Jump to content

Hva er rett motorhøyde på båt med kjøl?


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Hallo!

Har nylig montert en 40hk Yamaha med El-tilt på en Ryds Camping(?) (Noen som vet typebetegnelse?)

 

Båten har kjøl, derfor var jeg litt usikker på hva jeg skulle sikte kavitasjonsplaten inn på. Jeg endte opp med å montere motoren med platen i samme høyde som laveste punkt på hekken. Kjølen er 15cm +/- lavere enn dette igjen.

 

Jeg får 15knop og snuten i været... Klarer ikke presse baugen ned. Høy vannsøyle midt i hekkbølgen og spruting ut til sidene.... 

 

Full gass:

E369743E-292E-40AB-BFE2-40EDBABD79A0.jpeg.dd76062bc51c31e7229f0d250535f325.jpeg

1E0616D1-5679-4B34-A69D-3EDE12F9F96D.jpeg.3ae4388c2dbedfbe38921ffb49ab3f9b.jpeg

AE513ECF-1816-4E72-BEE0-C116E064E7C7.jpeg.ce1e62a55ec0811d80bebc8f9289dfe4.jpeg

 

Halv gass:

3B489256-6E94-4DAA-8ED0-8EE6DD29CD27.jpeg.afc8e97abf046e80d95cb78602f685c9.jpeg

 

Såå, hvor begynner jeg? :crazy:

2882919B-BA50-4404-8F4B-A9F56F0C09C4.jpeg.f31755d5fd6574acab5455ec0412d946.jpeg

CDDE3A11-B33C-4D14-8636-8F9B7ABF6CDC.jpeg.f23d10394305d5550e9c196549461783.jpeg

B0F8D72E-BF08-4152-AA02-B7358F2D4AB9.jpeg.a4b596f963196513dede2dd5d369d99b.jpeg

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Teit av meg å ikke poste ett bilde av båten..... Slik ser den ut:

77A3AFB7-9E52-4EFC-9709-7AEFF18265A0.jpeg.36f1ce59c15b6b9f66fba50664293da4.jpeg07BA0374-B5FE-45D0-9CD5-9956554B0061.jpeg.de96ee0c1941f2db04ced315ee20fccd.jpeg3E1F3BAB-4435-43DF-98B2-FA1AEE7F3071.jpeg.afe6f706e7854a96722fcf8f7b705da3.jpegC70293A9-FFD8-4E0F-B575-E7F10EED6655.jpeg.d0993619a614d20359286b027132e19c.jpeg3B494995-CFD8-42D2-A606-7A8986859296.jpeg.339fb3d30ae7224f8288df80775f33a2.jpeg

 

Jeg har overhode ingen forhold til dette greiene, det er en båt mine foreldre kjøpte med 9,9 tohatsu, for å ha på hytten til fiske med ungene, noe den igrunn fungerer mer en godt nok til. Vi syntes bare det var for lite skubb i tohatsuen, så vi kjøpte en 30hk Yamaha og byttet den ut.

Båten lå så fortøyd i ile/bøye som slet seg, og båten havnet oppunder en steinrøys på land. Ett stykk meget forslått skrog med hull og sår, og en druknet 30hk Yamaha ble resultatet av det.. Jeg konserverte motoren å fikk den til å gå som den skulle.

Gikk noen timer, dager, uker med på det skroget for å få det bra igjen, og underveis så kom jeg over 40 hesteren med el-tilt for en grei penge som forhåpentligvis skulle ha en positiv innvirkning i.fht 30 hesteren, det gjorde den tvert imot vil jeg tørre å påstå. 

 

Så her står jeg klar for å legge den ut for salg/bytte mot en planende båt egentlig, men jeg ville no først undersøke om noen har hatt bedre erfaringer med denne type båt og kanskje vi bare er noen små justeringer unna en båt som hverfall holder baugen noe lunne normalt og ikke bare rett opp :lol:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

den ser ganske krum ut i skroglinjene, i tillegg dårlig bæring i hekken.    Så denne vil nok kreve mer enn bare små justeringer for å oppføre seg slik du ønsker.   

