TrikkerN Lønning Startet 11.August.2019 Link til dette innlegget Startet 11.August.2019 (redigert) God kveld, Etter å ha solgt tidligere båt i mai, så var planen å vente 1år eller 2 til neste. Men slik situasjonen er nå så har jeg vært sykemeldt i 4 uker pga brudd i høyre arm - Noe som igjen har medført til mye kikking på finn. Båten som jeg oppdaget her om dagen har fått noen år med vann underkjølen, men den har fått satt inn en nyoverhalt KAD42P-A motor med DP-E drev. Jeg var å så på båten på fredag og det meste så greit ut, noe kosmetisk er det jo alltid på en gammel båt. Men det jeg bet meg merke i var at det kom en "viftereimslyd" etter vi hadde vært oppe i plan med båten, klarte ikke helt å lokalisere hvilken reim dette var. Eieren mente kanskje at lageret måtte byttes i sirkulasjonspumpen? Eller evt bare bytte hele pumpen? Ved evt henting, så blir det nok et ekstra sett med reimer med i hvertfall og kanskje et strammehjul også?:) Trim/tilt indikator på DP-E drev - Hva forteller tallene? Jeg er vandt med indikator, som er analog og uten tall.(Med en viser med "up and down") Jeg er litt i tvil om denne kanskje var feil justert. Så er det siste ting jeg ikke likte: Maks turtall endte opp på 3000 eller 3100 - Denne motoren skal vel ha 3950, om jeg ikke husker feil? Som nevnt over er jeg litt i tvil på hvordan tilt indikatoren fungere på disse, så det kunne kanskje vært hentet noe mer turtall med tilting, men tviler på det hjelper med 800-900rpm. Nå skal de sies at det kan være propellene er feil, dette skal jeg prøve å sjekke opp i morgen. :) EDIT: oppdatert med opplysninger etter innspill fra @dieselfan Redigert 11.August.2019 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Et velment tips: Du må lære deg forskjellen på trim og tilt om du skal ha drev-båt. Trimo,rådet kan du kjøre båt i. Tiltområdet er "beach" posisjon og i det området er det ikke smart å gi gass... Når du ikke har tid til å fortelle hvilken årsmodell eller hvilken av de 3 variantene av KAD42 du snakker om så daler nok den generelle interessen for å hjelpe deg. Det er solgt svært få KAD42 som SP er du sikker på at det ikke er duopropp du ser om du kikker ned bak båten ? Dersom eieren trenger å kikke på trimindikatoren for å finne den trimvinkelen på drevet som gir høyest fart ville jeg blitt meget skeptisk til om båten er tyvegods... eller har han ikke kjørt den før visningen ?? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 dieselfan skrev 4 minutter siden: Dersom eieren trenger å kikke på trimindikatoren for å finne den trimvinkelen på drevet som gir høyest fart ville jeg blitt meget skeptisk til om båten er tyvegods... eller har han ikke kjørt den før visningen ?? Eller så er han bare en av de som bruker båten 1-10timer i året og da mye saktekjøring. Den båten som har kommet i opplag i år som har blitt brukt minst, har kun gått 1time i sommer. Har også hatt kunder med defekt trim indikator, som prøver å legge den i plan, båten steiler for deretter og dette ned og da sto vannspruten til himmels. Folk snur seg ikke å ser, for de vet åssen de skal få båten til og gå fremover/bakover/høyre/venstre. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 11.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 (redigert) 23 minutes ago, dieselfan said: Et velment tips: Du må lære deg forskjellen på trim og tilt om du skal ha drev-båt. Trimo,rådet kan du kjøre båt i. Tiltområdet er "beach" posisjon og i det området er det ikke smart å gi gass... Når du ikke har tid til å fortelle hvilken årsmodell eller hvilken av de 3 variantene av KAD42 du snakker om så daler nok den generelle interessen for å hjelpe deg. Det er solgt svært få KAD42 som SP er du sikker på at det ikke er duopropp du ser om du kikker ned bak båten ? Dersom eieren trenger å kikke på trimindikatoren for å finne den trimvinkelen på drevet som gir høyest fart ville jeg blitt meget skeptisk til om båten er tyvegods... eller har han ikke kjørt den før visningen ?? Beklager! Redigert! KAD42P-A motor med DP-E drev. Og det hadde ikke noe med at jeg ikke hadde tid, mer en forglemmelse 13 minutes ago, Eika said: Eller så er han bare en av de som bruker båten 1-10timer i året og da mye saktekjøring. Den båten som har kommet i opplag i år som har blitt brukt minst, har kun gått 1time i sommer. Har også hatt kunder med defekt trim indikator, som prøver å legge den i plan, båten