Jump to content

Team picton 170gts 17 fot med Evinrude e-tec 90, riktig propell?

Tommy1983

Recommended Posts

Hei dere.

Propell er en ting jeg ikke blir klok på. Jeg har en Team picton 170gts 17 fot båt. Som den jeg har lagt med bilde av. På den har jeg en 2006 Evinrude e-tec 90.

Jeg driver å skal skaffe meg stål propell. Men veit ikke hva jeg skal gå for. Den som sitter der står det 19.25x17 på. Båten veier rundt 400 kg. Den gjør i dag ca 38 knop. Men får ikke mer enn 4500 rpm.

Den har tidligere gjort rundt 45 knop. Med samme propell. Men jeg mener å huske jeg hadde nærmere 5500 rpm da. 

Noen som har en formening om åssen propell jeg skulle hatt. send gjerne link og eller om noen har en de vil selge.

Mvh Tommy 

-17822173225310678260.jpg

19,25" er det ikke i allefall, da det største man får på er 14.1" hvis man fjerner styrefinna 

Hvis du har hatt farta og turtallet tidligere, så må du se på båten din. Er den full av vann? Er det mye groe under den ? Hvis det ikke er noen av delene, så få kobla til en pc på motoren din. 

Jeg skal sette samme motor på en liten musling nå, da blir det 14x25" som skal prøves først. En kamerat av meg kjørte 13 7/8x21 viper på weslingen med 75 etec, jeg kjører nå 13.5x21 på 40etec. Vannskligt og anbefale propell, i hvertfall når du har mista 1000rpm med samme propell 

Ja jeg må sjekke på nytt hva det står på propellen. Men det var det jeg leste. Men jeg har lest feil før.

Hastighet er målt med app på telefonen så det er vel via gps da. Båten er tom for vann. Og den er helt glatt under.

Alt sprekt bunnstoff er slipt bort og den er lakkert med 2 komponent lastebillakk under. Så det skal ikke bremse noe der.

Og jeg er også litt uikker på det med turtallet. 

Men noen som har noe formening om hva slags propell jeg kunne brukt?

Hva er ting som spiller inn? Båten er identisk med den på bilde. Vekt ca 400 kg. 90 hk. og jg vil ha stål propell og en som vil gi mer fart.

@Tommy1983, Du holder til i Jevnaker. Regner med at du kjører i ferskvann nå, stemmer?

Da båten gikk i 45 knop, var det i saltvann eller ferskvann?

Er du sikker på at du mangler turtall? Hvis du mangler turtall, og propell er uendret og ikke skadet, så bør du jo finne årsaken til feilen først. 

Bytte av propell for å oppnå høyere o/min når feilen skyldes feks bensinproblem eller tenning er bare bortkastet tid, og dumt. Kan risikere å gjøre et problem mye større.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Greia er at i 2017 og 2018 fik jeg den ikke tuil å gå skikkelig. Når den nesten var opp i plan stoppet den.

Så jeg husker ikke krystall klart tilbake til 2016 da den gikk. Men da hadde jeg gps måling på 81 km/t med den.

I våres gikk jeg "all in" for å finne ut av problemet. Og demonterte drivstoff systemet. Ny tank, slanger og pumpebelg.

Det viste seg at hele drivstoff systemet mitt var fult av vann. Etter at alt var tømt for vann og dyser var plukket i fra hverandre og tømt for vann og gjort reine så starter motor ved at jeg ser på nøkkelen. Men at det raskeste jeg har hatt med den nå er 70 km/t på gps.

Noe av grunnen til at jeg vil ha stål propell er litt det samme som at jeg vil ha store breie dekk og felger på bilen min. Utseende og at jeg veit jeg har stål propell. Men vil gjerne da ha en som er optimal for båten.

Bra. Informasjon rett fra levera kan vi bruke til noe... ?

Surt å få hele forb... de systemet fullt av vann.. de aller fleste av oss har vært der...  det er ikkeno som bare skjer med andre... 

Du har en båt det er få av. 

