Bambus200 Svart 6.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Jeg prøvde å gi full gass mens jeg var i fart, men turde ikke mer når jeg kom til litt over 3000. Da var det ganske mye mer å gi på gassen, men ville ikke presse motoren mer. Så, turtelleren stemmer nok. Det er uansett noe i veien, i og med at farten gradvis blir dårligere. Det står stemplet i propellen 19L20, Gold Line. Har leter overalt på girkasse etter modell, men finner bare noen tall støpt inn i godset. Det står såvidt jeg ser Z16727 ved aksling og mellom peilepinne og girvelger står det J2 z12560...veldig utydelig. Og jeg fikk forresten spørsmål tidligere her om jeg hadde klemflens som glipper? Jeg vet ikke hva det er. Er det den klossen som står mellom girkassen og aksling? Vet i så fall ikke om den glipper..kan ikke se mellom den og forover føringen. Utvendig glipper den ikke. Propellen kan det ikke være. Propellaksling går for sakte...så motoren får mindre motstand, ikke mer. Klemflensen kan det være, men det er for trangt mellom girkassen og klemflensen til at man kan se eller måle noe der. Går det an å stramme klemflensen? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Sjekk om turtelleren viser motorens turtall, eller dynamoens turtall. En del turtellere henter turtall fra dynamo og ikke egen giver på motor. Hvis noen har byttet noe en gang i tiden kan jo en snarvei vært tatt. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Begynd nå med å mål om motoren virkelig får over 3000rpm. Det er helt utrolig at du får til det, og som jeg har sagt tidligere så skal ikke det være mulig om du prøver å ruse den i fri heller. Ingen vits å feilsøke noe mer før du har kontrollmålt om turtall inn på gearkassen virkelig er rett. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Bambus200 skrev 8 minutter siden: Er det den klossen som står mellom girkassen og aksling? (...) Går det an å stramme klemflensen? Ja. Det er den jeg mener. Den klemmer på akseltappen som kommer ut av giret, og klemmer på akslingen ut til propellen. Hvis den glipper så kan akslingen slure inni den. Følger den hastigheten til akslingen? Kan du ta bilde av den? Veien videre: - Mål turtallet på motoren (med eksternt instrument), og sjekk om det stemmer overens med turtallsviser. - Observer om aksling og klemflens har samme turtall - Ta bilder og post her. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bambus200 Svart 6.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Jeg prøvde å gi full gass mens jeg var i fart, men turde ikke mer når jeg kom til litt over 3000. Da var det ganske mye mer å gi på gassen, men ville ikke presse motoren mer. Så, turtelleren stemmer nok. Det er uansett noe i veien, i og med at farten gradvis blir dårligere. Det står stemplet i propellen 19L20, Gold Line. Har leter overalt på girkasse etter modell, men finner bare noen tall støpt inn i godset. Det står såvidt jeg ser Z16727 ved aksling og mellom peilepinne og girvelger står det J2 z12560...veldig utydelig. Og jeg fikk forresten spørsmål tidligere her om jeg hadde klemflens som glipper? Jeg vet ikke hva det er. Er det den klossen som står mellom girkassen og aksling? Vet i så fall ikke om den glipper..kan ikke se mellom den og forover føringen. Utvendig glipper den ikke. Propellen kan det ikke være. Propellaksling går for sakte...så motoren får mindre motstand, ikke mer. Klemflensen kan det være, men det er for trangt mellom girkassen og klemflensen til at man kan se eller måle noe der. Går det an å stramme klemflensen? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Du kan lage overrettmerke på akslingen og klemflensen med en tusj. Ta deg en tur med båten og sjekk etterpå om merkene fortsatt er overrett. Er dei ikke det, så slurer den på klemflensen. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Akslingen kan slure i klemflensen, propellen kan slure på en utslitt kon. Ser forresten ikke ut til å være en klemflens, men settskrue(r)og muligvis en kile. Turtallet på motoren kan være heeeelt på vidden avlest på motorens turteller. Som bellen sier, overettmerker virker helt fint. Når du har portabel turteller, hvorfor ikke måle turtallet på motoren når den går med 3000 rpm avlest på motorens turtall?? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Som de andre her sier, begynn å få bekreftet turtall før du bruker masse tid på resten av drivlinjen. Det skal ikke være mulig å varve motoren slik turtelleren din indikerer. Sitér dette innlegget Link to post
Bambus200 Svart 6.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 ,Hvor på motor måler jeg turtallet? Jeg målte på det nederste hjulet, veiva, og den målte jeg til 1600 omdr når turteller sa 2450 omdr Sitér dette innlegget Link to post
Bambus200 Svart 6.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Jeg har kjørt båten ut på sjøen nå....men er jo nervøs for havari? Sitér dette innlegget Link to post