steiler for deretter og dette ned og da sto vannspruten til himmels. Folk snur seg ikke å ser, for de vet åssen de skal få båten til og gå fremover/bakover/høyre/venstre. Det er nok ganske riktig at den har blitt brukt lite og mye saktekjøring. Redigert 11.August.2019 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 12.August.2019 Link til dette innlegget Svart 12.August.2019 Hei, Jeg er ikke noen ekspert og har ikke en KAD42 selv, men svigerfatter har en KAD43 i båten så jeg har lest endel på disse motorene. Oljedistrubusjonshuset og filtrering vs ikke filterering av olje som går til underspylingen av stemplene er jo en gjenganger i flere tråder her på båtplassen. Men som du kan lese i av de, så er ikke det et absolutt varsko av den grunn, så lenge motoren er godt ivaretatt av tidligere eier. Problemet med at multireim kan bli slak på 42, er også nevnt bl.annet denne tråden, fra eier av slike motor: https://baatplassen.no/i/topic/65119-når-sluttet-de-å-produsere-volvo-penta-kad-42/?tab=comments#comment-920400 Underspylingsproblematikken er behørlig diskutert i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/15009-havari-kad42/ Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
TrikkerN Lønning Svart 12.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2019 1 hour ago, VegJoh said: Hei, Jeg er ikke noen ekspert og har ikke en KAD42 selv, men svigerfatter har en KAD43 i båten så jeg har lest endel på disse motorene. Oljedistrubusjonshuset og filtrering vs ikke filterering av olje som går til underspylingen av stemplene er jo en gjenganger i flere tråder her på båtplassen. Men som du kan lese i av de, så er ikke det et absolutt varsko av den grunn, så lenge motoren er godt ivaretatt av tidligere eier. Problemet med at multireim kan bli slak på 42, er også nevnt bl.annet denne tråden, fra eier av slike motor: https://baatplassen.no/i/topic/65119-når-sluttet-de-å-produsere-volvo-penta-kad-42/?tab=comments#comment-920400 Underspylingsproblematikken er behørlig diskutert i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/15009-havari-kad42/ Takk for svar. Har søkt en del rundt på forumet/google og har vel lest så og si samtlige tråder. Såvidt jeg vet er oljensgang bygget om tilsvarende Kad44, dette skal jeg verifisere med verkstedet som utførte jobben før handel. Var i båten sammen med selger i dag å byttet alle reimene og stammet disse iht manual. Da forsvant lyden! Men turtall på maks er lavt (3200), men får maks 38-3900 i fri. Propellen som er montert er i følge selger en B5, båten er en planende båt på 26 fot og 3tonn. Etter søk noen søk på forumet med tilsvarende oppsett, så ser det ikke ut til å være noe problem å nå ca 3900rpm.(båten har ikke groe) Jeg lurer på om kanskje turboen kan være dårlig? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 Sjekk turtall med måler med tape på reimskive.Om det har vert bytta dynamo kan det vere feil reimskive på denne.Rusings turtall skal vere rundt 4200 til 4300 Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 13.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 4 hours ago, Jakob T said: Sjekk turtall med måler med tape på reimskive.Om det har vert bytta dynamo kan det vere feil reimskive på denne.Rusings turtall skal vere rundt 4200 til 4300 Tror nok at eieren tok den ned før den var på maks når han testet. Dynamoen skal være original, slik jeg har forstått. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 TrikkerN Lønning skrev On 11.8.2019 at 22.32: Trim/tilt indikator på DP-E drev - Hva forteller tallene? Akterspeil vinkelen er jo ikke lik på alle båter. For egen del så kalibrerer jeg drevindikatoren til 0 når undersiden av antikavitasjonsplata på DPE drevet er parallell med første steglist eller bunnen av båten (dersom den er helt rett og uten kjølform) Dermed vil: alle negative tall trykke nesa ned alle positive tall forsøke å løfte nesa De fleste planende familiebåter jeg har kjørt med DPE vil deretter nå toppfart mellom +2 og +4 -4 bruker du dersom du absolutt skal ligge i 8 knop med en planene båt... for å holde nesa nede og for å redusere hekksjø -2 vil hjelpe deg til å holde båten planene i lavere fart. Godt å høre at du ble kvitt "ulydene", er ikke artig å kjøpe båt med "undulater og papegøyer" i motorrommet Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 13.