Jump to content

Propellaksling går for sakte. Summer Dream 28 FB med Volvo TD70 motor og Paragon gir.


Bambus200

Recommended Posts

Jeg sliter med farten på båten.. Den er jo gammel... 1981, men skal klare mer enn de 7,5 knop jeg får ved max turtall, som er oppgitt til 2400 omdr.   Et papir som jeg fant i båten er fra en test i 1997 hvor det er gjort utregning på propell og gir og hva som anbefales..  Båten er halvplaner, har trimflaps bak,  193 hk motor og gir som skal være 1,5:1 i utveksling.   Det er anbefalt en 20x20 L propell, men det står en 19x20 L...  Fart er oppgitt til ca 22 knop.  Jeg har snakket med Sleipner, som også bekrefter at denne utregningen er korrekt...  Jeg overtok båten for et par måneder siden, og det fulgte så å si ingen info med båten.... Forrige eier har ikke vedlikeholdt noe, så jeg har brukt tiden til å reparere styring, montert lys, fikset toalettet, dusjen, gassrørene, byttet oljer og alle filter og batterier.... og masse andre ting.  Nå gjenstår det å få opp farten på båten.  Snakket med en som eide båten for 10 år siden, og han hadde hatt 14 knop, så dette har tydligvis blitt verre med tiden...  Jeg har målt propellakslingen, og den har 1030 omdr ved 2400 omdr på motor, altså ca 2,3 i utveksligsforhold.   Men jeg vet ikke hva som slurer i systemet, og det har vært umulig å få svar hos de jeg har snakket med..  Jeg skal begynne å demontere dekk bak i båten og rive bakveggen på hytta nå, for da får jeg god arbeidsplass ved girkassen.   Er det noen som har vært borti dette problemet?   Båten ligger innerst i vågen i sandnes..    Det står på instrumentpanelet at maks turtall er 2400 omdr, men motoren stopper ikke der....den går sikkert til rundt 3500, så der er for lite motstand.  

Redigert av Bambus200 (see edit history)
Link to post

Olja lukter ikke... Byttet olje på både motor og gir i forrige uke.   Skal forsøke å montere et manometer på slangen til girkassen i morgen for å se om trykket er i orden.    Tydligvis lever Paragon, selv om jeg har fått inntrykk av at girkassene ikke er av de mest populære.   Men hvis den er fra 1981, så kan vel noe være på vei til å ryke.    Kjedelig hvis jeg må ut med 25 tusen for en annen girkasse....   -betalte 35000 for hele båten..

 

Link to post

Tenker kanskje du skal begynne med å anskaffe en portabelel turteller fra Biltema https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/elektroniske-testinstrumenter/turtallsteller-laser-2000039718

 

Så finner du hvilket turtall motor og aksling faktisk roterer med.

 

Turtelleren du har knyttet til motoren kan vise feil så det holder, litt avhengig av type instrument.

Link to post

Paragon ble tatt over av Great Lakes Power Companies. Mange av modellen har gått ut for mange år siden. Du skal ha flaks om du får tak i deler. Girene ble forhandlet i Norge av Johs Rosland, Stavanger. Tror ikke de eksisterer lenger. Kjøpte Paragon av dem på 80-tallet. Hadde aldri problem verken med Paragon eller Rosland. Får håpe kassa er i orden. Har du klemflens som glipper?

Link to post

Eller, som @Hulda er innom, at klemflensen slurer/ glipper. Måler du akslingens turtall før eller etter klemflensen? (Ikke sikkert det.er plass på innsiden)

 

Bare for å få det inn med teskje:

Du har altså målt både motorens og akslingens turtall med instrumentet?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Er turtallsforholdet likt i alle turtall?  Hvis det er det så skal det vel litt til at det slurer et sted. Ved sluring så øker vel forskjellen jo mer man belaster det som slurer?

 

Hva er turtall på motor ved tomgang, og samme på aksling?

 

Hva er turtall på aksling når motor ligger på 3200 (målt med instrumentet) feks?

 

Er jo greit å få avklart om det er feil utveksling som er brukt ved utregningen, eller om det faktisk er sluring/ glipp.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Jeg har aldri vært borti en demperplate som kan slure. Enten er det fremdrift, eller så er det ikke. Jeg ville ha sjekket hvilken utveksling det faktisk er på giret, det kan jo være at det har blitt skiftet en gang til et med feil utveksling.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Bambus200 skrev for 9 timer siden:

Jeg har ikke målt med annet enn turtelleren, men skal prøve med den håndholdte..   Men går ut fra at det stemmer..    Har prøvd å ruse den en gang, og det hylte godt i turboen og jeg kom opp i 10 knop ved litt over 3000 omdr.     