 

Og om du byttet fra en 30hk til en 40hk med elstart og tilt så økte jo motorvekta med sikkert 20-25 kg , i tillegg til evt. batteri. 

 

Hva slags fart fikk den med 30hk? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

tror jeg ville satt tilbake 30-hesteren , og så evt prøvd å lagd en form for trimflaps.  Her hadde det funket med flaps med justering i form av strekkfisker 

 

hva slags motorbrakett tenker du på? 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

 

Volvomekanikeren skrev 1 time siden:

Jaa det var vell helst el-tilten jeg håpte skulle utgjøre den store forskjellen... Fikk 12-13 knop med 30hk.... Sann ekstra motorbrakett er heller ikke verdt ett forsøk da mao.?  

 

Godt du ikke hadde et spesielt forhold til denne båten, for min hensikt var ikke å bryte ned viktige minner eller knyttninger ....

 

Tror det eneste som er riktig her... er å si det som det er:

Å få denne båten (nå som vi har sett bilde av bunnkonstruksjonen) til å plane og å oppføre seg som en stabil båt i 25 knop er som å lære en elefant å fly....

Jeg er ikke god i anatomi men jeg har tegnet nok skrog til å se at "dette går ikke"

 

Her kan barn og voksne kose seg med inntil  9.9/15hk lang stamme eller dra strikken helt ut med 20hk og hydrofoil men min mening er at du stort sett bare vil dobble bensinforbruket....

 

Er du ikke bedre tjent med en lett jolle med 25hk som du kan snu på hode om vinteren og som planer pent med 4 voksne ?

Og som gjør 25 knop med en voksen ?

Link to post
Lenasmartin20 skrev for 1 time siden:

Du kan fort få endel "turbulens" i vannet i det området propellen befinner seg nå, som fører til at båt ikke oppnår den hastighet den har potensiale til! 

 

dette "bananformede" skroget har nok allerede nådd sitt fartspotensiale - de krumme skroglinjene vil bare dra hekken enda mer ned i vannet med mer motorkraft  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Enig med tidligere talere...

Jeg hadde Herwa 16 (senere Fjord 16 / Ottos 16). Den har også liten kjøl, men har litt mer bæring bak. Relativt lik din, men nok med mindre bue i skroget. Mer flat bak.  Den fikk jeg opp til 23 knop med en 50 hk totakt Mariner. GPS målt.  Men hverken jeg eller den trivdes med det, for den begynte å plane på den lille kjølen og la seg derfor gjerne over på den ene eller andre siden. Den er nok mer halvplaner av type. 

Din båt er nok heller ikke egnet til å kjøre fort, og jeg vil heller råde deg til å velge en båt som passer dine ønsker. Altså mulighet for fart. Finnes mye der ute som fungerer godt.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Jeg er godt innforstått med at det ikke er en planene båt, men har hørt folk som har hatt 70-90hk på disse? Eller er det den typen som Ivar postet bilde av lengre oppe kanskje? 

 

Takk for flere gode innspill, jeg får bytte tilbake og finne en annen båt til 40 hesteren :yesnod:

 

 

 

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

På dette skroget kan man IKKE bruke vanlig "tommelfingerregel" 

Bananskrog med kjøl som avsluttes en meter før akterspeil settes opp med antikavitasjonsplata parallelt med vannlinje på skroget, i høyde med laveste punkt på akterspeil.

På denne båten er trolig akterspeilet for rett og det er ikke uvanlig å sette inn kileformet plate på akterspeilet for å få noe mer negativ trim enn det man får i innerste stilling på trim-pinnen.

 

En test er å ta ut trim pinnen slik at motoren gir ett hakk til negativ trim for å se om det hjelper....

Link to post
  • 1 måned senere...

Jeg leser litt gjennom forumet, for å lære, så jeg lurte på en ting når jeg leste dette.

 

Jeg trodde at den eneste grunnen til å lage en skrogform som dette på en slik liten båt, var for å gjøre den bedre å ro. Dette er åpenbart en båt som ikke er beregnet for å ro, så hvorfor er den ikke laget med planende skrog? ?‍♂️

 

Sikkert dumt spørsmål...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...