Bayliner. Startet 10.August.2019 Del på Facebook Startet 10.August.2019 (redigert) Det jeg lurer på er om at Bayliner 2958 88mod er ombygget fra to motors til en,når den kom til landet?Står en Steyr 256 2005mod i den nå. Mener at dem båtane har to motorer i USA og ikke fantes med enkle dieselmotorer.eller tar jeg feil?Er iferd med å handle en slik og er vel egentilg bare lit nyskjerrig på detta. Redigert 10.August.2019 av ST400 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 10.August.2019 Del på Facebook Svart 10.August.2019 Hvis det er 2958 Command Bridge du har sett på så tror ingen av disse båten ble levert med diesel i USA, de ble produsert fra 1988 til 1990 med dobbel 235 OMC eller dobbel 260 OMC. Jeg vurderte en slik en for 10-11 år siden, den var også bygget om med Steyr 256. Men det ble ikke noe av. Motoren er i utgangspunktet for liten i en sånn båt. Sitér dette innlegget Link to post
Bayliner. Svart 10.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2019 (redigert) De jeg har vurdert har alle oppgitt en maks fart på ca 24kn.det er vel greit ? Redigert 10.August.2019 av ST400 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 10.August.2019 Del på Facebook Svart 10.August.2019 Og marsjfart? Det er marsjfart i ferielastet båt som er relevant for de fleste. Min båt har maksfart på 14,1 knop. Dvs jeg har målt min til 14,4. Men marsjfart ferielastet er 10 knop. Og da slipper den akkurat ikke vannet. For en planende båt er det ok å ha en marsjfart der den slipper vannet og glir lett. Bare nevner det, så du får sjekket ut det. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bayliner. Svart 10.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2019 Marsfart skal ligge på ca20kn.og ligger fint i plan. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 10.August.2019 Del på Facebook Svart 10.August.2019 13 minutes ago, ST400 said: Marsfart skal ligge på ca20kn.og ligger fint i plan. Bere en tanke: Vi har samme motor i vår MOB båt som er 7 meter, hvis vi er 6 personer ombord klarer vi ikke å få den skikkelig i plan. Så da stusser jeg over at du klarer 20 knop i en båt som er 2,5 gang tyngre... Sitér dette innlegget Link to post
GSEuser Svart 10.August.2019 Del på Facebook Svart 10.August.2019 Kweelhouse skrev 1 minutt siden: Bere en tanke: Vi har samme motor i vår MOB båt som er 7 meter, hvis vi er 6 personer ombord klarer vi ikke å få den skikkelig i plan. Så da stusser jeg over at du klarer 20 knop i en båt som er 2,5 gang tyngre... MOBen har vel vannjet? Propell er veldig mye mer effektivt. Sitér dette innlegget Link to post
Bayliner. Svart 10.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2019 Ja da gjenstår det å se.skal hente den om ikke så lenge,om den ikke klarer det oppgitte så blir det motorbytte. Da kommer det en Steyr 256 2005mod 500timer for salg :) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 10.August.2019 Del på Facebook Svart 10.August.2019 Flott, hold oss oppdatert. Og gratulerer med ny båt! Vet du hvor mange HK de tar ut av den motoren i din båt? Har sett på Steyr til min båt og så det var en del forskjellige uttak av hk. Vet ikke om det bare er programmering eller om det er ulike turboer etc Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kweelhouse Svart 10.August.2019 Del på Facebook Svart 10.August.2019 15 minutes ago, GSEuser said: MOBen har vel vannjet? Propell er veldig mye mer effektivt. Ja, det er vannjet. Standard 3-blads propell har 82% og vannjet ligger på 75%, vil ikke si at det er veldig mye. Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 10.August.2019 Del på Facebook Svart 10.August.2019 Min forrige båt var en Bayliner 2858 med Steyr 256 motor. Likte både båten og motoren, men med ferielastet båt var motoren for liten. 2985 er vel endel tyngre, og jeg tipper den vil slite med å komme i plan med full ferielast. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 10.August.2019 Del på Facebook Svart 10.August.2019 Ja, 2985 er en helplaner...test den skikkelig ut før du kjøper... Syns også den høres undermotorisert ut.. Sitér dette innlegget Link to post
Bayliner. Svart 10.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2019 Lå noen bilder av en 2958 på finn med samme motor.lå godt i plan den. Men uansett så blir det den.liker båten , og den har en flått løsning inne Den er også utstyrt så det holder Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 10.August.2019 Del på Facebook Svart 10.August.2019 25 minutes ago, ST400 said: Lå noen bilder av en 2958 på finn med samme motor.lå godt i plan den. Men uansett så blir det den.liker båten , og den har en flått løsning inne Den er også utstyrt så det holder Enig at det er en flott båt, veldig god plass og fine løsninger. Sitér dette innlegget Link to post
GSEuser Svart 10.August.2019 Del på Facebook Svart 10.August.2019 Kweelhouse skrev for 1 time siden: Ja, det er vannjet. Standard 3-blads propell har 82% og vannjet ligger på 75%, vil ikke si at det er veldig mye. Ok, trodde det var mer... Har kjørt to like båter, en med jet og en med drev. Den med drev virket det som det var mye mere "tak i". Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 10.August.2019 Del på Facebook Svart 10.August.2019 Det er jo forskjell. 7% forskjell betyr at drev er drøyt 9% mer effektivt enn vannjet. Hvis det er forskjellen på å skyves i plan eller ikke, så er jo det mye. Så er det jo pitchen til propellen. Den kan byttes for å bli mer effektiv i å løfte båten ut i plan, og deretter koste litt i toppfart. Eller motsatt. Vet ikke hvordan det er med vannjet. Dette er helt off topic, men interessant. Ønsker uansett TS lykke til med båt. Håper den svarer til forventningene! Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ida Marie III Svart 10.August.2019 Del på Facebook Svart 10.August.2019 (redigert) Har også kjørt en god del vannjett på MOB båter ...og sitter også med følelsen av at det er langt mindre kraft i vannjett kontra propell...og serlig hekkaggregat som er mer effektivt en vanlig propell på aksling... Har kun erfaring med Hamilton jett...men det er vel også de dominerende... Redigert 10.August.2019 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 11.August.2019 Del på Facebook Svart 11.August.2019 13 hours ago, Grand Banks jr said: Det er jo forskjell. 7% forskjell betyr at drev er drøyt 9% mer effektivt enn vannjet. Hvis det er forskjellen på å skyves i plan eller ikke, så er jo det mye. Så er det jo pitchen til propellen. Den kan byttes for å bli mer effektiv i å løfte båten ut i plan, og deretter koste litt i toppfart. Eller motsatt. Vet ikke hvordan det er med vannjet. Dette er helt off topic, men interessant. Ønsker uansett TS lykke til med båt. Håper den svarer til forventningene! Ja det er off topic, men det var bare en form for sammenligning på to båter med samme motor. Greit nok at MOB har vannjet som ikke er like effektiv, men den veier 1600 kg og Baylineren 4000 kg. Derfor stusset jeg over den marsjfarten. Sitér dette innlegget Link to post
Bayliner. Svart 11.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2019 Ser den Kweelhouse Ser allerede litt på hva som finnes av større V8 diesler på markede .men om det blir noe bytte vet jeg ikke, Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.