Ravis Startet 5.August.2019 Link til dette innlegget Startet 5.August.2019 Båten er 20 fot og vekta er ca 1300kg m/motor. Paraplydreggen min holder dårlig i sand(hvor jeg som regel ligger over), og derfor er jeg ute etter noe som holder bedre. Jeg er fortalt at denne typen holder bedre, men hvilken str bør jeg velge? Det skal jo få plass. Jeg tenker også å bruke kjetting, men hvor mange meter? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 (redigert) Hovedsaklig med baug mot land, eller svai? Jeg ligger stort sett med baug mot land, og jeg ville nok kjøpt 10 kg. Kanskje 7 kg holder, men min erfaring med et lettere Bruce er at det ikke er tungt nok til å bite igjennom "skorpen" på sand. Var Biltema-versjon. Det ble liggende som en "slede" og gli, selv med svært langt tau ute. Det var med min 16 fots speedsjark, og på sandbunn. Jeg ville også hatt mellom 5 og 10 meter kjetting. Da kunne jeg latt skuldrene synke og slappe av, også når det blåser strandmadrasser og redningsvester i kastene. Men det er sikkert noen her som erfaring med akkurat den båten eller tilsvarende. Redigert 5.August.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ingar Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 5 kg med 5 meter 8mm kjetting Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 Jeg har en båt i omtrent samme størrelse og vekt. Kjøpte en 7,5kg bruce-kopi tilsvarende den på bildet ditt. Testet det for første gang i går, og ligger også med det ute nå. Dykket på det i formiddag og tittet, og det ligger fint. Fin sandbunn her vi ligger nå. Men i går var det ikke helt greit å få det til å sitte. Jeg ville i alle fall ikke valgt mindre, heller større. Så mitt råd blir 7kg pluss 5m 8mm kjetting. Grand Banks jr skrev 56 minutter siden: ... min erfaring med et lettere Bruce er at det ikke er tungt nok til å bite igjennom "skorpen" på sand. Var Biltema-versjon. Det ble liggende som en "slede" og gli, selv med svært langt tau ute. Det var med min 16 fots speedsjark, og på sandbunn. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
HiWard Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 Komodo skrev 56 minutter siden: Jeg ville i alle fall ikke valgt mindre, heller større. Så mitt råd blir 7kg pluss 5m 8mm kjetting. Bare et spørsmål apropos kjetting... dersom man bruker tjukkere kjetting, kan man klare seg med kortere strekk? Jeg synes 8mm virket puslete da jeg sto med det i hånda på butikken og gikk for 10mm i stedet, men da 3m. Avgjørelsen ble tatt på føleri og sviktende grunnlag... Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Havarita Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 (redigert) Jeg har båt i samme størrelse/ vekt. Bruker 5kg og 2m kjetting.(8mm). Sitter alltid, men må 'dra' det fast. Bruker ofte paraplydreggen (10kg) som daumann i tillegg. Redigert 5.August.2019 av Havarita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 Jeg ville prøvd med 6 kg Rocna og tau. Noen meter kjetting kunne jeg supplert med senere om jeg følte behov. Greit å slippe å håndtere kjetting. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 Fortress og blytau. https://seatronic.no/fortoyning/ankere/fortress-anker-fx-7-1-8-kg-for-bater-opp-til-27-fot https://www.biltema.no/batutstyr/tau/tau/ankerline-2000035779 Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
ivar Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 ankrer oftest på sandbunn og har ikke vært plaget med at 7,5 kg nruce kopien min ikke tar tak, med 4 meter kjetting Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ravis Svart 7.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Tror må bli Fortress, det er det eneste som kan få plass under luka bak. Legger ved bilde av badestigen siden luka på andre siden hvor dreggen ligger er av samme størrelse(fant ikke bilde av luka akkurat nå) Sitér dette innlegget Link to post
