Vikrem Startet 9.August.2019 Del på Facebook Startet 9.August.2019 Hei Jeg har en Mercruiser 4.2 D-tronic hvor batteri spenningen faller etter noen tid kjøring/ladding ved gange. Når jeg starter motoren så vises det mellom 14.2 til 14.3v på multimetret. Når jeg har kjørt en god stund (15min) så kryper volten ned til 13.3 til 13.6 på batteriene. Ved 1500rpm som står i følge service manualen. Jeg har målt med amper tang og ser at batteriene ikke ladder eller trekker noe strøm, da dynamo forsyner det som trengs av strøm. Ved ettertanke er vel dette normalt for å ikke koke batteriene med forhøy spenning over tid så det er vel helt normalt at regulatoren senker spenningen til batteriene når disse er full ladet eller tar jeg feil? Klør meg litt i hodet pga dette :) jeg har nettopp installert spenning og amp meter til start og forbruks banken så har aldri sjekket dette før og dette ble kanskje en bekymring jeg laget meg selv :) jeg har aldri fått opp noe alarm eller lys om at det er lavt ladespenning i kontroll panelet. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 10.August.2019 Del på Facebook Svart 10.August.2019 Som du selv sier: Dette er vel bare regulatoren som justerer ned spenning når batteriene er fulle. Dog kunne den sikkert med fordel vært litt mer aggressiv på spenningen men de fleste originalregulatorer er jo forholdsvis late. Sitér dette innlegget Link to post
Vikrem Svart 12.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2019 Er det noen som har samme erfaring med samme motor? Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 12.August.2019 Del på Facebook Svart 12.August.2019 Hadde dårlig kontakt på hovedjord fra blokka på en Es 200 jeg hadde, med lignende resultat. Kom når motor ble varm, pga at metall endrer seg varm/ kald. Er jo samme motor bare 2 syl mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Vikrem Svart 13.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2019 tkb skrev for 18 timer siden: Hadde dårlig kontakt på hovedjord fra blokka på en Es 200 jeg hadde, med lignende resultat. Kom når motor ble varm, pga at metall endrer seg varm/ kald. Er jo samme motor bare 2 syl mindre. Aha. Jeg ohmet jord ledningen fra motor til batteri og hadde så si 0 motstand men skal ta å ta den fysisk av å pusse rent punktene som et forsøk Måler 14.5 på dynamo på 1500rpm enda spenningen faller på batteriene men det kan være noe i det du sier. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.