Jump to content

Kjøleproblem TAMD31B


LarsB

Recommended Posts

Impeller er riktig, men delene fant jeg i oljekjoeleren.

Min motor har filter foer pumpen, saa delene stoppet ikke foer i kjoeleren

 

Var vel ogsaa en test paa om jeg klarte aa legge ved bilde, og det gikk jo fint !!! :yesnod:

Ellers lurer jeg paa hvor AE, OE og AA er blitt av paa tastaturet mitt ? noen raad ?

Link to post
Share on other sites

Var vel ogsaa en test paa om jeg klarte aa legge ved bilde, og det gikk jo fint !!! :yesnod:

Ellers lurer jeg paa hvor AE, OE og AA er blitt av paa tastaturet mitt ? noen raad ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har samme problemet med Internett Exlporer på en PC, man aldri i FireFox. Fungerer ved å lukke IE og starte programmet på nytt. Om ikke det funker, se forklaringen i tidligere innlegg.

Redigert av AlfaEagle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker "Laluna", nå er æøå tilbake !!

 

Antall timer på impelleren er usikkert, kjøpte motoren med kjøleproblem og

mangel på maks turtall (fikk 2200, skal ha 3900)...

Kjøleproblemet var impeller rester, og mangel på turtall viste seg å være

en manglende tetning i bunn av intercooler..

Det er en stor gummitetning i bunn av intercoolerinnsats som tetter mellom hus og innsats,

denne manglet etter at innsats var byttet i fjor.

Kjøpte motoren av en som var medlem av hylekoret til "Poseidon" :wink:

Han hadde fått nok av Volvoen og byttet til Yanmar.

Problemet med motoren var altså bare impeller rester og en glemt pakning...

Ikke alltid greit å være grønn ! :lol:

Link to post
Share on other sites

Takker "Laluna", nå er æøå tilbake !!

 

Antall timer på impelleren er usikkert, kjøpte motoren med kjøleproblem og

mangel på maks turtall (fikk 2200, skal ha 3900)...

Kjøleproblemet var impeller rester, og mangel på turtall viste seg å være

en manglende tetning i bunn av intercooler..

Det er en stor gummitetning i bunn av intercoolerinnsats som tetter mellom hus og innsats,

denne manglet etter at innsats var byttet i fjor.

Kjøpte motoren av en som var medlem av hylekoret til "Poseidon"  :wink:

Han hadde fått nok av Volvoen og byttet til Yanmar.

Problemet med motoren var altså bare impeller rester og en glemt pakning...

Ikke alltid greit å være grønn ! :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hjelpe meg :rolleyes: Dette tilsier vel at motoren er forsøkt vedlikeholdt om ikke noe annet. Men å skylde på VP i dette tilfellet er vel å trekke det litt langt. Teorien min blir bekreftet,oppstår det motorproblemer så kan en se i speilet hvem synderen mest sannsynlig er.

Link to post
Share on other sites

Kjøleproblemet var impeller rester, og mangel på turtall viste seg å være

en manglende tetning i bunn av intercooler..

Hva har den runde pakningen med et manglende turtall å gjøre? På min forrige båt med 2x31 motorer manglet denne på den ene motoren uten at jeg mistet turtall av den grunn. Jeg satte inn en ny i forbindelse med min årlige demontering og gjennomgang av alt mariniseringsutstyr (vintersyssel, som jeg i likhet med jula ser fram til hver høst :wink: ) og merket ingen forskjell på turtallet.

 

Redigert: Var ikke helt våken enda da jeg skrev innlegget tror jeg. Etter nærmere ettertanke finnes det to versjoner av aftercooler til VP. Den ene er forseglet i den forstand at en først må åpne en nippel i selve huset for å komme til dreneringsskruen i kjøleren. Denne vil da i utgangspunktet være tett og har ikke behov for pakning. I den andre versjonen, som er videreført i B og P, stikker dreneringsnippelen med skruen i gjennom ut av huset og kan åpnes direkte hvis en skal tappe vann. Her trenger man pakningen for å tette for luftlekasjer.

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...