Jump to content

Hvor mange på forumet har Musling?

Guest

Recommended Posts

Hvor mange muslinger er det på forumet her nå ? 

Si noen ord om den og legg gjerne ut ett bilde 

Her er min, er hos doktoren etter en skikkelig heisatur i helga. Må forsterke lingehesten, skal tette igjen tunellen, skal nedfelles og midtsentrere tanken og batteriet skal flyttes helt frem. 41knop med 40hk var det jeg fikk, så nå skal det noe større bakpå (ikke 300merc, men en 90etec) 

20190805_182211.jpg

Vdub skrev for 2 timer siden:

Nå snakker han om 90hk da... da begynner det å bli litt tyngde og hk bakpå den lille der...

.. er jo en og annen som mener at "tør du holde full gass, så har du for liten motor"  :giggle:

Har kjørt Musling med 60hk/102 kg motor på hekken og det går brillefint. 

Og noen syns V4 er akkurat passe :

Bilderesultat for musling med 115 hk

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 2 måneder senere...
  • 7 måneder senere...

Muslingen fungerer utmerket med 70. Kjører Raker propell.

Den er litt var for chinewalk når jeg trimmer mye ut alene, men med 2 i båten er det fraværende.

Hadde 40 før, 88 kg og det merkes med 114 nå. Ville ikke hatt så mye mer vekt akter, har flyttet bensintank frem under tofta.

Monterte ny styring, Seastar NFB 4,2.

Herlig båt?

3537FBF2-6E80-4309-91B1-751388FA8ACF.jpeg

Redigert av tkb (see edit history)
thomasnygaard29 skrev for 3 timer siden:

Har du fått rigget din ferdig, og isåfall hvordan ble resultatet? :) 

Den har gått litt i glemmeboka, har så mange andre båter jeg holder på med for tiden. Både egene prosjekter og kundebåter 

Blei endel mer jobb enn jeg håpa, den har blitt hoppa skikkelig istykker. Kappa med 3stk 23-27fotere i 1.5m sjø. Men jeg vant i allefall :) true de fikk litt sjokk når de så hva en 14fots jolle er god for 

• 2 uker senere...

Oj! Flott prosjekt! :)

Jeg har jo en Musling som du har sett som har hatt 90 Yamaha.

Klarte  44knop med en del triks, men med elendig styring, selvpolerende bunnstoff, var og noe vann i den lukkede tunnelen pga en liten slipp i limen jeg hadde oversett i platen som blendet tunnellen. Og en pyse som fører :D

Tøft å makse ut slik med en 40hk! Er nok en del fordeler med det mindre undervannshuset sammen med propeller med mindre diameter.

Jeg håper faktisk du slår meg og får 45knop, det beviser en del ting! :)

Kan du fortelle litt hvordan du tenker monteringshøyde og kjøling?

Ser ikke at NoseCone har vanninntak, har du tenkt bruke Waterpickup? 

Eller montere motor litt lavere så NC skubber vann over dem originale inntakene?

Jeg har kun montert nosecone pga bedre "aerodynamikk", skal ikke heise motoren noe mer enn at det går med de vanlige vanninntakene. Dette skal bare være hverdagsjolla fremover, i fjor kjørte jeg vel 300timer med den, smilte vel 280 av de timene 

Jeg har tetta tunellen, så skal nedfelle tanken midt i båten, skal nedfelle batteriet og midtsentrere det også. Nå legger jeg mye jobb i vektfordeling og senking av tyngdepunkt. Skal bli morro og se åssen resultatet blir, håper på og kunne utfordre de større vannscooterene i litt sjø, holder ikke med å kjøre fra seadoo spark i 30cm bølger. 

Jeg har like stort girhus på 40etec som du hadde på 90yamaha, jeg kjører en stiletto 13 7/8X21" fra 115 etec som har fått litt kjærlighet av Andvik Propellers. Bruker vel 100-150m for å komme i plan uansett om jeg kjører aleine eller har 3 ombord, men når den først kommer opp er det jo greit. Har greid 39.39knop med 3 personer ombord 

Det lukter litt 90etec oppsett nå da, har kjøpt en 13.5x24" raker som ligger klar. Men vil helst holde meg til 40, den går jo på luft og kjærlighet, sånn ca 0.35L pr Nm i 40knop 

IMG_20200620_213935.jpg

Redigert av Guest (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...