Volvomekanikeren Startet 7.August.2019 Link til dette innlegget Startet 7.August.2019 Hallo! Har nylig montert en 40hk Yamaha med El-tilt på en Ryds Camping(?) (Noen som vet typebetegnelse?) Båten har kjøl, derfor var jeg litt usikker på hva jeg skulle sikte kavitasjonsplaten inn på. Jeg endte opp med å montere motoren med platen i samme høyde som laveste punkt på hekken. Kjølen er 15cm +/- lavere enn dette igjen. Jeg får 15knop og snuten i været... Klarer ikke presse baugen ned. Høy vannsøyle midt i hekkbølgen og spruting ut til sidene.... Full gass: Halv gass: Såå, hvor begynner jeg? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Cerberus Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 (redigert) Så lenge propellen ikkje spinner så spiller motorhøyden her ingen rolle. Om du ikkje har meir å gå på mht til innover så er det bare slik det er en elendig båt til denslags motorisering. Sikker på det er en Ryds camping? Redigert 7.August.2019 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 En flott motor.. En båt som overhode IKKE kan nyttegjøre seg av en slik motor... Har du et spesielt forhold til denne båten? Vil du si litt om hva du ønsker med båten?? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 googler båten og finner at det er en 18 foter som planer med nok motor. Ser ar det er flere ulike versjoner av den og iallefall 2 ulike skrog..? Ser den sånn ut? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Volvomekanikeren Svart 8.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Teit av meg å ikke poste ett bilde av båten..... Slik ser den ut: Jeg har overhode ingen forhold til dette greiene, det er en båt mine foreldre kjøpte med 9,9 tohatsu, for å ha på hytten til fiske med ungene, noe den igrunn fungerer mer en godt nok til. Vi syntes bare det var for lite skubb i tohatsuen, så vi kjøpte en 30hk Yamaha og byttet den ut. Båten lå så fortøyd i ile/bøye som slet seg, og båten havnet oppunder en steinrøys på land. Ett stykk meget forslått skrog med hull og sår, og en druknet 30hk Yamaha ble resultatet av det.. Jeg konserverte motoren å fikk den til å gå som den skulle. Gikk noen timer, dager, uker med på det skroget for å få det bra igjen, og underveis så kom jeg over 40 hesteren med el-tilt for en grei penge som forhåpentligvis skulle ha en positiv innvirkning i.fht 30 hesteren, det gjorde den tvert imot vil jeg tørre å påstå. Så her står jeg klar for å legge den ut for salg/bytte mot en planende båt egentlig, men jeg ville no først undersøke om noen har hatt bedre erfaringer med denne type båt og kanskje vi bare er noen små justeringer unna en båt som hverfall holder baugen noe lunne normalt og ikke bare rett opp Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
ivar Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 den ser ganske krum ut i skroglinjene, i tillegg dårlig bæring i hekken. Så denne vil nok kreve mer enn bare små justeringer for å oppføre seg slik du ønsker. Og om du byttet fra en 30hk til en 40hk med elstart og tilt så økte jo motorvekta med sikkert 20-25 kg , i tillegg til evt. batteri. Hva slags fart fikk den med 30hk? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Volvomekanikeren Svart 8.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Jaa det var vell helst el-tilten jeg håpte skulle utgjøre den store forskjellen... Fikk 12-13 knop med 30hk.... Sann ekstra motorbrakett er heller ikke verdt ett forsøk da mao.? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
ivar Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 (redigert) tror jeg ville satt tilbake 30-hesteren , og så evt prøvd å lagd en form for trimflaps. Her hadde det funket med flaps med justering i form av strekkfisker hva slags motorbrakett tenker du på? Redigert 8.August.2019 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lenasmartin20 Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Jeg ville satt prøvd å senke motoren så ned 10-15 cm om mulig! Du kan fort få endel "turbulens" i vannet i det området propellen befinner seg nå, som fører til at båt ikke oppnår den hastighet den har potensiale til! Kan jo også teste med en mann/vekt i baughen om båten legger seg da!? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Det er vel en grunn til at denne båten kom med 9,9. Den er vel strengt tatt ikke planende? