsningsmekanismen skal fungere. På en "vanlig automatsikring" så skal bryteren alltid slå seg av når sikringen "tripper" men for denne spesielle sikringen så er det ikke godt å si.

 

Enten så må man vel skaffe fram noe dokumentasjon som viser hvordan denne "spesielle automatsikringen" fungerer, eller så kan man kanskje skifte den ut med en "normal automatsikring" som er beregnet for aktuell spenning og strøm. (At den samme sikringen kan brukes for både AC og DC et er vel ikke utenkelig, men det må da eventuelt gå fram av doumentasjonen til sikringen.)

 

Har ellers laget en beskrivelse av en "vanlig automatsikring" i forbindelse med noe kursopplegg:

https://arne.es/automatisering/kontaktorstyring/komponenter/automatsikringen/

 

Når det gjelder spørsmålet om "vanlige automatsikringer" blir "slitt", så gjelder det vel et "tja". En "vanlig automatsikring" er jo en "temmelig unøyaktig sak". Det er jo ikke slik at en 16A sikring løser ut på 16.1 A, det kan like godt dreie seg om for eksempel 32 A før den slår ut.

 

Det er vel ikke utenkelig at den i noen grad endrer egenskaper over tid ut i fra slitasje. Ut i fra omgivelsestemperaturen så vil den jo alltid endre egenskaer. Med det ganske store "slingringsmonn" som finnes i spesifikasjonene så kan den vel stadig vekk være "innenfor".

 

En automatsikring som er godkjent for salg i Europa og  CE merket skal tåle tusenvis av utløsninger (for eksempel 3.000-6.000 utløsninger), men i forhold til en "spec" som her et ganske stort "slingringsmonn".  Dette gjelder i motsetning til for eksempel en "effektbryter" som kan ha noen av de samme egenskaper men som ikke er designet for et like stort antall utløsninger.

 

Prøvde å sjekke litt på dokumentasjonen til Schneider. Selv om sikringene har "bryterevne" ved 12V DC, så er det jo ikke sikkert at de av denne grunn nødvendigvis vil "utløse" i forhold til spec. Dette kan man jo for eksempel spørre Schneider om. 

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...