Jump to content

Propellaksling går for sakte. Summer Dream 28 FB med Volvo TD70 motor og Paragon gir.

Bambus200

Recommended Posts

Jeg prøvde å gi full gass mens jeg var i fart, men turde ikke mer når jeg kom til litt over 3000. Da var det ganske mye mer å gi på gassen, men ville ikke presse motoren mer.  Så, turtelleren stemmer nok.  Det er uansett noe i veien, i og med at farten gradvis blir dårligere.  Det står stemplet i propellen 19L20, Gold Line. Har leter overalt på girkasse etter modell, men finner bare noen tall støpt inn i godset. Det står såvidt jeg ser Z16727 ved aksling og mellom peilepinne og girvelger står det J2 z12560...veldig utydelig.    Og jeg fikk forresten spørsmål tidligere her om jeg hadde klemflens som glipper?  Jeg vet ikke hva det er.  Er det den klossen som står mellom girkassen og aksling?  Vet i så fall ikke om den glipper..kan ikke se mellom den og forover føringen. Utvendig glipper den ikke.  Propellen kan det ikke være.  Propellaksling går for sakte...så motoren får mindre motstand, ikke mer.  Klemflensen kan det være, men det er for trangt mellom girkassen og klemflensen til at man kan se eller måle noe der.  Går det an å stramme klemflensen? 

Bambus200 skrev 8 minutter siden:

Er det den klossen som står mellom girkassen og aksling?  (...)  Går det an å stramme klemflensen? 

Ja. Det er den jeg mener. Den klemmer på akseltappen som kommer ut av giret, og klemmer på akslingen ut til propellen. Hvis den glipper så kan akslingen slure inni den.

Følger den hastigheten til akslingen?

Kan du ta bilde av den? 

Veien videre: 
- Mål turtallet på motoren (med eksternt instrument), og sjekk om det stemmer overens med turtallsviser.
- Observer om aksling og klemflens har samme turtall
- Ta bilder og post her.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg prøvde å gi full gass mens jeg var i fart, men turde ikke mer når jeg kom til litt over 3000. Da var det ganske mye mer å gi på gassen, men ville ikke presse motoren mer.  Så, turtelleren stemmer nok.  Det er uansett noe i veien, i og med at farten gradvis blir dårligere.  Det står stemplet i propellen 19L20, Gold Line. Har leter overalt på girkasse etter modell, men finner bare noen tall støpt inn i godset. Det står såvidt jeg ser Z16727 ved aksling og mellom peilepinne og girvelger står det J2 z12560...veldig utydelig.    Og jeg fikk forresten spørsmål tidligere her om jeg hadde klemflens som glipper?  Jeg vet ikke hva det er.  Er det den klossen som står mellom girkassen og aksling?  Vet i så fall ikke om den glipper..kan ikke se mellom den og forover føringen. Utvendig glipper den ikke.  Propellen kan det ikke være.  Propellaksling går for sakte...så motoren får mindre motstand, ikke mer.  Klemflensen kan det være, men det er for trangt mellom girkassen og klemflensen til at man kan se eller måle noe der.  Går det an å stramme klemflensen? 

IMG_20190713_114032.jpg

Akslingen kan slure i klemflensen, propellen kan slure på en utslitt kon.

Ser forresten ikke ut til å være en klemflens, men settskrue(r)og muligvis en kile.

Turtallet på motoren kan være heeeelt på vidden avlest på motorens turteller.

Som bellen sier, overettmerker virker helt fint.

Når du har portabel turteller, hvorfor ikke måle turtallet på motoren når den går med 3000 rpm avlest på motorens turtall?? 

Kallethekid skrev for 5 timer siden:

En del turtellere har en instillingsknapp der du velger mellom 4-6 og 8 sylindrer. Motoren din er vel 6 sylindret, hvis velgeren står på 4 sylindrer vil du få 50% for høy tall. kan det være så enkelt?

Bambus200 skrev 20 minutter siden:

Jeg målte på det nederste hjulet, veiva, og den målte jeg til 1600 omdr når turteller sa 2450 omdr

Da stemmer det i tilfelle at turteller viser 50% mer enn reelt turtall. Da kan det jo være som @Kallethekid sier, at turtelleren er innstilt på 4-sylindret motor, mens du har 6.sylindret?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Bambus200 skrev 1 time siden:

IMG_20190713_114032.jpg

Kanskje litt uklart bilde, men er det ikke metallspon akkurat i overgangen aksling-flens?

Gjør som flere har forslått, sett et tusjmerke på aksling og flens og se om disse beveger seg i forhold til hverandre under en prøvetur. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev for 1 time siden:

Kanskje litt uklart bilde, men er det ikke metallspon akkurat i overgangen aksling-flens?

Gjør som flere har forslått, sett et tusjmerke på aksling og flens og se om disse beveger seg i forhold til hverandre under en prøvetur. 

Hvorfor? Nå har han jo verifisert at det er turteller som er feil og ikke aksling som slurer. 

Da har jeg misforstått det som er skrevet tidligere (min utheving):

Bambus200 skrev for 5 timer siden:

Jeg prøvde å gi full gass mens jeg var i fart, men turde ikke mer når jeg kom til litt over 3000. Da var det ganske mye mer å gi på gassen, men ville ikke presse motoren mer.  Så, turtelleren stemmer nok.  Det er uansett noe i veien, i og med at farten gradvis blir dårligere.  Det står stemplet i propellen 19L20, Gold Line. Har leter overalt på girkasse etter modell, men finner bare noen tall støpt inn i godset. Det står såvidt jeg ser Z16727 ved aksling og mellom peilepinne og girvelger står det J2 z12560...veldig utydelig.  

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Det er mye uoverstemmelser med det trådstarter skriver her. Han har hatt båten i to måneder og så sier han at farten har avtatt gradvis. Han får nå 13 knop og i følge tidligere eier, så fikk han 14 knop. Så jeg synes ikke gradvis tap av 1 knop på ti år er avskrekkende. Han sier også nå at han har målt at inngående turtall på gear stemmer med utgående turall på aksling, så da kan det ikke være noe som slurer. Slik jeg ser det, så har trådstarter nå to problem. Det ene problemet er turteller som viser ekstremt mye feil, og det andre problemet er at trådstarter har for lett propell. 

Når det gjelder Johs Rosland, er det Joros Diesel i Stavanger, og er fremdeles i live og han er sikkert behjelpelig med info event. deler til disse gearene. Når det gjelder demperplate, den slurer ikke den ryker normalt og da blir det et jævla spetakkel. Den er normalt montert på svinghjulet og har spline i senter hvor aksel fra gearet går inn. Dette til info for fremtidige problemer.

• 1 år senere...
Bambus200 skrev On 5.8.2019 at 21.24:

Olja lukter ikke... Byttet olje på både motor og gir i forrige uke.   Skal forsøke å montere et manometer på slangen til girkassen i morgen for å se om trykket er i orden.    Tydligvis lever Paragon, selv om jeg har fått inntrykk av at girkassene ikke er av de mest populære.   Men hvis den er fra 1981, så kan vel noe være på vei til å ryke.    Kjedelig hvis jeg må ut med 25 tusen for en annen girkasse....   -betalte 35000 for hele båten..

Hei. Har selv et paragon  pm 15L gear. Skulle gjerne visst hva slags olje den bruker.. veit du ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...