Jump to content

Ikke vann i sjøvannsfilter VP D6-370 2007?

wilma

Recommended Posts

Screenshot_20190811_205326_com.huawei.himovie.overseas.jpg.b19d2fe38960bf3d7071ac4ecdc848f9.jpgVar en tur i båten i dag for å bl.a drenere vannutskiller og sjekke oljenivå. Så at sjøvannsfilteret var tomt, men åpnet ventilen til inntaket og startet motoren. La merke til at det ikke kom vann i filteret, vet ikke hvordan det har vært tidligere i sommer, men motoren har gått 15-20 timer etter at vi kjøpte båten. Motortemp har alltid stabilisert seg på 85 grader og ingen varsellamper har lyst. Lå i båsen på tomgang, etterhvert 1000 o/min. Er det normalt, kommer vannet etterhvert eller har jeg et problem? 

Redigert av wilma
Legge inn bildet (see edit history)

Det er faktisk mulig at det er som dere sier. Nærsynet er jo ikke like bra lenger, og jeg ville jo aldri hatt 85 grader i mange timer i strekk hvis det var noe feil her. Kjølingen er nok 100%. Her har jeg antageligvis laget meg et problem jeg ikke har?? Og glemte å skrive i sted at jeg forsøkte å delvis lukke inntaket, da kom det en suselyd fra inntaket. Så noe blir dratt inn og det er neppe luft fra inntaket under vann?

Redigert av wilma (see edit history)

Jeg har gjennomsiktig slange fra gir til eksosbend,  og jeg kan se at vannet beveger seg. Det gjør det veldig mye lettere å se at vannet sirkulerer som det skal. Bare et tips. 

Bruker en stålarmert slange for dette. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

jørn skrev for 9 timer siden:

Om du har eksosen ut over vannlinja så skulle du ha hørt det godt om det er tørr eksos.

Den kommer ut under vann.

Grand Banks jr skrev for 9 timer siden:

Jeg har gjennomsiktig slange fra gir til eksosbend,  og jeg kan se at vannet beveger seg. Det gjør det veldig mye lettere å se at vannet sirkulerer som det skal. Bare et tips. 

Bruker en stålarmert slange for dette. 

Det er gjennomsiktige slanger fra inntak til filter og fra filter til motor, men litt dårlig lys og så var det synet da etter passerte 50 år :-)

He he ?

Jeg har det samme, men der synes jeg det er vanskelig å se vannet bevege seg. Men akkurat fra gir til eksosbend så ser jeg det bedre. Vet ikke helt hvorfor.

Kan virke som at det er bittesmå luftbobler som har blitt større på sin vei igjennom motoren. Men det kan også være at det er mer lys som kommer til der, og dermed lettere. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Fantino skrev for 21 timer siden:

Sikker på at det ikke er vann i filteret? Kan faktisk være vanskelig å se når det er smekkfullt og boblefritt. Har gjort samme tabben selv. Skrudde av lokk og filteret var smekkfullt..

Samme her. Bannet høyring i sommer da jeg startet med motorommet åpent, var sikker på at her kom det ikke vann, men det var smekkfullt av vann, og ingen bobler...?

Grand Banks jr skrev On 12.8.2019 at 9.38:

He he ?

Jeg har det samme, men der synes jeg det er vanskelig å se vannet bevege seg. Men akkurat fra gir til eksosbend så ser jeg det bedre. Vet ikke helt hvorfor.

Kan virke som at det er bittesmå luftbobler som har blitt større på sin vei igjennom motoren. Men det kan også være at det er mer lys som kommer til der, og dermed lettere. 

R.O skrev for 14 timer siden:

Samme her. Bannet høyring i sommer da jeg startet med motorommet åpent, var sikker på at her kom det ikke vann, men det var smekkfullt av vann, og ingen bobler...?

Da har jeg slått meg til ro med at alt er i orden :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...