Sitrin Startet 12.August.2019 Link til dette innlegget Startet 12.August.2019 Ser etter nytt forsikringsselskap og har tilbud jeg vurderer fra en kjent aktør. Når det gjelder båt forsikringer så tar jeg alltid en gjennomgang av vilkårene da jeg ser at det kan være en del forutsetninger som kan være uheldige. Dette selskapet har et krav om at stoppekranene skal være stengt i tidsrommet fra 1/11 til 31/3 når det (stoppekrana) ikke er i bruk. Kravet virker greit pga. fare ved frostsprengning, men vilkåret gjør det upraktisk/tungvindt og nesten uhåndterlig å forholde seg til: Ser for meg at vi får en tidlig påske og vi sjøsetter båten før påske fordi det ikke er for kaldt med fare for is (og frostsprengning). Båten legges på plassen sin og alle kraner stenges (alle mine er nye av kompositt), som er OK. Så skal vi på lengre påsketur (eller bare en helgetur) og åpner da bare inntaket til motoren fordi vi bare skal bruke inntak til å kjøre motor. Underveis så må noen på toalettet og inntaket til toalettet stenges og åpnes etter bruk samt vi åpner og lukker septik tømmingen for å tømme helt før vi kommer til stedet vi skal ligge. Etterpå så må alle ventiler stenges og og toalettinntaket må åpnes og stenges for hver bruk samt at vi har samme prosessen når vi skal hjem. Jeg regnet derfor med at dette ble for omstendelig/upraktisk og beskrev et tilsvarende eksempel til forsikringsselskapet for å få en bekreftelse på at måtte la seg gjøre å åpne alle kraner når jeg var på tur samt stenge dem når jeg kom hjem med en forutsetning av at det ikke var frostfare (som alltid er det veldig vanskelig å få et skriftlig svar fra forsikringsselskapene). Følgende svar fikk jeg: Dessverre så er vilkårene ufravikelige på dette (med beskrivelse av vilkåret). Hvordan praktiserer dere dette hos dere og hva tenker dere om dette ufravikelige kravet? Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Arne Henriksen Svart 12.August.2019 Link til dette innlegget Svart 12.August.2019 (redigert) Har bare to hull - toalett-ut og kjølevann inn gjennom drevet. Toalettet er stengt unntatt når jeg tømmer septiktanken og kjølevann åpner jeg når jeg drar på tur og stenger når båten fortøyes hjemme igjen, samme når på året vi snakker om. Edit: Har ikke finlest hva mitt selskap måtte mene om dette, dersom skuta synker mens jeg er på tur pga åpne kraner har jeg uansett større problemer... :-) Redigert 12.August.2019 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Hulda Svart 12.August.2019 Link til dette innlegget Svart 12.August.2019 Hos meg er alltid kranene åpne. Forsikringsselskapet jeg bruker har ikke krav om stengte kraner. Dog er alle slanger av spiralarmert gummi med slangeklemmer med unbrakoskruer, ikke de vanlige der det er krav om to klemmer. Hulda er slik at selv om det er 30 cm is rundt båten, er det ikke frost inne der kranene er lokalisert. Detaljer som forsikringen naturligvis ikke kan ta hensyn til. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.August.2019 Link til dette innlegget Svart 12.August.2019 Jeg stenger bunnventilene når båten ikke er i bruk, i praksis når båten ligger i hjemmehavn. Om vinteren er ventilene frostsikret. Sitrin skrev 25 minutter siden: Dette selskapet har et krav om at stoppekranene skal være stengt i tidsrommet fra 1/11 til 31/3 når det (stoppekrana) ikke er i bruk. Her må det menes når båten ikke er i bruk. Upraktisk å måtte åpne for spylevann til toalettet hver gang noen har behov for å bruke det. Ta en telefon til forsikringsselskape for å få avklart hva de egentlig mener (og noter tidspunkt, navn på saksbehandler og konklusjon som fremtidig dokumentasjon). Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.August.2019 Link til dette innlegget Svart 12.August.2019 (redigert) Sitrin skrev 36 minutter siden: Dette selskapet har et krav om at stoppekranene skal være stengt i tidsrommet fra 1/11 til 31/3 når det (stoppekrana) ikke er i bruk Kan dette være ein missforståelse? Har lest om krav om stengte kraner når båten ikkje er bruk, og har aldri oppfatta det til å gjelde perioder mellom bruk av den enkelte installasjon på tur. Altså har vi alle kraner åpne når vi bruker båten, men stenger når vi fortøyer i hjemmehavn. Redigert 12.August.2019 av Sjeldenutpå (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sitrin Svart 12.