Grand Banks jr Startet 8.August.2019 Link til dette innlegget Startet 8.August.2019 Nå nærmer det seg sjøsetting av fiskebåten igjen, endelig. 16 fots "speed sjark" som går i drøye 20 knop. Har stoffet under i april i fjor med bunnstoff fra Maritim eller Biltema. Står som regel på de boksene at båten må på vann inn en 30 dager. Nå er det godt over 400 dager... Betyr det egentlig noen ting? Eller bør jeg gjøre noe med det. Skal nå heldigvis ligge ute til neste sommer. (JA! Nå blir det fisking igjen!) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
bellen Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Nei, det bør går helt fint. Jeg lot min båt være nystoffet med Biltema sin i ett år før jeg sjøsette. Nå har båten vært ute i ett og et halvt år uten at det er noe groe på den. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Sist gang jeg stoffet båten (selvplerende) var vel for 20 år siden. Etter det flekker jeg bare over der det blir tynnslitt hver vår før sjøsetting. Nix groe. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kweelhouse Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 På jotun boksen står det: Bør settes på vannet innen 9 måneder etter påføring. Båten bør være godt tildekket eller lagres innendørs hvis den ikke settes på vannet kort tid etter påføring Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Ja, det er akkurat det. Det står det. I likhet med @Lars H. så bare flekker jeg den store båten min. Den er på land fra september en gang og til juni. Ingen groe. Men jeg ser at bunnstoffet (sort) på fiskebåten nå er litt bleket. Derfor jeg tenkte på det. Men jeg får sjøsettes den nå. Vokser lite om vinteren uansett. Men kan vokse ganske mye nå på sensommeren og høsten. Det får bli en test... Så i vitenskapens navn sjøsetter jeg båten. ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mort1 Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Min far sin skjærgårdjeep hadde vært på sjø i 2 år før den ble tatt opp. Båten låg så på land i 2 år før sjøsetting igjen. Den ble da sjøsatt uten ny bunnsmurning pga at den såg bra ut. Det gikk helt fint i 1,5 sesong, ble mye groe på slutten av sesongen i fjor... Bare kjør på det går fint, husk tilbakemelding her..... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 De aktive bestanddelene i selvpolerende bunnstoff er jevnt blandet inn i "malingen". Dermed vaskes det ut aktive stoffer så lenge det er farge igjen. Det stemmer utmerket etter 30 år med selvpolerende bunnstoff og bare flekking der det blir tynnslitt. Hva produsenten sier om stadig å legge på nytt bunnstoff, er det bare de som tjener på. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nordan family 27 Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Jeg har i alle år bunnstoffet om høsten. Godt t-skjorte vær, og ingen neglsprett. Jotun selvpolerende. Går helt fint. Jotun beskriver jo «flekking» som OK når gammelt ikke er utslitt, så da blir jo gammelt stående lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 (redigert) Liker tanken. I år har jeg ambisjoner om å polere, vokse og stoffe turbåten i høst når jeg tar den opp. Så jeg kan få satt den ut tidlig neste år. De to siste årene har den ikke kommet ut før starten av juli pga alt for mye trykk på jobb, avslutninger på skoler og barnehage, og all verdens andre ting som tar tid i mai og juni... Redigert 8.August.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Lars H. Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 (redigert) Jeg tar alltid vårpussen med vask, polering og eventuelt litt stoffing om våren i mars før sjøsetting. Å drive med slikt om høsten oktober/november blir for surt. Redigert 8.August.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.