Jeg fikk oppfatningen at du kun klarte 7,5 knop på maks turtall? Jeg tipper turtelleren din viser feil, som Bellen skriver skal det ikke være mulig å overvarve motoren på den måten

Hvis turtelleren din viser 3500 når motoren egentlig går med 2400 har du en feilvisning på ca 46%. Hvis den er linjær vil motoren da gå med ca 1640 rpm når turtelleren viser 2400. Det stemmer sån passe med en utveksling på 1,53 da 1640/1,53 er 1074. 

Hvis dette er riktig vil jeg tro en større propell eller en med mer pitch vil avhjelpe feilen.

 

Edit: En del turtellere har en instillingsknapp der du velger mellom 4-6 og 8 sylindrer. Motoren din er vel 6 sylindret, hvis velgeren står på 4 sylindrer vil du få 50% for høy tall. kan det være så enkelt?

Redigert av Kallethekid (see edit history)
Link to post
Bambus200 skrev for 10 timer siden:

Har prøvd å ruse den en gang, og det hylte godt i turboen og jeg kom opp i 10 knop ved litt over 3000 omdr.     

Det der skjønte jeg ikke. Gjør den 10 knop når du ruser den? I min verden er rusing av motor at man øker turtallet uten at den er i gear.

 

index skrev for 2 timer siden:

Jeg ville ha sjekket hvilken utveksling det faktisk er på giret, det kan jo være at det har blitt skiftet en gang til et med feil utveksling.

Høres sannsynlig ut :yesnod:

Link to post

Jeg prøvde å gi full gass mens jeg var i fart, men turde ikke mer når jeg kom til litt over 3000. Da var det ganske mye mer å gi på gassen, men ville ikke presse motoren mer.  Så, turtelleren stemmer nok.  Det er uansett noe i veien, i og med at farten gradvis blir dårligere.  Det står stemplet i propellen 19L20, Gold Line. Har leter overalt på girkasse etter modell, men finner bare noen tall støpt inn i godset. Det står såvidt jeg ser Z16727 ved aksling og mellom peilepinne og girvelger står det J2 z12560...veldig utydelig.  

Link to post

Det er pga at motor ikke har den motstanden som det skal være i girkassen. Motor yter 193 hk, og hvis man måler effekt på propell, så er den vel ca 175 hk, så girkassen krever litt for å drives. Vanligvis blir turtallet dårligere på eldre båter.  En kompis 450 omdr for å få fullt turtall.  Båten min gjør 4 knop på 600-700 omdr, og 7,5 på 2400 omdr....så noe er feil. 

Link to post

Jeg prøvde å gi full gass mens jeg var i fart, men turde ikke mer når jeg kom til litt over 3000. Da var det ganske mye mer å gi på gassen, men ville ikke presse motoren mer.  Så, turtelleren stemmer nok.  Det er uansett noe i veien, i og med at farten gradvis blir dårligere.  Det står stemplet i propellen 19L20, Gold Line. Har leter overalt på girkasse etter modell, men finner bare noen tall støpt inn i godset. Det står såvidt jeg ser Z16727 ved aksling og mellom peilepinne og girvelger står det J2 z12560...veldig utydelig.    Og jeg fikk forresten spørsmål tidligere her om jeg hadde klemflens som glipper?  Jeg vet ikke hva det er.  Er det den klossen som står mellom girkassen og aksling?  Vet i så fall ikke om den glipper..kan ikke se mellom den og forover føringen. Utvendig glipper den ikke. 

Link to post
Bambus200 skrev 8 minutter siden:

 Båten min gjør 4 knop på 600-700 omdr, og 7,5 på 2400 omdr....så noe er feil. 

Hvis dette er riktig, så kan jeg ikke forstå annet enn at noe slurer eller glipper når motstanden øker.

 

Steder det kan slure/ glippe:

- gir

- klemflens

- propell

 

Hvis det også stemmer at den type gir vanligvis ikke kan slure, så ville jeg startet med å sjekke klemflensen. Når motoren går på 2400 o/ min, er det forskjell på o/ min på aksling ut til propell og aksling ut fra gir (hver side av klemflensen)?

 

Spørsmål rettet til dere som kan dette til fingerspissene:

Kan den type propell glippe eller slure hvis den er montert feil?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...