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 (redigert) 24 minutes ago, dieselfan said: Akterspeil vinkelen er jo ikke lik på alle båter. For egen del så kalibrerer jeg drevindikatoren til 0 når undersiden av antikavitasjonsplata på DPE drevet er parallell med første steglist eller bunnen av båten (dersom den er helt rett og uten kjølform) Dermed vil: alle negative tall trykke nesa ned alle positive tall forsøke å løfte nesa De fleste planende familiebåter jeg har kjørt med DPE vil deretter nå toppfart mellom +2 og +4 -4 bruker du dersom du absolutt skal ligge i 8 knop med en planene båt... for å holde nesa nede og for å redusere hekksjø -2 vil hjelpe deg til å holde båten planene i lavere fart. Godt å høre at du ble kvitt "ulydene", er ikke artig å kjøpe båt med "undulater og papegøyer" i motorrommet Takk for svar Har forståelse for at ikke vinkelen er lik på alle båter, men det er jo greit å ha en viss pekepinne, så igjen takk for svar. Dersom det blir handel, så har jeg et stykke å teste båten på henteturen(150-160nm). Sist jeg hadde drevbåt så var det et 280-drev med kun el.tilt, men har hatt påhengs med powertrim. Grunnen til at reimene ble bytte var at kompressor reima røyk dagen etter jeg testkjørte den. Det kan være at lageret i sirkulasjonspumpen er dårlig(var litt kast i denne) og dette kan vel øke reimslitasjen går jeg ut i fra. Uansett så blir det medbrakt et komplett sett med reimer, impeller og dieselfilter ved evt henting - Billig forsikring Videre har jeg tatt kontakt med Winrace vedrørende propellstørrelse, så venter tilbakemelding derfra. Eieren hevder at han testet en B3 propell og mente denne ble for lett og derfor kjøpte han B5, som nevnt i innlegget over. Men slik jeg har forstått så er endring av en størrelse = +/- 200rpm - så synes det virker litt merkelig. Snakket med et lokalt verksted i Kristiansand, de mente at eieren burde sjekke luftfilter, turbo(visuellsjekk) og ladetrykk, for å utelukke motoren.(mtp turtall) Redigert 13.August.2019 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 Er du det minste bekymret for tilstand på turbo så demonter sammen med eier før handel, med avtale om at alt som ikke lar seg montere igjen er eiers ansvar, slik at dere kommer til akslingen på turbo, enten fra luftside eller fra eksosside slik at dere kan kjenne på akslingen. Er det mye slærk så må den byttes, går den tregt så må den byttes. Test gjerne også med ett 0-2.5bar manometer rett i manifolden for å få bekreftet at turboen yter som den skal og ikke har korrodert / erodert så mye at den ikke klarer å gi tilstrekkelig ladetrykk selv om den oppnår riktig turtall. Bare nevner at å gå fra B3 til B5 kan på en lett båt på 26 fot båt utgjøre 6 knop...... Vil generelt ikke anbefale deg å ruse denne motoren over 3900 omdr da jeg ikke kan se noen som helst nytteverdi. Denne motorserien har tunge stempler og dersom motoren har antydning til slitekanter så vil en kunne skade stempelfjærer ved slik unødvendig rusing. Du kan også lese side opp og ned her på forumet om folk som synes å ha mesteparten av sin erfaring fra andre motorer enn KAD... anbefaler som en fast vane å kjøre KADKAMD motorene en halv time på full gass for du legger til for og ikke sote ned.. det vil jeg også anbefale deg og la seile da disse motorene soter mest ved tomgang og ved full gass.... variert turtall er sunt for motoren, men ikke for høyt og ikke for lavt... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 Ref propellvalg. Ikke glem at det også er veldig viktig å ha riktig utveksling på drevet. Drevet varer ikke like lenge som en motor.... Drevet kan være byttet og det er IKKE sikkert at en som hopper fra B3 til B5 nøler med å sette på det billigste drevet han fant og ikke nødvendigvis det med rett utveksling.... Var det meg så ville jeg fått det skriftlig dokumentert både utveksling og serienummer... Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 13.