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2019 (redigert) Det står veldig klart beskrevet at stoppekrana skal være stengt når den ikke er i bruk under vilkårene. Alle sånne spørmål ber jeg alltid om skriftlig tilbakemelding på og det var derfor jeg spurte og forklarte hvor upraktisk dette er og fikk da svaret at vilkåret var ufravikelig. Hadde kravet vært når du ikke er på tur eller i båten samme dagen samt at det ikke er fare for frostsprenging pga temperatur så hadde vilkåret vært overkommelig. Redigert 12.August.2019 av Sitrin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Hulda Svart 12.August.2019 Link til dette innlegget Svart 12.August.2019 Bare å finne et annet selskap om kravene er uoverkommelige. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.August.2019 Link til dette innlegget Svart 12.August.2019 (redigert) Dette mener jeg høres ut som et oppkonstruert problem. "Når den ikke er i bruk" ville jeg tolket som når båten ikke er i bruk. Når jeg er i båten regner jeg for eksempel toilettet som å "være ibruk", enten jeg sitter på ramma eller ikke. Sikkerhetsmessig bør det jo være helt i orden, faktisk sikrere enn om jeg stenger krana og drar hjem . . . Selvfølgelig svarer selskapet at "kravet er ufravikelig" uten nærmere presisering. Hva hadde du ellers forventet . . . ? Redigert 12.August.2019 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sitrin Svart 12.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2019 @NilsPilsHadde vel forventet at de beskrev hvordan dette kunne la seg praktisere på en overkommelig/praktisk måte. (Hvis kravet var at jeg måtte være i båten så hadde det også blitt upraktisk når man går på turer eller besøker andre.) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Sitrin Svart 12.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2019 Her er den eksakte beskrivelsen av vilkåret: 5.2.1 sikkerhetsforskrift vedlikehold/bruk/tilsyn/transport/opplag: - – fartøy som har skroggjennomføringer under vannlinjen og som befinner seg på vannet i tiden 01.11.–31.03., skal på alle slike ha montert stoppekran som skal være stengt når det ikke er i bruk. - Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Faxen Svart 12.August.2019 Link til dette innlegget Svart 12.August.2019 Sitrin skrev 2 minutter siden: Her er den eksakte beskrivelsen av vilkåret: 5.2.1 sikkerhetsforskrift vedlikehold/bruk/tilsyn/transport/opplag: - – fartøy som har skroggjennomføringer under vannlinjen og som befinner seg på vannet i tiden 01.11.–31.03., skal på alle slike ha montert stoppekran som skal være stengt når det ikke er i bruk. - Her står det jo klart:Stengt når IKKE i bruk. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Olevine Svart 12.August.2019 Link til dette innlegget Svart 12.August.2019 Sitrin skrev 2 minutter siden: – fartøy som har skroggjennomføringer under vannlinjen og som befinner seg på vannet i tiden 01.11.–31.03., skal på alle slike ha montert stoppekran som skal være stengt når det ikke er i bruk. .."når det ikke er i bruk" må forstås som når fartøyet ikke er i bruk. Noe annet ville være meningsløst. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 12.August.2019 Link til dette innlegget Svart 12.August.2019 Grammatikken her peker på fartøyet, ikke kranen. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 12.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2019 Det var derfor jeg spurte videre om dette. Er det når inntaket er i bruk, er det når båten er i bruk og hva med når man er på båttur og forlater båten (to timers gåtur)? Det var disse spørsmålene jeg stilte hvor jeg fikke svaret at det var ufravikelig Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
shipahoy Svart 12.August.2019 Link til dette innlegget Svart 12.August.2019 Tror ikke jeg bør stenge kranene til cockpitdreneringen min (utløp under vann) når båten ikke er i bruk, for da vil den til slutt synke Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 12.August.2019 Link til dette innlegget Svart 12.August.2019 I mine vilkår fra NB står det slik: " For båt som ligger i vinteropplag på vannet når det er fare for frost, skal alle ventiler i skroggjennomføring under vannlinjen være stengt." Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 12.August.2019 Link til dette innlegget Svart 12.August.2019 Ville valgt er forsikringsselskap som ikke stilte disse kravene... Slikt orkløveri kan lett bli et mareritt om du kommer i en situasjon.. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 12.August.2019 Link til dette innlegget Svart 12.August.2019 Sitrin skrev 1 time siden: Her er den eksakte beskrivelsen av vilkåret: 5.2.1 sikkerhetsforskrift vedlikehold/bruk/tilsyn/transport/opplag: - – fartøy som har skroggjennomføringer under vannlinjen og som befinner seg på vannet i tiden 01.11.