Jump to content

Hvor fylle/bytte 3 kg. propan, fortrinnsvis Vestfold/Horten?

Lazyjack

Recommended Posts

fordelen med propan er at den kan lagres under høyere trykk, da får man mer inn på mindre plass. propan er også bedre i kaldere temperaturer, i motsetning til butan. Er av og til ett helvete å få fyr på lighteren om den har lagt ute om vinteren :) 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Litt off-topic, men kan kan jo lure... Det står ettertrykkelig i manualen til båten vår at kun butan skal benyttes (Les: alle Princess etc). Det lar seg jo ikke gjøre i Norge...

Selv har vi vekslet mellom den blå 2kg propan (primus industrigjenger) og CircleK/AGA 2kg hurtigkobling. Fant tilfeldigvis ut at marinaen vår har de blå som er uvanlig for oss å finne i Norge :thumbsup:. Skal ikke utgjøre noen forskjell mellom disse, men opplever at regulator er bedre på de med gjenger (skiftet fire ganger på tre år nå for å prøve de to forskjellige). Er det kaldt i været kan koketoppen være kilen å starte.

PS. Bytter flasker, få steder fyller. I tillegg er det en sikkerhet i at beholdere skiftes ut.

oberst1 skrev for 4 timer siden:

PS. Bytter flasker, få steder fyller. I tillegg er det en sikkerhet i at beholdere skiftes ut.

Jeg tror sikkerhets aspektet med å bytte flasker eller å få gassforhandleren til å fylle din medbrakte går ut på ett fett.
Alle propanflasker blir trykktestet vært 10 år med grundig merking med årstallet for test og når flasken skal kontrolleres på nytt.
Tviler sterkt på om gassforhandleren fyller flasker som har godt ut på dato merking eller har andre defekter .

Kan være enig i at det er få steder som fyller på brygga men mange som bor i sentrale steder har denne muligheten.
Feks tar LPG Sogn ved Ullevål Stadion  219 kr for å fylle 10 kg propan mens det koster det dobbelte å bytte på bensinstasjonen og kanskje tre ganger så mye på marinaen.
Selv om prisen forskjellen i % kan være mye så ser jeg at besparelsen i kroner og øre er beskjeden i ett båt regnskap.
For egen del kjører jeg forbi gassforhandleren min nesten daglig så da er det for meg naturlig å kjøpe den tjenesten der da jeg i tillegg er trygg på sikkerheten rundt det å fylle på medbrakt beholder.

Redigert av pipe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...