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 9 minutes ago, dieselfan said: Er du det minste bekymret for tilstand på turbo så demonter sammen med eier før handel, med avtale om at alt som ikke lar seg montere igjen er eiers ansvar, slik at dere kommer til akslingen på turbo, enten fra luftside eller fra eksosside slik at dere kan kjenne på akslingen. Er det mye slærk så må den byttes, går den tregt så må den byttes. Test gjerne også med ett 0-2.5bar manometer rett i manifolden for å få bekreftet at turboen yter som den skal og ikke har korrodert / erodert så mye at den ikke klarer å gi tilstrekkelig ladetrykk selv om den oppnår riktig turtall. Bare nevner at å gå fra B3 til B5 kan på en lett båt på 26 fot båt utgjøre 6 knop...... Vil generelt ikke anbefale deg å ruse denne motoren over 3900 omdr da jeg ikke kan se noen som helst nytteverdi. Denne motorserien har tunge stempler og dersom motoren har antydning til slitekanter så vil en kunne skade stempelfjærer ved slik unødvendig rusing. Du kan også lese side opp og ned her på forumet om folk som synes å ha mesteparten av sin erfaring fra andre motorer enn KAD... anbefaler som en fast vane å kjøre KADKAMD motorene en halv time på full gass for du legger til for og ikke sote ned.. det vil jeg også anbefale deg og la seile da disse motorene soter mest ved tomgang og ved full gass.... variert turtall er sunt for motoren, men ikke for høyt og ikke for lavt... Eieren fremstår som et hyggelig å oppgående og ærlig kar. Dersom han sjekker den visuelt og forteller meg at den ser -ok- ut så stoler jeg på det. Men turboen har ikke instrument for turbotrykk, hvor skal evt slangen til instrumentet kobles til? Jeg har sett i manualen at det finnes en plugg som kan skrues ut og et manometer kan kobles rett på. Men det hadde jo vært praktisk med et instrument, slik at man har kontroll Hadde avstanden vært kortere så kunne jeg selvsagt vært med på det.(11timers biltur tur/retur) Jeg fikk ikke oppgitt hva turtallet var med B3, men at farten var lav. Men jeg er spent på tilbakemeldinger fra Winrace. Ble litt i tvil hva du mener med det siste avsnittet. Anbefaler du å blåse ut av motoren den siste halvtime eller ikke? For mitt bruk blir det nok litt putring i 5knop, men også en del i marsjfart over lengre strekk. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 Ladetrykkmåler: det finnes flere ulike gjengede hull i innsugsmanifolden som kan brukes til manometer eller til slangenippel og så kunne ha manometer ved førerplass, eller et billig bilinstrument med elektrisk eller mekanisk tilkobling. TrikkerN Lønning skrev 5 minutter siden: Ble litt i tvil hva du mener med det siste avsnittet. Beklager at jeg ikke er klar i teksten og takk for at du sier ifra. Anbefaler deg ikke å ruse motoren over 3900 omdr. Anbefaler heller ikke å kjøre 3900 over tid. I denne tråden kan du lese litt om tilkobling av ladetrykksmåler (det som står om ledningsnettet til KAD44 er ikke relevant for deg) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 13.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 30 minutes ago, dieselfan said: Ref propellvalg. Ikke glem at det også er veldig viktig å ha riktig utveksling på drevet. Drevet varer ikke like lenge som en motor.... Drevet kan være byttet og det er IKKE sikkert at en som hopper fra B3 til B5 nøler med å sette på det billigste drevet han fant og ikke nødvendigvis det med rett utveksling.... Var det meg så ville jeg fått det skriftlig dokumentert både utveksling og serienummer... Vedrørende utveksling er selger usikker. Oppgav både 1:78 :1 og 1:1.68 :1, som jeg vet at DPE kom med, det finnes vel ikke flere? Finnes det en måte å sjekke dette, uten å ta av propell og sink? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 TrikkerN Lønning skrev 4 minutter siden: Finnes det en måte å sjekke dette, uten å ta av propell og sink? På noen DPE drev så står det på nummerplata som står på toppen av drevet, på andre står det ikke. 11 timers kjøretid til båten ja... da er det ikke alt som blir like enkelt... gjelder å være god på å skrive pakkeliste da Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 13.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 (redigert) 25 minutes ago, dieselfan said: På noen DPE drev så står det på nummerplata som står på toppen av drevet, på andre står det ikke. 11 timers kjøretid til båten ja... da er det ikke alt som blir like enkelt... gjelder å være god på å skrive pakkeliste da 62mil med bil tur/retur ! (150-160nm sjøveien) Det skal jeg få sjekket! Håper som sagt Winrace kan bruke noen tall de har fra tidligere beregninger og sammenlikne med det jeg har Pakkeliste? Den er ikke så lang heldigvis: Pengebok, mobil, nettbrett, lader, overlevelsedrakt, redningsvest, reimer, impeller, dieselfilter, mat, drikke,sovepose og en bundt med tau. Redigert 13.August.2019 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.