jørn Startet 10.August.2019 Del på Facebook Startet 10.August.2019 Hei Er det B, L eller D som skal måles for å se dim på kjetting? Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 10.August.2019 Del på Facebook Svart 10.August.2019 Kjettingen er ikke tykkere enn det tynneste punktet, så her ville jeg gått for "D" Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
jørn Svart 11.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2019 Takk :) Da har jeg målt slik: B=7mm, L=20mm og D=6mm. Da betyr det at jeg har 6mm ankerkjetting om jeg har forstått det rett. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.August.2019 Del på Facebook Svart 11.August.2019 Man skiller også på DIN eller ISO........dersom du skall skifte kjetting må du se på ditt ankarspill hvilken type DIN eller ISO som kabularet er. I mitt fall er det to olike kabular........ L er ulike.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
nordan family 27 Svart 11.August.2019 Del på Facebook Svart 11.August.2019 For DIN. Finner resten på aseke.no hvis du trenger annet. Sjekk om du har 6.0 eller 6.5 mm - lenkelengden er forskjellig. Begge er mye brukt på vinsjer, men 6.5 og 8.0 går ofte på samme kabularet, det gjør ikke 6.0 Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 11.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2019 Skal ikke bytte kjetting, men skal sette på fargemerker og da måtte jeg vite dim :) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 11.August.2019 Del på Facebook Svart 11.August.2019 Min erfaring er at de fargemerkene spretter ut. Jeg har anvendt fargestrips fra Biltema siste 10 år. De blir ikke ødelagt i min vinsj. to røde strips på et ledd er 10 meter To slike lenker etterhverandre er 20 meter Så har jeg det samme i grønt, der to røde lenker og en grønn lenke er 10+10+5=25 meter. Ser disse lenkene (forut) både innefra og fra flybridge, så de er ganske synlige. Funket bra for meg - måtte dog sette på et par strips til som løsnet nå etter 10 år.... Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 11.August.2019 Del på Facebook Svart 11.August.2019 (redigert) Jeg spraylakkerte med forskjellige farger, for hver 10. meter. Printet og folierte 2 slike og har en ved vinsjen og en ved styreposisjonen. Redigert 11.August.2019 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
nordan family 27 Svart 11.August.2019 Del på Facebook Svart 11.August.2019 Hva slags lakk brukte du? Sitter den greit fast, eller flasset det raskt av igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 12.August.2019 Del på Facebook Svart 12.August.2019 Brukte vanlig Biltema hobbylakk, foreløpig sitter det greit, men det er bare et år og ikke allverdens mange ankringer siden, så slitestyrken kan jeg ikke si så mye om enda. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Ida Marie III Svart 12.August.2019 Del på Facebook Svart 12.August.2019 nordan family 27 skrev for 18 timer siden: Min erfaring er at de fargemerkene spretter ut. Har samme erfaring...vurderte lakkering som merking, men om strips funker i kapilaret, så er kanskje det en enklere metode.. Har 8 mm kjetting...Lowfrans vinsj.. nordan family 27 skrev for 18 timer siden: Jeg har anvendt fargestrips fra Biltema siste 10 år. De blir ikke ødelagt i min vinsj. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 12.August.2019 Del på Facebook Svart 12.August.2019 Har også 8mm og Lofrans vinsj. Har imidlertid ikke fritt fall - mulig det vil bli verre for stripsene. Egentlig litt overrasket over at de fremdeles holder seg. Når jeg ikke har fritt fall peker jo de samme leddene alltid riktig veier også - de ligger jo likt i kabularet på vei opp og ned - gang etter gang. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 12.August.2019 Del på Facebook Svart 12.August.2019 Jeg har slike på 8 mm galvanisert kjetting: https://seatronic.no/lengdemerking-av-kjetting-10mm-8-merker-av-hver-farge Har sittet på i mange år og aldri hatt tendens til å falle ut. Å holde styr på hvilke farver som representerer forskjellige lenger bruker jeg som litt lett hjernegymnastikk. Jeg har merket hver 5. meter. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.August.2019 Del på Facebook Svart 12.August.2019 (redigert) nordan family 27 skrev for 1 time siden: Når jeg ikke har fritt fall peker jo de samme leddene alltid riktig veier også - de ligger jo likt i kabularet på vei opp og ned - gang etter gang. Nå var du vel litt for raskt med tastaturet. Har også Lofrans vinsj med frittfall , da jeg bare har koplet den for opp. . kabularet vet ikke om du kjører ut eller har fritt fall, det tar ankret opp samme vei hver gang okke som. måtte bare Brukte de små boksene med Bengalakk for så lenge siden, at jeg har glemt koden, men fargen er der. teller fargekatter 6 X 5 = 30m. Redigert 12.August.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.