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Volvomekanikeren skrev 1 time siden: Jaa det var vell helst el-tilten jeg håpte skulle utgjøre den store forskjellen... Fikk 12-13 knop med 30hk.... Sann ekstra motorbrakett er heller ikke verdt ett forsøk da mao.? Godt du ikke hadde et spesielt forhold til denne båten, for min hensikt var ikke å bryte ned viktige minner eller knyttninger .... Tror det eneste som er riktig her... er å si det som det er: Å få denne båten (nå som vi har sett bilde av bunnkonstruksjonen) til å plane og å oppføre seg som en stabil båt i 25 knop er som å lære en elefant å fly.... Jeg er ikke god i anatomi men jeg har tegnet nok skrog til å se at "dette går ikke" Her kan barn og voksne kose seg med inntil 9.9/15hk lang stamme eller dra strikken helt ut med 20hk og hydrofoil men min mening er at du stort sett bare vil dobble bensinforbruket.... Er du ikke bedre tjent med en lett jolle med 25hk som du kan snu på hode om vinteren og som planer pent med 4 voksne ? Og som gjør 25 knop med en voksen ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Lenasmartin20 skrev for 1 time siden: Du kan fort få endel "turbulens" i vannet i det området propellen befinner seg nå, som fører til at båt ikke oppnår den hastighet den har potensiale til! dette "bananformede" skroget har nok allerede nådd sitt fartspotensiale - de krumme skroglinjene vil bare dra hekken enda mer ned i vannet med mer motorkraft Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Ca 110% enig. ? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Enig med tidligere talere... Jeg hadde Herwa 16 (senere Fjord 16 / Ottos 16). Den har også liten kjøl, men har litt mer bæring bak. Relativt lik din, men nok med mindre bue i skroget. Mer flat bak. Den fikk jeg opp til 23 knop med en 50 hk totakt Mariner. GPS målt. Men hverken jeg eller den trivdes med det, for den begynte å plane på den lille kjølen og la seg derfor gjerne over på den ene eller andre siden. Den er nok mer halvplaner av type. Din båt er nok heller ikke egnet til å kjøre fort, og jeg vil heller råde deg til å velge en båt som passer dine ønsker. Altså mulighet for fart. Finnes mye der ute som fungerer godt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Volvomekanikeren Svart 8.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Jeg er godt innforstått med at det ikke er en planene båt, men har hørt folk som har hatt 70-90hk på disse? Eller er det den typen som Ivar postet bilde av lengre oppe kanskje? Takk for flere gode innspill, jeg får bytte tilbake og finne en annen båt til 40 hesteren Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Korsfjord Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Kan aldri tenke meg at 70-90 hk vil bli noen suksess på en båt med den skrogformen. Bruk den som en snekke, det er nok det den er ment til. Sitér dette innlegget Link to post
salming Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Tror att den gjordes om en hel del på senare år för att bära större motorer. Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 15.August.2019 Link til dette innlegget Svart 15.August.2019 Jeg har en Ryds som er lik den gule på bildet lengre opp her. Ryds 560 HT heter den. Jeg har en Yamaha F100 på min, og da gjør den 34 knop målt med gps. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 15.August.2019 Link til dette innlegget Svart 15.August.2019 Kavitasjonsplaten på motor skal ligge i forlengelse av kjøl eller et par cm over. Din motor står altfor høyt. Men om du får denne båten til å plane og oppføre seg sikkert? Det har flere andre svart på. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 15.August.2019 Link til dette innlegget Svart 15.August.2019 På dette skroget kan man IKKE bruke vanlig "tommelfingerregel" Bananskrog med kjøl som avsluttes en meter før akterspeil settes opp med antikavitasjonsplata parallelt med vannlinje på skroget, i høyde med laveste punkt på akterspeil. På denne båten er trolig akterspeilet for rett og det er ikke uvanlig å sette inn kileformet plate på akterspeilet for å få noe mer negativ trim enn det man får i innerste stilling på trim-pinnen. En test er å ta ut trim pinnen slik at motoren gir ett hakk til negativ trim for å se om det hjelper.... Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 4.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2019 Jeg leser litt gjennom forumet, for å lære, så jeg lurte på en ting når jeg leste dette. Jeg trodde at den eneste grunnen til å lage en skrogform som dette på en slik liten båt, var for å gjøre den bedre å ro. Dette er åpenbart en båt som ikke er beregnet for å ro, så hvorfor er den ikke laget med planende skrog? ?♂️ Sikkert dumt spørsmål... Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 4.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2019 For at den skal gli lett gjennom vannet i lave hastigheter, vil jeg tro. Ofte har slike skrog litt kjøl også, som gir retningsstabilitet, bremser avdrift ved stilleligge, og gjør den mindre rank. Først over en viss fart vil kjølen bli en ulempe. Med forbehold om at jeg tar feil? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 6.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2019 dieselfan skrev On 8.8.2019 at 11.56: Å få denne båten (nå som vi har sett bilde av bunnkonstruksjonen) til å plane og å oppføre seg som en stabil båt i 25 knop er som å lære en elefant å fly.... Du har nok glemt barnelærdommen din...Dumbo kunne fly...... Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.