Jump to content

Motorfundament i tre(eik) er det vanskelig?


M/S Bastard

Recommended Posts

Driver og funderer på hvordan jeg skal lage fundament til motoren min.

Hadde egentlig tenkt og lage alt i stål, men det blir veldig mye kapping av avstands stykker o.l.

Også blir det mye sveising.

 

Har nå begynt og helle imot og lage fundament på gamle måten.

Det vil si 2 stk. langsgående labanker av eik.

 

Tror dette vil bli mest riktig.

 

Men, jeg vet ikke om jeg tør gjøre det sjøl.

Føler jeg ikke har kompetansen inne for noe så viktig arbeid.

 

Noen som føler seg kallet?

Eller har tips?

 

Sjøl skal jeg spørre en som er god, men i tilfelle han ikke kan så spør jeg her og :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kan ikke dette selv, men i Sabb-BIBELEN står det følgende:

 

"Lag et solid trefundament bestående av av to langskipsplanker (langstokker) som hviler på 4 tverrstokker. Bruk helst lang- og tverrstokker av furu, da dette materialet ikke forplanter motorstøy slik som eik........"

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Kan ikke dette selv, men i Sabb-BIBELEN står det følgende:

 

"Lag et solid trefundament bestående av av to langskipsplanker (langstokker) som hviler på 4 tverrstokker. Bruk helst lang- og tverrstokker av furu, da dette materialet ikke forplanter motorstøy slik som eik........"

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm. furu ja!

Da kan jeg vel forsøke meg selv, fordi dea er det ikke så dyrt og kappe feil :wink:

Får prøve og finne noen gode eksempler på hvordan dette skal gjøres.

Link to post
Share on other sites

Heisann...

 

på Majali er det langsgående "stokker" i eik. De går fra ca midten av båten og over 4-5 spant og er skrudd med 4 stk gjennomgående bolter tvers gjennom skroget.

Men disse er plassert såvidt langt fra hverandre at selve motorlabbene hviler på et vinkeljern som er skrudd fast på innsiden av denne "stokken" Da er det veldig enkelt å heise motoren på plass med vinkeljerna skrudd fast på labbene og merke av for. hullene som du skal bruke gjennomgående bolter i.

 

Da er heller ikke så viktig med vinkelelen og retning på disse "stokkene".

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Ja, nå skjønner jeg problemet mitt egentlig.

Det er jo lett og lage selve langskips bærerne (egentlig)

Problemet er at jeg har for lave bunnstokker, disse må være høyere pga av motorfestene.

Kan jeg evt. laske på bunnstokkene eller må disse lages nye?

 

Har forsåvidt ett problem til og det er vinkelen på langskips bærerne.

Har vurdert og ha de rette og heller bruke mellomaksel (universal ledd) Tips?

 

Oj, håper dere har godt syn

 

Bilde

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan vel ha langskipsdragerene rette og heller justere på motorfestene? Eventuelt shimse under de fremre festene med noe. Ser for meg at det kan være litt upraktisk å la dragerne skråne ned bakover, da rette dragere også kan benyttes som fundament for gulvet. Og hvis du kan unngå løsninger med ledd etc så er vel det både det enkleste og rimeligste skulle man tro..

 

Etter det jeg har forstått fra instruksjonsboken til Sabben, så skal det lages tverrstokker på fire spant som dragerene skal ligge på. Så da er det bare å plassere disse i den høyden du ønsker, uavhengig av bunnstokkene. Eventuelt som du sier å laske på bunnstokkene. Det som er viktig er å få fordelt belastningen over flere spant. Men når det er sagt, så er vel skroget ditt så solid at det vel tåler belastningen uansett da.

 

Lykke til, ser fram til å følge med videre!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg får studere og ta noen mål på motor og i båt!

Hadde vært artig og fått til dette sjøl også.

 

Fordelen med og lage dette fundmentet kontra sveising er at jeg ikke behøver og flytte båten til byen.

Med dette fundamentet kan jeg bare bestille en kranbil for og få løftet (400,-) motor inn og ta justeringen siden.

 

Lager jeg rette bjelker så må jeg ha universalledd (enklest) skal jeg gå ut i fra vinkelen på prop.aksling så må de skjæres skrått. Problemet er og treffe riktig, vanskelig men klart best og billigst løsning.

