Jump to content

Mercruiser 4.2 D-tronic, Batteri spenning som blir faller

Vikrem

Recommended Posts

Hei
Jeg har en Mercruiser 4.2 D-tronic hvor batteri spenningen faller etter noen tid kjøring/ladding ved gange. 

Når jeg starter motoren så vises det mellom 14.2 til 14.3v på multimetret.    Når jeg har kjørt en god stund (15min) så kryper volten ned til 13.3 til 13.6 på batteriene. 

Ved 1500rpm som står i følge service manualen.

Jeg har målt med amper tang og ser at batteriene ikke ladder eller trekker noe strøm, da dynamo forsyner det som trengs av strøm. 

Ved ettertanke er vel dette normalt for å ikke koke batteriene med forhøy spenning over tid så det er vel helt normalt at regulatoren senker spenningen til batteriene når disse er full ladet eller tar jeg feil?  

Klør meg litt i hodet pga dette :)

jeg har nettopp installert spenning og amp meter til start og forbruks banken så har aldri sjekket dette før og dette ble kanskje en bekymring jeg laget meg selv :)

jeg har aldri fått opp noe alarm eller lys om at det er lavt ladespenning i kontroll panelet. 

tkb skrev for 18 timer siden:

Hadde dårlig kontakt på hovedjord fra blokka på en Es 200 jeg hadde, med lignende resultat. Kom når motor ble varm, pga at metall endrer seg varm/ kald.

Er jo samme motor bare 2 syl mindre. 

Aha.  Jeg ohmet jord ledningen fra motor til batteri og hadde så si 0 motstand men skal ta å ta den fysisk av å pusse rent punktene som et forsøk :smiley:

Måler 14.5 på dynamo på 1500rpm enda spenningen faller på batteriene men det kan være noe i det du sier. :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...