Jump to content

Thompson Carrera 255 ombygging

Kim Espen

Recommended Posts

Da var det på tide med båt igjen!

Kjøpte i sommer en Thompson Carrera 255 uten motor, planen er at denne skal kunne brukes sesongen 2020. båten var påbegynt restaurert, men valget av matrialer var langt fra egnet. så alt som tidligere er gjort i båten må gjøres om på nytt. 

Handlet seter,sofa og solseng fra en Windy Ghibi 28, siden jeg må gjøre om såpass mye i båten fra før så er det like enkelt å lage sofa etter putene, som omvendt!

Her blir det også montert en Bmw 3.0d motor, denne blir marinisert og effektuttaket havner trolig på ca 230-250hk. dette er noe lite for denne båten så jeg vurderer nå og montere 2 av disse. dette er ikke endelig bestemt, men innhenting av opplysninger for denne jobben har startet. selve monteringen osv er ikke problemet, men fremgangsmåte for støping av bjelker motorene skal sitte i. samt tetting av hullet etter drevet. noen som har erfaringer rundt dette?

Jeg er fullstendig klar over manges meninger ang bruk av bilmotor i båt osv. dette er ikke et tema i denne tråden ;-) 

• 9 måneder senere...
-morten- skrev On 8.8.2019 at 12.28:

har du tenkt drev på motorene eller?

Dette er da nesten 1 år senere ? ja, planen var og bruke Aq290DP. Nå vurderer jeg annen type motor rett og slett fordi jeg tror effekten i bmw motoren ikke vil bli stor nok til båten. Man kan alltids programmere om ECU, men på sikt så vil ikke det lønne seg. Båten er 25-26 fot med en vekt deretter. Det er riktig nok bare en daycruiser, men tror ikke denne båten vil være veldig attraktiv å bruke med noe mindre enn 250hk. Smertegrensa på min motor har vi funnet ut at vil ligge på 210-220hk. 

Men, tiden vil vise. Kanskje det blir bmw motor og lav toppfart ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...