–31.03., skal på alle slike ha montert stoppekran som skal være stengt når det ikke er i bruk. Grammatikk: Når deT ikke er i bruk. Henviser til noe som bøyes med "-et". Et fartøy , bestemt form "fartøyet" En skroggjennomføring , bestemt form "skroggjennomføringen" En stoppekran, bestemt form "stoppekranen". Jeg mener helt klart at det henvises til at det, altså fartøyet, ikke er i bruk. Det er også logisk. Med et fartøy i bruk så er det varme i det, og det ville ikke fryse. Når du er i fartøyet så er det i bruk. Så du kan drite så mye du vil, uten å måtte åpne og lukke stoppekranen til vanninntak. Og det samme med andre gjennomføringer. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
andersb Svart 12.August.2019 Link til dette innlegget Svart 12.August.2019 På min forrige båt med 2 maskiner og mange kraner, stengte jeg alle etter bruk, og åpnet før hver bruk. De var ganske lett tilgjengelig i motorrom + 1 på do. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 12.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2019 Om man har dem åpne når man er om bord så er det noe bedre, men mener fortsatt det er upraktisk å måtte stenge bare man forlater båten for å f.eks. besøke nabobåten, gå en to timers tur etc. Har for øvrig 5 inntak (motor, Aggeregat in , aggregat ut, septik, og inn for toalett) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
andersb Svart 12.August.2019 Link til dette innlegget Svart 12.August.2019 absolutt, jeg praktiserte det som når jeg forlot den og ikke skulle bruke på mer enn si 12 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.August.2019 Link til dette innlegget Svart 12.August.2019 Absolutt enig med gramatikken. Kravet gjelder når fartøyet ikkje er i bruk. At saksbehandler velger å svare slik at ryggen er klar uansett er ikkje uventa. Men er dette egentlig ein problemstilling? Om mine villkår var slik ts tolket de, og båten spring lekk og søkk når eg ombord, så hadde eg sagt eg satt på ramma. Når vi forlater båten stenger vi ventiler uansett årstid. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Komodo Svart 12.August.2019 Link til dette innlegget Svart 12.August.2019 Tipper du har kommet ut for en saksbehandler som ikke har den nødvendige praktiske innsikt til å besvare spørsmålet ditt korrekt. Hvis du er keen på å bruke det selskapet ville jeg forsøkt å ringe dem på nytt helt til du treffer en som gir deg det rette svaret, og som du skjønner at har en praktisk innsikt i dette. Deretter tar du opp korrespondansen med vedkommende skriftlig. For å understreke det flere allerede har sagt: Sitrin skrev for 2 timer siden: – fartøy som har skroggjennomføringer under vannlinjen og som befinner seg på vannet i tiden 01.11.–31.03., skal på alle slike ha montert stoppekran som skal være stengt når det ikke er i bruk. Altså at stoppekran skal være stengt når fartøyet ikke er i bruk. Dvs. at du forlater båten i brygga og drar hjem. Dersom du er på påsektur og går i land for å grille eller gå tur, er fartøyet i bruk. Kjøleskapet står på, senga er oppredd, og du er på tur med båten. Det ser vi ved at det står "det", ikke "den". Hadde setningen vist til at "når stoppekranen ikke er i bruk" hadde det stått "den ikke er i bruk". Hvis de ikke gir seg på dette må de omformulere vilkårene sine. Det høres rett og slett ut som du bare har fått et svar fra en bindersmontør som ikke har satt sine bein i en båt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sitrin Svart 12.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2019 Er enig i det @Komodo Har derfor presisert eksempelet som du skrev en gang til så får vi se om det blir noe bedre svar. (Saksbehandleren hadde spurt fagansvarlig) Er egentlig ganske skummelt med en del av forbeholdene hvis det skulle skje noe. Det kan bli dyrt. Ellers er det kronglete å komme til alle gjennomføringene og det er lett å glemme å åpne dem som heller ikke er bra. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Komodo Svart 12.August.2019 Link til dette innlegget Svart 12.August.2019 Gi klart uttrykk for at du glatt går til neste selskap dersom de ikke fortolker sine egne krav på et "båtfaglig" fornuftig vis, da kan det hende de gidder å lese setningen to ganger. De pleier å være ganske kåte på å selg forsikringer disse folkene Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.