Jump to content

Askeladden C61 og valg av dregg/anker

Ravis

Recommended Posts

Hovedsaklig med baug mot land, eller svai?

Jeg ligger stort sett med baug mot land, og jeg ville nok kjøpt 10 kg. Kanskje 7 kg holder, men min erfaring med et lettere Bruce er at det ikke er tungt nok til å bite igjennom "skorpen" på sand. Var Biltema-versjon. Det ble liggende som en "slede" og gli, selv med svært langt tau ute. Det var med min 16 fots speedsjark, og på sandbunn.

Jeg ville også hatt mellom 5 og 10 meter kjetting. 

Da kunne jeg latt skuldrene synke og slappe av, også når det blåser strandmadrasser og redningsvester i kastene.

Men det er sikkert noen her som erfaring med akkurat den båten eller tilsvarende.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg har en båt i omtrent samme størrelse og vekt. Kjøpte en 7,5kg bruce-kopi tilsvarende den på bildet ditt. Testet det for første gang i går, og ligger også med det ute nå. Dykket på det i formiddag og tittet, og det ligger fint. Fin sandbunn her vi ligger nå. Men i går var det ikke helt greit å få det til å sitte. 

Jeg ville i alle fall ikke valgt mindre, heller større. Så mitt råd blir 7kg pluss 5m 8mm kjetting. 

Grand Banks jr skrev 56 minutter siden:

... min erfaring med et lettere Bruce er at det ikke er tungt nok til å bite igjennom "skorpen" på sand. Var Biltema-versjon. Det ble liggende som en "slede" og gli, selv med svært langt tau ute. Det var med min 16 fots speedsjark, og på sandbunn.

:yesnod:

Komodo skrev 56 minutter siden:

Jeg ville i alle fall ikke valgt mindre, heller større. Så mitt råd blir 7kg pluss 5m 8mm kjetting. 

:yesnod:

Bare et spørsmål apropos kjetting... dersom man bruker tjukkere kjetting, kan man klare seg med kortere strekk? Jeg synes 8mm virket puslete da jeg sto med det i hånda på butikken og gikk for 10mm i stedet, men da 3m. Avgjørelsen ble tatt på føleri og sviktende grunnlag... 

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Danforth har de på watski.

https://www.watski.no/Lettvektsanker-11bCk

Fordelen med fortress er at det er demonterbart og er lagd av aluminium. Da kan vekten være mye lavere. 

OBS: Danforth typen egner seg ikke så godt til svai. Som anker bak er det perfekt, men ikke ideelt hvis man er på svai og vinden skifter mye. 

Guardian anker er en billigere kopi av fortress (laget av fortress) . Kanskje det hadde vært noe? 

https://www.marineonline.no/guardian-lavpris-anker-no.html

Jeg er en slags gjest

Grand Banks jr skrev On 5.8.2019 at 15.44:

min erfaring med et lettere Bruce er at det ikke er tungt nok til å bite igjennom "skorpen" på sand. Var Biltema-versjon. Det ble liggende som en "slede" og gli, selv med svært langt tau ute.

jeg har samme erfaring med de minste danforth kopiene (3 kg?) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

21 minutes ago, TrikkerN Lønning said:

Men det var vel noe kilo kjetting også? ? 

Husker ikke helt, men vi hadde ikke tradisjonelt ankerspill.. vi lå stortsett til kai.. vi brukte kraftblokka i forpiggen til å dra det opp med.. ellers lå det et slikt anker på fordekk, som var rasktå få ut. hadde vel kjetting, men primert brukte vi slepetrossa

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

44 minutes ago, -morten- said:

Husker ikke helt, men vi hadde ikke tradisjonelt ankerspill.. vi lå stortsett til kai.. vi brukte kraftblokka i forpiggen til å dra det opp med.. ellers lå det et slikt anker på fordekk, som var rasktå få ut. hadde vel kjetting, men primert brukte vi slepetrossa

Bedre betalt å ligge til anker :giggle:

Nah... Allerede bestilt og betalt :lol: Jeg rir samme dagen jeg saler. Gidder ikke vent :)

Jeg tenker å kjøpe koplinger sånn at jeg bare bruker blytauet jeg allerede har sånn at jeg raskt kan bytte mellom denne og paraplydreggen. Da klarer jeg meg med kun 1 kjetting og 1  tau. Viktig å sjekke koplingen før slipp da. Plutselig bare forsvinner den ned uten tau, men det skal jeg huske

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...