Jump to content

Mercruiser 1.7 varmgang og arbeidstemperatur?

Cocytus

Recommended Posts

Hei

Har endelig realisert båtdrømmen og kjøpt meg en noe eldre askeladden beetle med en mercruiser 1,7 diesel og Alphadrev. Motor fra 2002. Overhalt med ny stempler i 2013. 130 timer.  Kjøpte i juli og var på en noe lengre tur med familien. Gikk uproblematisk for seg. Deretter ble den stående 3 uker før neste tur. Etter et forsøk på å komme opp i plan, usikker på rpm, gikk temperaturalarmen. Jeg skrudde av motor. Fikk startet opp etter ca 10 min og kommet meg til havn. Utrolig surt.

Var ute og gjorde en testtur i dag. På tomgang er temp ca 80 grader. På 3600rpm legger den seg rundt 20-22 knop. Temp legger seg stabilt litt over merket til høyre for indikator på første bildet. Usikker på om dette da er litt over 90 eller litt over 100 grader. 

Ved mere pådrag steg temp raskt. Til noe lenger enn på det siste bildet. Når jeg slakker av synker temperatur igjen. 

Spørsmålet er hva som er vanlig og akseptabel temp. Er det greit å gå med 3600rpm og litt over 90 grader (eller 100)?

EB25C120-DFFD-467A-B5CB-8B935C6A5E7F.jpeg

6D82804D-EE1C-4155-A48B-93C69E49AFA1.jpeg

Har samme motor. 

Så lenge du ikke får alarm på temperaturen, kan også temp.indikator vise feil.

Hvis temp.alarmen går og du har stigende temperaturøkning ved pådrag (uten at tempmåler stopper før alarm går til slutt), ville jeg først sjekket om varmeveksler har grodd igjen. Hvis den er OK, sjekk at kjølevæsketanken har nok kjølevæske i det interne kjølesystemet. Trykklokket har en tendens til å blåse ut kjølevæske ved belastning.

Har du sjekket innsuget på drevet til sjøvannssiden? Ikke noe som stenger for sjøvann? 

Evnt bør du kjøre en rens av systemene til høsten, om dette ikke er gjort tidligere. Kan ligge noe uønsket i kanalene.

Redigert av paulseen (see edit history)

Temp alarmen gikk når jeg var ute for noen dager siden. Skrudde av og lot kjøle seg ned. I dag ga jeg pådrag. Gikk greit ved 3600rpm. Men steg fort over dette og jeg slakket av før det evt gikk noen alarm.

Det er greit med kjølevæske. Jeg kjenner ikke noe foran inntaket. 

Tenkte også gjenngroing i varmeveksler. Har blitt anbefalt systemrens. Men båten må opp så vidt jeg skjønner og det er dessverre lang ventetid akkurat nå. 

Er det en grei jobb å fjerne dekslet til varmeveksler? Har sett på forum at noen har staket opp rørene her. Men hvor blir det av det man staker bort? Kan man skade noe?  

Takk for innspill så langt. 

Du behøver ikke ta opp båten for å stake opp varmeveksler. Du kan demontere lokkene både forand og bak varmeveksler og dermed stake opp med en ståltråd. og bli kvitt gørra. Husk at bruker du systemrens etterpå må du fjerne anodene først.  Er vel 4 stk. Så skrur du inn noen blindlokk der anodene satt. Så runde med systemrens. Deretter re-montere anodene igjen.

Husk at inntaket på drevet lett kan gro igjen. Jeg brukte et metallbor og staket opp hullene for hånd regelmessig. Satt mye rur der. Lykke til.

Redigert av theppan07 (see edit history)

største feilen mange gjør er å stenge av motor når den går varm, det som skjer når motor stenges av er at motoren blir enda varmere pga 0 sirkulasjon, da trekker varmen seg godt opp i topplokk å div, samt turbo mister smøring vis motor slås av fra bra med turtall, 0 smøring knekker fort lagrene og kokser til oljerør fra turbo pga varme. Varmgang kan vær alt fra tett varmeveksler, dårlig impeller, grodd/tett i sil inntak, grodd delvis tett eksos som stenger for utløpet av kjølevann, egnet rensemiddel er systemrens eller sitronsyre fungerer like godt til en brøkdel av prisen til systemrens

Cocytus skrev for 9 timer siden:

Men jeg får vel ikke kjørt systemrens uten å ta opp båten

Hvis du bare vil rense varmeveksler og ikke intercooler eller resten av kjølesystemet kan du koble av slangene i begge ender av varmeveksleren.

På min båt går det greit. 

Forutsetter at varmeveksler ikke er montert lavere enn vannlinja.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

• 2 uker senere...

For å følge opp denne tråden. Motoren er en 120kh mercruiser med alphadrev. Det er ikke sjøvannsfilter eller stengekran og inntaket kommer vel under vannlinjen. 

Jeg har hatt båten oppe på serviceverksted og kjørt systemrens i 2 døgn. Ble sagt at det kom en god del ut i den forbindelsen. 

Testtur med maks turtall vist stabil temperatur på 90-95 grader. Ikke tegn til temperaturstigning som tidligere. 

Fikk i tillegg et par hundre rpm og 3 knop ekstra. Dette kan kanskje skyldes at den ble skyldt under. Rpm maks var 3800. Nå fikk jeg den opp i 4000. 

Maks er egentlig 4400. Men dit kommer jeg ikke. 

Systemsrens virket i hvert fall. Men billig var det ikke. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...