Cocytus Startet 7.August.2019 Link til dette innlegget Startet 7.August.2019 Hei Har endelig realisert båtdrømmen og kjøpt meg en noe eldre askeladden beetle med en mercruiser 1,7 diesel og Alphadrev. Motor fra 2002. Overhalt med ny stempler i 2013. 130 timer. Kjøpte i juli og var på en noe lengre tur med familien. Gikk uproblematisk for seg. Deretter ble den stående 3 uker før neste tur. Etter et forsøk på å komme opp i plan, usikker på rpm, gikk temperaturalarmen. Jeg skrudde av motor. Fikk startet opp etter ca 10 min og kommet meg til havn. Utrolig surt. Var ute og gjorde en testtur i dag. På tomgang er temp ca 80 grader. På 3600rpm legger den seg rundt 20-22 knop. Temp legger seg stabilt litt over merket til høyre for indikator på første bildet. Usikker på om dette da er litt over 90 eller litt over 100 grader. Ved mere pådrag steg temp raskt. Til noe lenger enn på det siste bildet. Når jeg slakker av synker temperatur igjen. Spørsmålet er hva som er vanlig og akseptabel temp. Er det greit å gå med 3600rpm og litt over 90 grader (eller 100)? Sitér dette innlegget Link to post
Cocytus Svart 7.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Et lite oppfølgingsspørsmål. Hvordan ser jeg om det kommer en passe mengde kjølevann ut? Bør man ser en stråle bak. Eller kommer det med eksosen eller med propellen. Mercruiser alpha one gen 2 Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Hvis det er orginal termostat på motoren så er den fullt åpen på 95 grader, blir nok litt varmere enn det hvis alt er ok med kjølesystemet. Sitér dette innlegget Link to post
Cocytus Svart 7.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Tror den er original. Har ikke sett dokumentasjon på at den er byttet. Men når pilen begynner å være nærmere 120 merket er dette vel for varmt? Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Mener jeg leste 90 til 104 en eller annen plass.Søk på nett etter brukermanual på motoren. Så står det sikkert der. Sitér dette innlegget Link to post
Cocytus Svart 7.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Ja i manualen står det 92-104 (peak) usikker på hva det betyr. Peak er absolutt maks? kan heller ikke Avlese denne tempen. Indikerer merket til høyre for 80 grader 90 eller 100 grader? Uansett er vel tempen for høy når den står midt mellom 80 og 120 eller til høyre for dette? Sitér dette innlegget Link to post
paulseen Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 (redigert) Har samme motor. Så lenge du ikke får alarm på temperaturen, kan også temp.indikator vise feil. Hvis temp.alarmen går og du har stigende temperaturøkning ved pådrag (uten at tempmåler stopper før alarm går til slutt), ville jeg først sjekket om varmeveksler har grodd igjen. Hvis den er OK, sjekk at kjølevæsketanken har nok kjølevæske i det interne kjølesystemet. Trykklokket har en tendens til å blåse ut kjølevæske ved belastning. Har du sjekket innsuget på drevet til sjøvannssiden? Ikke noe som stenger for sjøvann? Evnt bør du kjøre en rens av systemene til høsten, om dette ikke er gjort tidligere. Kan ligge noe uønsket i kanalene. Redigert 7.August.2019 av paulseen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cocytus Svart 7.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Temp alarmen gikk når jeg var ute for noen dager siden. Skrudde av og lot kjøle seg ned. I dag ga jeg pådrag. Gikk greit ved 3600rpm. Men steg fort over dette og jeg slakket av før det evt gikk noen alarm. Det er greit med kjølevæske. Jeg kjenner ikke noe foran inntaket. Tenkte også gjenngroing i varmeveksler. Har blitt anbefalt systemrens. Men båten må opp så vidt jeg skjønner og det er dessverre lang ventetid akkurat nå. Er det en grei jobb å fjerne dekslet til varmeveksler? Har sett på forum at noen har staket opp rørene her. Men hvor blir det av det man staker bort? Kan man skade noe? Takk for innspill så langt. Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 (redigert) Du behøver ikke ta opp båten for å stake opp varmeveksler. Du kan demontere lokkene både forand og bak varmeveksler og dermed stake opp med en ståltråd. og bli kvitt gørra. Husk at bruker du systemrens etterpå må du fjerne anodene først. Er vel 4 stk. Så skrur du inn noen blindlokk der anodene satt. Så runde med systemrens. Deretter re-montere anodene igjen. Husk at inntaket på drevet lett kan gro igjen. Jeg brukte et metallbor og staket opp hullene for hånd regelmessig. Satt mye rur der. Lykke til. Redigert 7.August.2019 av theppan07 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 største feilen mange gjør er å stenge av motor når den går varm, det som skjer når motor stenges av er at motoren blir enda varmere pga 0 sirkulasjon, da trekker varmen seg godt opp i topplokk å div, samt turbo mister smøring vis motor slås av fra bra med turtall, 0 smøring knekker fort lagrene og kokser til oljerør fra turbo pga varme. Varmgang kan vær alt fra tett varmeveksler, dårlig impeller, grodd/tett i sil inntak, grodd delvis tett eksos som stenger for utløpet av kjølevann, egnet rensemiddel er systemrens eller sitronsyre fungerer like godt til en brøkdel av prisen til systemrens Sitér dette innlegget Link to post
Cocytus Svart 7.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 (redigert) Men jeg får vel ikke kjørt systemrens uten å ta opp båten? Serviceverkstedet ville i hvert ta opp for dette. hvordan kommer jeg til dekselet bak på varmeveksler. På tegning ser det ut som det ligger svært godt gjemt bak eksosen og turboen. Redigert 7.August.2019 av Cocytus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Cocytus skrev for 9 timer siden: Men jeg får vel ikke kjørt systemrens uten å ta opp båten Hvis du bare vil rense varmeveksler og ikke intercooler eller resten av kjølesystemet kan du koble av slangene i begge ender av varmeveksleren. På min båt går det greit. Forutsetter at varmeveksler ikke er montert lavere enn vannlinja. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Cocytus Svart 22.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 For å følge opp denne tråden. Motoren er en 120kh mercruiser med alphadrev. Det er ikke sjøvannsfilter eller stengekran og inntaket kommer vel under vannlinjen. Jeg har hatt båten oppe på serviceverksted og kjørt systemrens i 2 døgn. Ble sagt at det kom en god del ut i den forbindelsen. Testtur med maks turtall vist stabil temperatur på 90-95 grader. Ikke tegn til temperaturstigning som tidligere. Fikk i tillegg et par hundre rpm og 3 knop ekstra. Dette kan kanskje skyldes at den ble skyldt under. Rpm maks var 3800. Nå fikk jeg den opp i 4000. Maks er egentlig 4400. Men dit kommer jeg ikke. Systemsrens virket i hvert fall. Men billig var det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Da høres det ut til at du burde skaffe deg en litt mindre propell og beholde den gamle som reserve. Fra f. eks. 19" til 17" får du ca 400 rpm ekstra. Den motoren tåler ikke å gå med for mye belastning. Den bør klare 4400 rpm på max. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.