Ravis Svart 7.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Eller Danforth, som jeg fant via forumet her. Dette er jo rimelig og passer kanskje nedi rommet? https://boatworld.co.uk/boatworld-45kg-danforth-anchor-kit?search=danforth Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Danforth har de på watski. https://www.watski.no/Lettvektsanker-11bCk Fordelen med fortress er at det er demonterbart og er lagd av aluminium. Da kan vekten være mye lavere. OBS: Danforth typen egner seg ikke så godt til svai. Som anker bak er det perfekt, men ikke ideelt hvis man er på svai og vinden skifter mye. Guardian anker er en billigere kopi av fortress (laget av fortress) . Kanskje det hadde vært noe? https://www.marineonline.no/guardian-lavpris-anker-no.html Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Ravis Svart 7.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Takker og bukker! Jeg kommer nok til å ligge med anker bak 99% av tiden! Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Det Danforth ankeret likna på det vi brukte på MTB. 100kg anker på 160tonn, men detvar i stål.beit seg godt fast Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
ivar Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Grand Banks jr skrev On 5.8.2019 at 15.44: min erfaring med et lettere Bruce er at det ikke er tungt nok til å bite igjennom "skorpen" på sand. Var Biltema-versjon. Det ble liggende som en "slede" og gli, selv med svært langt tau ute. jeg har samme erfaring med de minste danforth kopiene (3 kg?) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
TrikkerN Lønning Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 2 hours ago, -morten- said: Det Danforth ankeret likna på det vi brukte på MTB. 100kg anker på 160tonn, men detvar i stål.beit seg godt fast Men det var vel noe kilo kjetting også? ? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 21 minutes ago, TrikkerN Lønning said: Men det var vel noe kilo kjetting også? ? Husker ikke helt, men vi hadde ikke tradisjonelt ankerspill.. vi lå stortsett til kai.. vi brukte kraftblokka i forpiggen til å dra det opp med.. ellers lå det et slikt anker på fordekk, som var rasktå få ut. hadde vel kjetting, men primert brukte vi slepetrossa Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ravis Svart 7.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Jeg har funnet at jeg har plass til både Guardian G7(17-22 fot) og G11(23-27 fot). Det er vel bare av det gode å bruke det største da? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 44 minutes ago, -morten- said: Husker ikke helt, men vi hadde ikke tradisjonelt ankerspill.. vi lå stortsett til kai.. vi brukte kraftblokka i forpiggen til å dra det opp med.. ellers lå det et slikt anker på fordekk, som var rasktå få ut. hadde vel kjetting, men primert brukte vi slepetrossa Bedre betalt å ligge til anker Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Ravis skrev for 2 timer siden: Jeg har funnet at jeg har plass til både Guardian G7(17-22 fot) og G11(23-27 fot). Det er vel bare av det gode å bruke det største da? Gå for det største. Hvis du oppgraderer båten en gang kan du ta med deg ankeret videre. Skal du ha blytau eller kjetting? Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Ravis Svart 7.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Tenkte kjetting og dreggtau. Det er vel blytau kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Hvorfor ikke "ta den helt ut" og montere ankervinsj med kjetting og Brucekopi først som sist? Sitter hver gang! På en slik flott båt bør det seff. være i syrefast. Koster der og da, men du kommer garantert ikke til å angre, og det øker annenhåndsverdien(blir iallefall litt mer lettsolgt) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Ravis Svart 7.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Ser den, Nomen. Men, jeg har hatt fryktelige utlegg på bilene og en operasjon privat, så jeg prøver meg på budsjettløsningen nå Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Ser den.... sesongen går imot slutten uansett. Kanskje la det være som det er nå, og legge pengene i potten for neste år? Kanskje økonomien bedrer seg iløpet av vinteren, fint vårprosjekt dette. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Ravis Svart 8.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Nah... Allerede bestilt og betalt Jeg rir samme dagen jeg saler. Gidder ikke vent :) Jeg tenker å kjøpe koplinger sånn at jeg bare bruker blytauet jeg allerede har sånn at jeg raskt kan bytte mellom denne og paraplydreggen. Da klarer jeg meg med kun 1 kjetting og 1 tau. Viktig å sjekke koplingen før slipp da. Plutselig bare forsvinner den ned uten tau, men det skal jeg huske Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.