Men jeg har vinteren på meg så jeg har vurdert og koste på meg en slik mellomaksel med opplagring.

Men jeg må måle litt fordi den nye gearkassen er lenger enn den gamle og da spørs det på plassen igjen.

 

Hmmm..ikke enklet dette men skal få det til.

 

Ett spørsmål til.

 

Vilken dimensjon er greit og bruke her? 4x8 tommer evt. 4x6

Link to post
Share on other sites

Har forsåvidt ett problem til og det er vinkelen på langskips bærerne.

Har vurdert og ha de rette og heller bruke mellomaksel (universal ledd) Tips?

Jeg er enig i Index sine kommentarer.

Du bør likevel bruke kobling som tar opp mulige vinkelavik mellom akslingene. Da kan du også sette motoren på elastiske fundamentklosser. Vinkelavviket være minst mulig, også når du har elastisk kobling eller universalledd.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

. Vinkelavviket være minst mulig, også når du har elastisk kobling eller universalledd.

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke helt riktig. Monterer du CV ledd av typen Python-drive eller tilsvarende skal det være et lite vinkelavvik. Ikke så mye riktignok, men er dette ikke tilstede vil ikke leddet sin smøreeffekt bli ivaretatt.

 

Riktignok er dette helt ukomplisert, da det å rette opp 100% er mye vanskeligere enn å lage et lite nødvendig avvik. Pass bare på at akslingen og motorflensen er i linje, dvs at akslingen treffer helt i senter på flensen der leddet skal monteres dersom du velger denne løsningen. Parallell-avvik er ikke bra for slike ledd selv om de til en viss grad takler det.

 

Har tidligere montert motorfundament i tre tilsvarende ditt prosjekt (til en SABB 1-sylindret), og tok sist høst samme jobben i glassfiber, da med CV-ledd, thrustlager og myke motorlabber. (For en drøm å være kvitt vibreringen i skriget!)

 

Lykke til!

Oso

Link to post
Share on other sites

Skal ha motor på elastiske labber.

Må fundere litt som sagt.

 

Jeg har flere spm; må bjelkene felles ned? skjønner det har noe med stabilitet og gjøre, men alikevel!

Spm.2 kan bjelkene egentlig byttes ut med ståldragere ala firkantrør feks.

 

Uansett så skal jo dette boltes med gjennomgående bolter (6 bolter) på hver bunnstokk (2 bolter).

Som dere skjønner så blir dette spennet over 3 spantepar.

 

Mulig at også jeg må ha labber på gearkasse, det har jeg ikke sjekket!

Men det er vel ikke uvanlig

Link to post
Share on other sites

Skal ha motor på elastiske labber.

Må fundere litt som sagt.

Jeg har flere spm; må bjelkene felles ned?: Ja, absolutt.

 

Som dere skjønner så blir dette spennet over 3 spantepar.: Det er i h.h.t. boka.

 

Men det er vel ikke uvanlig.: Det er ikke vanlig, bakerste motorfester sitter som regel på motoren eller mellom gear og motor.

Link to post
Share on other sites

Mulig at også jeg må ha labber på gearkasse, det har jeg ikke sjekket!

Men det er vel ikke uvanlig

<{POST_SNAPBACK}>

Gamle motoren hadde også fester på gearet (totalt 6 fester). De 4 labbene på motor var hovedfester og bar all vekt, de 2 på gearet skulle bare støtte.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har flere spm; må bjelkene felles ned?: Ja, absolutt.

 

Som dere skjønner så blir dette spennet over 3 spantepar.: Det er i h.h.t. boka.

 

Men det er vel ikke uvanlig.: Det er ikke vanlig, bakerste motorfester sitter som regel på motoren eller mellom gear og motor.

<{POST_SNAPBACK}>

Ang. nedfelte bjelker!

 

Hvis jeg bruker stål da og sveiser på lepper (om dere skjønner) på hver side av bunnstokk, blir vel like bra det eller?

Nedfellingen er vel for og hindre bærerne og flytte på seg i lengde retning (Aksialkreftene) regner jeg med.

 

Bare så det er sagt så kan jeg leve med litt støy da motor er ute og ikke under dørk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...