Jump to content

Hjelp til å finne ut hvilken girkasse/friksjonsplater for Yanmar 2QM20


chriskvik

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har nylig kjøpt en Taule 23 der selger opplyste at motor var av type Yanmar 2QM20. I service manualen til 2QM20(H?) står det at giret er av typen KBW10. Tidligere eier opplyste at han hadde byttet vei på "lamellene"  da den sluret fremover. Han hadde da byttet "forut" lamell med "akter" lamell. Resultatet er da at den går brillefint fremover men slurer i revers.

 

Her begynner forvirringen min.. Utifra hva jeg kan se i service manualen til KBW10 er det 8 innerlameller og 6 ytterlameller. Dette får jeg ikke til å stemme med forklaring av tidligere eier da han snakker om "2", og får meg da til å tvile på at jeg har en KBW10 på denne motoren.

 

Etter litt videre leting finner jeg delenummer 124770-83300 som Yanmar kaller "friction discs", men tilhørende tegning viser en girkasse med "2" av disse friksjonsplatene, en for akter og en forut. Dette virker mer riktig (se link https://www.yanmarshop.com/catalogue/servicebom/yanmar-marine-931916/marine-main-engine-small-qm-series-2qm20-fig-23-friction-disc-ahead-sh) uten at jeg er noe videre på å finne ut hvilken girkasse jeg har.

 

Er det noen her som har noe innsikt? Lagt ved bilder av dyret.

 

 

2qm1.jpg

2qm2.jpg

2qm3.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...