Bambus200 Svart 6.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Forholdet mellom det jeg målte på motor vs aksling nå, utgjør faktisk 1,5:1 Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Ja det er veiva som teller. Då er turteller meget feil. (Prøv å ikkje klipp inn samme tekst i alle innlegg, så blir det lettere for oss å oppdage relevant informasjon for å hjelpe) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Grand Banks jr Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Kallethekid skrev for 5 timer siden: En del turtellere har en instillingsknapp der du velger mellom 4-6 og 8 sylindrer. Motoren din er vel 6 sylindret, hvis velgeren står på 4 sylindrer vil du få 50% for høy tall. kan det være så enkelt? Bambus200 skrev 20 minutter siden: Jeg målte på det nederste hjulet, veiva, og den målte jeg til 1600 omdr når turteller sa 2450 omdr Da stemmer det i tilfelle at turteller viser 50% mer enn reelt turtall. Da kan det jo være som @Kallethekid sier, at turtelleren er innstilt på 4-sylindret motor, mens du har 6.sylindret? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
SoBo Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Kan se ut på bildet av flensen, som at akselen har gått ut og inn . Dert vil bli slik ved bakking / kjøring fremover dersom akselen slurer i flens. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Bambus200 Svart 6.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Tror jeg har funnet ut av det. Det var nok turtelleren. Nå tok jeg på vernehjelm, redningsvest og hørselvern, og så ga jeg 3000 omdr.. og målte da 1950 på motor, og gjorde 13 knop? vet ikke hvordan jeg redigerer bort tidligere beskjeder. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Så bra !! Du har sannsynligvis noen bittesmå vippebrytere på baksiden av turteller for grovinnstilling av turtall samt en liten justerskrue for finjustering. Se om du finner ut av disse så får du riktig turtall på instrumentet i dashbordet. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Bambus200 skrev 1 time siden: Kanskje litt uklart bilde, men er det ikke metallspon akkurat i overgangen aksling-flens? Gjør som flere har forslått, sett et tusjmerke på aksling og flens og se om disse beveger seg i forhold til hverandre under en prøvetur. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
bellen Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Brigg skrev for 1 time siden: Kanskje litt uklart bilde, men er det ikke metallspon akkurat i overgangen aksling-flens? Gjør som flere har forslått, sett et tusjmerke på aksling og flens og se om disse beveger seg i forhold til hverandre under en prøvetur. Hvorfor? Nå har han jo verifisert at det er turteller som er feil og ikke aksling som slurer. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Da har jeg misforstått det som er skrevet tidligere (min utheving): Bambus200 skrev for 5 timer siden: Jeg prøvde å gi full gass mens jeg var i fart, men turde ikke mer når jeg kom til litt over 3000. Da var det ganske mye mer å gi på gassen, men ville ikke presse motoren mer. Så, turtelleren stemmer nok. Det er uansett noe i veien, i og med at farten gradvis blir dårligere. Det står stemplet i propellen 19L20, Gold Line. Har leter overalt på girkasse etter modell, men finner bare noen tall støpt inn i godset. Det står såvidt jeg ser Z16727 ved aksling og mellom peilepinne og girvelger står det J2 z12560...veldig utydelig. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Johannes Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Det kan nok godt hende at det er mer enn en feil. Og en strek med en tusj er nå en enkel test. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Det er mye uoverstemmelser med det trådstarter skriver her. Han har hatt båten i to måneder og så sier han at farten har avtatt gradvis. Han får nå 13 knop og i følge tidligere eier, så fikk han 14 knop. Så jeg synes ikke gradvis tap av 1 knop på ti år er avskrekkende. Han sier også nå at han har målt at inngående turtall på gear stemmer med utgående turall på aksling, så da kan det ikke være noe som slurer. Slik jeg ser det, så har trådstarter nå to problem. Det ene problemet er turteller som viser ekstremt mye feil, og det andre problemet er at trådstarter har for lett propell. Sitér dette innlegget Link to post
Fetta4 Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Når det gjelder Johs Rosland, er det Joros Diesel i Stavanger, og er fremdeles i live og han er sikkert behjelpelig med info event. deler til disse gearene. Når det gjelder demperplate, den slurer ikke den ryker normalt og da blir det et jævla spetakkel. Den er normalt montert på svinghjulet og har spline i senter hvor aksel fra gearet går inn. Dette til info for fremtidige problemer. Sitér dette innlegget Link to post
laban74 Svart 30.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2021 Bambus200 skrev On 5.8.2019 at 21.24: Olja lukter ikke... Byttet olje på både motor og gir i forrige uke. Skal forsøke å montere et manometer på slangen til girkassen i morgen for å se om trykket er i orden. Tydligvis lever Paragon, selv om jeg har fått inntrykk av at girkassene ikke er av de mest populære. Men hvis den er fra 1981, så kan vel noe være på vei til å ryke. Kjedelig hvis jeg må ut med 25 tusen for en annen girkasse.... -betalte 35000 for hele båten.. Hei. Har selv et paragon pm 15L gear. Skulle gjerne visst hva slags olje den bruker.. veit du ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.