Jump to content

Selvpolerende bunnstoff på båt på land i ett år. For lenge?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Nå nærmer det seg sjøsetting av fiskebåten igjen, endelig. 16 fots "speed sjark" som går i drøye 20 knop.

Har stoffet under i april i fjor med bunnstoff fra Maritim eller Biltema. Står som regel på de boksene at båten må på vann inn en 30 dager. Nå er det godt over 400 dager...

Betyr det egentlig noen ting? Eller bør jeg gjøre noe med det.

Skal nå heldigvis ligge ute til neste sommer. (JA! Nå blir det fisking igjen!)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Sist gang jeg stoffet båten (selvplerende) var vel for 20 år siden. Etter det flekker jeg bare over der det blir tynnslitt hver vår før sjøsetting. Nix groe.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja, det er akkurat det. Det står det. I likhet med @Lars H. så bare flekker jeg den store båten min. Den er på land fra september en gang og til juni. Ingen groe. 

Men jeg ser at bunnstoffet (sort) på fiskebåten nå er litt bleket. Derfor jeg tenkte på det. 

Men jeg får sjøsettes den nå. Vokser lite om vinteren uansett. Men kan vokse ganske mye nå på sensommeren og høsten. 

Det får bli en test... 

Så i vitenskapens navn sjøsetter jeg båten. ?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Min far sin skjærgårdjeep hadde vært på sjø i 2 år før den ble tatt opp.  Båten låg så på land i 2 år før sjøsetting igjen. Den ble da sjøsatt uten ny bunnsmurning pga at den såg bra ut. Det gikk helt fint i 1,5 sesong, ble mye groe på slutten av sesongen i fjor...

Bare kjør på det går fint, husk tilbakemelding her.....

De aktive bestanddelene i selvpolerende bunnstoff er jevnt blandet inn i "malingen". Dermed vaskes det ut aktive stoffer så lenge det er farge igjen. Det stemmer utmerket etter 30 år med selvpolerende bunnstoff og bare flekking der det blir tynnslitt. Hva produsenten sier om stadig å legge på nytt bunnstoff, er det bare de som tjener på.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Liker tanken. I år har jeg ambisjoner om å polere, vokse og stoffe turbåten i høst når jeg tar den opp. Så jeg kan få satt den ut tidlig neste år.

De to siste årene har den ikke kommet ut før starten av juli pga alt for mye trykk på jobb, avslutninger på skoler og barnehage, og all verdens andre ting som tar tid i mai og juni...

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Jeg tar alltid vårpussen med vask, polering og eventuelt litt stoffing om våren i mars før sjøsetting. Å drive med slikt om høsten oktober/november blir for surt.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...