LarsB Startet 8.September.2005 Link til dette innlegget Startet 8.September.2005 Dagens tippekonkurranse !!!! Hva er dette og hvor fant jeg det på min TAMD31B Premie ??? Kulepennen på bilde !! Sitér dette innlegget Link to post
whatever Svart 8.September.2005 Link til dette innlegget Svart 8.September.2005 øhhh.. impeller Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 8.September.2005 Link til dette innlegget Svart 8.September.2005 Byggesett til impeller funnet i varmeveksleren. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Tore B Svart 8.September.2005 Link til dette innlegget Svart 8.September.2005 Satser på impeller jeg og, hvor fant du dette snadderet? Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 8.September.2005 Link til dette innlegget Svart 8.September.2005 Tipper du fant bitene i bendet mellom pumpehus og sjøvannsfilter; altså foran pumpehuset. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
saga Svart 8.September.2005 Link til dette innlegget Svart 8.September.2005 Fant du bitene i filteret? På min AQAD31A står impelleren før filteret slik at det er trykk i filteret. Slik det systemet er bygd opp så vil jeg anta at bitene ville havnet i filteret. Sitér dette innlegget Link to post
will Svart 8.September.2005 Link til dette innlegget Svart 8.September.2005 En del av de bitene er så store at jeg ville tro at du fant dem i selve pumpen. Sitér dette innlegget Link to post
LarsB Svart 8.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2005 Impeller er riktig, men delene fant jeg i oljekjoeleren. Min motor har filter foer pumpen, saa delene stoppet ikke foer i kjoeleren Var vel ogsaa en test paa om jeg klarte aa legge ved bilde, og det gikk jo fint !!! Ellers lurer jeg paa hvor AE, OE og AA er blitt av paa tastaturet mitt ? noen raad ? Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 8.September.2005 Link til dette innlegget Svart 8.September.2005 Lenge siden impelleren har vært skiftet da? Jeg har ikke skiftet impeller siden jeg kjøpte båten i 2001 (600 timer siden) og den er fortsatt helt OK. Når den ble satt inn vet jeg ikke men den har nok gått noen år før jeg kjøpte båten. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 8.September.2005 Link til dette innlegget Svart 8.September.2005 Ellers lurer jeg paa hvor AE, OE og AA er blitt av paa tastaturet mitt ? noen raad ? <{POST_SNAPBACK}> gå inn i kontrollpanel sjekk innstillinger for region og språk ...ser ut som du har blitt litt international og der mangler Æ Ø Å Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
AlfaEagle Svart 8.September.2005 Link til dette innlegget Svart 8.September.2005 (redigert) Var vel ogsaa en test paa om jeg klarte aa legge ved bilde, og det gikk jo fint !!! Ellers lurer jeg paa hvor AE, OE og AA er blitt av paa tastaturet mitt ? noen raad ? <{POST_SNAPBACK}> Jeg har samme problemet med Internett Exlporer på en PC, man aldri i FireFox. Fungerer ved å lukke IE og starte programmet på nytt. Om ikke det funker, se forklaringen i tidligere innlegg. Redigert 8.September.2005 av AlfaEagle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LarsB Svart 8.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2005 Takker "Laluna", nå er æøå tilbake !! Antall timer på impelleren er usikkert, kjøpte motoren med kjøleproblem og mangel på maks turtall (fikk 2200, skal ha 3900)... Kjøleproblemet var impeller rester, og mangel på turtall viste seg å være en manglende tetning i bunn av intercooler.. Det er en stor gummitetning i bunn av intercoolerinnsats som tetter mellom hus og innsats, denne manglet etter at innsats var byttet i fjor. Kjøpte motoren av en som var medlem av hylekoret til "Poseidon" Han hadde fått nok av Volvoen og byttet til Yanmar. Problemet med motoren var altså bare impeller rester og en glemt pakning... Ikke alltid greit å være grønn ! Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 8.September.2005 Link til dette innlegget Svart 8.September.2005 Ja, den runde gummipakningen som er tredd rundt avtappingsstussen på varmeveksleren er lett å glemme når man monterer innsatsen i intercoolerhuset. Holdt selv på å glemme denne når jeg var ut med innsatsen for rengjøring i fjor. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 9.September.2005 Link til dette innlegget Svart 9.September.2005 Takker "Laluna", nå er æøå tilbake !! Antall timer på impelleren er usikkert, kjøpte motoren med kjøleproblem og mangel på maks turtall (fikk 2200, skal ha 3900)... Kjøleproblemet var impeller rester, og mangel på turtall viste seg å være en manglende tetning i bunn av intercooler.. Det er en stor gummitetning i bunn av intercoolerinnsats som tetter mellom hus og innsats, denne manglet etter at innsats var byttet i fjor. Kjøpte motoren av en som var medlem av hylekoret til "Poseidon" Han hadde fått nok av Volvoen og byttet til Yanmar. Problemet med motoren var altså bare impeller rester og en glemt pakning... Ikke alltid greit å være grønn ! <{POST_SNAPBACK}> Hjelpe meg Dette tilsier vel at motoren er forsøkt vedlikeholdt om ikke noe annet. Men å skylde på VP i dette tilfellet er vel å trekke det litt langt. Teorien min blir bekreftet,oppstår det motorproblemer så kan en se i speilet hvem synderen mest sannsynlig er. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 9.September.2005 Link til dette innlegget Svart 9.September.2005 (redigert) Kjøleproblemet var impeller rester, og mangel på turtall viste seg å være en manglende tetning i bunn av intercooler.. Hva har den runde pakningen med et manglende turtall å gjøre? På min forrige båt med 2x31 motorer manglet denne på den ene motoren uten at jeg mistet turtall av den grunn. Jeg satte inn en ny i forbindelse med min årlige demontering og gjennomgang av alt mariniseringsutstyr (vintersyssel, som jeg i likhet med jula ser fram til hver høst ) og merket ingen forskjell på turtallet. Redigert: Var ikke helt våken enda da jeg skrev innlegget tror jeg. Etter nærmere ettertanke finnes det to versjoner av aftercooler til VP. Den ene er forseglet i den forstand at en først må åpne en nippel i selve huset for å komme til dreneringsskruen i kjøleren. Denne vil da i utgangspunktet være tett og har ikke behov for pakning. I den andre versjonen, som er videreført i B og P, stikker dreneringsnippelen med skruen i gjennom ut av huset og kan åpnes direkte hvis en skal tappe vann. Her trenger man pakningen for å tette for luftlekasjer. Redigert 9.September.2005 av rem (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
LarsB Svart 9.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2005 Riktig REM,, jeg har den siste versjonen med et ca 30 mm hull i huset som dreneringspluggen kommer gjennom. Denne er rundt 15/18 mm og en kan jo tenke seg hvor turbotrykket blir av da !!! Lb Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.