Tror ikke den har starta i løp i Norge. 

Finner derfor ingen data på den. 

Dersom vi skal finne riktig propell på første forsøk så er det bare en ting som gjelder... Referanse

Kjedelig ord, men et viktig ett for deg akkurat nå.

Dersom du får sviv på motoren og du er trygg på at du har full effekt så må du skaffe:

1 Nøyaktig data på 2, helst 3 propeller. Propellene må ikke være modifisert. 

2 Nøyaktig turtall

3 Nøyaktig fart

Da kan en sette opp 2 eller 3 kurver for din rigg og vil kunne treffe godt på et propellvalg

Får du tilgang på ca 13,5 tommere så er det gunstig men ikke et must.

Ikke overdriv stigning. 

Ja. Sier hvor langt båten beveger seg på én omdreining av propellen i en ideell situasjon er det vel. Men en propell "spinner" i vannet. Den slipper. Det gjør ikke en girkasse.

I tillegg er ikke en propell rett. Den kurver. Ulik kurving påvirker hastighet etc.

I tillegg flekser den ved hard belastning (høyt turtall) og kan da endre karakter. I alle fall slik jeg har forstått det, og derfor stålpropeller (stivere) ofte foretrekkes fremfor aluminium (mykere).

I tillegg er et propellblad gjerne utformet som en flyvinge.  Altså ulik tykkelse i propellbladet "foran" og "bak". Den skal ha et "løft". Dette løftet kan brukes både forover og oppover hvis jeg har forstått det rett.

Noen propeller løfter båten ut av vannet (oppover) mer enn andre.

Propell er en egen vitenskap som jeg ikke forstår helt. Bare nok til at det å beregne en propell til en båt krever enten veldig mye kunnskap og data, eller mye flaks, for å finne den som fungerer best.

Dette kan de andre mye mer om enn jeg. 

Men altså, en propell er ikke bare en propell. ?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg har brukt en del tid på å hjelpe deg.

Har blant annet forsøkt å få deg til å forstå at uten en eneste referanse så er det ikke mulig å finne riktig propell til deg.

Til nå har du skaffet  0.00 referanser.

Vi vet at du har en propell som du denne gangen sier er 13.25 x 17.

Du har ikke delt hvilket merke propellen er.

Vi vet ikke om den er i ny stand.

Du har ikke vist oss bilde av propellen

Du har ikke nøyaktige turtallsmålinger.

Vi har i praksis ingenting. Liker du å regne med 5 ukjente ?

• 2 uker senere...

Jeg tenker at jeg finner ut detta sjæk jeg. Jeg har null peiling på dette. Og lurte på om det var noe enkelt svar å få men det virker ikke som det er mulig i det hele tatt. Jeg eier ikke eller drifter Victory 7 eller lignende. Så så gjøtt. Nøye er det ikke. Det er egentlig akkurat som når jeg handler meg abrakslig svære fælger og dækk til bilen min. Utseende. Og jeg veit propellen ikke synes for andre enn fisken under vann. Så jeg vet ikke om jeg kan slette denne tråden? For det er såfall bare å slette den. 

du får bære litt over med oss - vi prøver å gi det så gode svar vi kan , og det er ikke nødvendigvis de enkleste svarene.    Og gode svar er ikke alltid lett å gi om man ikke har alle opplysningene man trenger.      Vi trodde feks du var interessert i å finne tilbake de forsvunne knopene.. :confused:

Så , selg laseren på finn og kjøp deg en OMC/evinrude propell istedet.   13 splines.   Størrelse er jo ikke nøye :smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Tommy1983 skrev for 16 timer siden:

Det er egentlig akkurat som når jeg handler meg abrakslig svære fælger og dækk til bilen min. Utseende. 

Da kjøper du deg en mercury cnc cleaver. Svært lite som ser tøffere ut enn det, hvis det egentli finnes noe tøffere sånn av utseende. 

MEN jeg personlig, ville heller fiksa motoren, så fått farta tilbake, før jeg hadde bytta propell. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...