Jump to content

Bayliner 2958 Steyr 256 (ombygget)?


Bayliner.

Recommended Posts

Det jeg lurer på er om at Bayliner 2958 88mod er ombygget fra to motors til en,når den kom til landet?Står en Steyr 256 2005mod i den nå.

Mener at dem båtane har to motorer i USA og ikke fantes med enkle dieselmotorer.eller tar jeg feil?Er iferd med å handle en slik og er vel egentilg bare lit nyskjerrig på detta.

Redigert av ST400 (see edit history)
Link to post

Hvis det er 2958 Command Bridge du har sett på så tror ingen av disse båten ble levert med diesel i USA, de ble produsert fra 1988 til 1990 med dobbel 235 OMC eller dobbel 260 OMC.

 

Jeg vurderte en slik en for 10-11 år siden, den var også bygget om med Steyr 256. Men det ble ikke noe av.

Motoren er i utgangspunktet for liten i en sånn båt.

 

Link to post

Og marsjfart? 

Det er marsjfart i ferielastet båt som er relevant for de fleste.

 

Min båt har maksfart på 14,1 knop. Dvs jeg har målt min til 14,4.

 

Men marsjfart ferielastet er 10 knop. Og da slipper den akkurat ikke vannet. 

 

For en planende båt er det ok å ha en marsjfart der den slipper vannet og glir lett. Bare nevner det, så du får sjekket ut det.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Kweelhouse skrev 1 minutt siden:

 

Bere en tanke: Vi har samme motor i vår MOB båt som er 7 meter, hvis vi  er 6 personer ombord klarer vi ikke å få den skikkelig i plan. Så da stusser jeg over at du klarer 20 knop i en båt som er 2,5 gang tyngre...

MOBen har vel vannjet? Propell er veldig mye mer effektivt. 

Link to post

Flott, hold oss oppdatert. Og gratulerer med ny båt!

 

Vet du hvor mange HK de tar ut av den motoren i din båt? Har sett på Steyr til min båt og så det var en del forskjellige uttak av hk.

 

Vet ikke om det bare er programmering eller om det er ulike turboer etc

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Det er jo forskjell. 7% forskjell betyr at drev er drøyt 9% mer effektivt enn vannjet.  Hvis det er forskjellen på å skyves i plan eller ikke, så er jo det mye.

 

Så er det jo pitchen til propellen.  Den kan byttes for å bli mer effektiv i å løfte båten ut i plan, og deretter koste litt i toppfart. Eller motsatt. Vet ikke hvordan det er med vannjet.

 

Dette er helt off topic, men interessant.

 

Ønsker uansett TS lykke til med båt. Håper den svarer til forventningene!

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
13 hours ago, Grand Banks jr said:

Det er jo forskjell. 7% forskjell betyr at drev er drøyt 9% mer effektivt enn vannjet.  Hvis det er forskjellen på å skyves i plan eller ikke, så er jo det mye.

 

Så er det jo pitchen til propellen.  Den kan byttes for å bli mer effektiv i å løfte båten ut i plan, og deretter koste litt i toppfart. Eller motsatt. Vet ikke hvordan det er med vannjet.

 

Dette er helt off topic, men interessant.

 

Ønsker uansett TS lykke til med båt. Håper den svarer til forventningene!

 

Ja det er off topic, men det var bare en form for sammenligning på to båter med samme motor.  Greit nok at MOB har vannjet som ikke er like effektiv, men den veier 1600 kg og Baylineren 4000 kg. Derfor stusset jeg over den marsjfarten. 

 

 

Untitled.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...