snekkerbod Startet 12.August.2019 Del på Facebook Startet 12.August.2019 (redigert) Er på jakt etter et lite solcellepanel som kan brukes som vedlikeholdslading på min skjærgårdsjeep (Boston Whaler). Båten har et 70 Ah batteri. Bakgrunnen for at jeg ønsker dette er at den har en lensepumpe som tømmer ut litt vann i skroget etter kraftige regnskyll. Derfor kan jeg ikke knekke hovedstrømmen når jeg har forlatt båten. Båten er på hytta, og det kan jo gå noen uker mellom hver gang jeg er der. Derfor noen spørsmål eller bekreftelse/avkrefte følgende ønsker/spesifikasjoner: ca 20w burde holde, eller funker et 2W panel som man setter direkte på batteriene ved hjelp av krokodilleklemmer evt gjennom sigarettenneruttaket? integrert diode i panelet som sikrer at strømmen ikke tappes på natten når det er mørkt? Nødvendig? ladekontroller for å unngå overlading og som gir 13.3V på float og 14.4V på lading? Nødvendig? Har lest flere steder at dette ikke er nødvendig. er det i såfall diode i ladekontrolleren så dette ikke trengs i koblingsboksen på panelet? vil et 20W panel være tilstrekkelig med tanke på at det sikkert er noe strømtap i ladekontrolleren? kan ladekontrolleren være koblet til batteriet når jeg starter motoren (Yamaha F115), eller vil den da bli ødelagt? Enkelte fora mener den må kobles fra. Hører gjerne fra deg som har noen meninger om dette. Redigert 12.August.2019 av snekkerbod (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 12.August.2019 Del på Facebook Svart 12.August.2019 Henger meg på. Har tenkt til å ha noe som lader mitt batteri også. Samme situasjon, og ligger ute hele året. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ove T Svart 12.August.2019 Del på Facebook Svart 12.August.2019 Hej Min bror har det så i en öppen Bohusjulle, en solcell på ca 25 watt, vänd mot söder, och en enkel regulator, med detta håller han läns båten hela säsongen och har fulladdade batterier för start. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
rippie Svart 12.August.2019 Del på Facebook Svart 12.August.2019 Funker bra det, ville gått opp litt i effekt, da de ofte ikke gir hva som er oppgitt. Jeg får kun 1Ah {ca 12W) av mitt 40w panel. Men husk laderegulator, det koster lite og sørger for at du ikke koker batteriene eller at strøm går tilbake til panelene når det ikke er sol. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 12.August.2019 Del på Facebook Svart 12.August.2019 Med horisontale paneler får jeg (omregnet til 20W panel) 3-8 Ah/dag avh av vær her på sørvestlandet i sesongen. Godt mulig det er tilstrekkelig, spesielt om panelet kan vinkles litt mot sør for bedre effekt. Tallene er med MPPT-regulator. Ville gått for et panel med høyest mulig utspenning/lavere strømstyrke slik at regulator kan utnytte panel bedre v dårlig lys. Alternativet er vel å bare kople panel direkte på batteri uten regulator, da panelet er for lite til å koke batteriet uansett. Må da være et såkalt ‘12V panel’ som gir utspenning i rett område. Alle paneler jeg har sett på har intern diode men mulig de finnes uten også. Ved bruk av regulator er vel dette uviktig (den tar seg av det). Min regulator er koplet inn på samme punkt som dynamo og landstrømlader og har overlevd 3-4 år med start, men batteriene befinner seg på andre sida av ladeskille, og det kan muligens gjøre en forskjell. Ville sjekket hva spec på regulator/leverandør sier ift spenningstopper v start. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 12.August.2019 Del på Facebook Svart 12.August.2019 snekkerbod skrev for 4 timer siden: Bakgrunnen for at jeg ønsker dette er at den har en lensepumpe som tømmer ut litt vann i skroget etter kraftige regnskyll. Derfor kan jeg ikke knekke hovedstrømmen når jeg har forlatt båten. Hvorfor ikke koble lensepumpe direkte på batteri slik at du kan slå av hovedstrømmen? Med hovedstrømmen på så tømmes normalt batteriet relativt fort på en hytte båt ville jeg tro. h Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 12.August.2019 Del på Facebook Svart 12.August.2019 Jeg har et slikt https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kontakter-og-uttak-12-volt/solcellepanel-2000031036 det er helt ubrukelig. Veldig følsom for solvinkelen. Gir nesten ikke spenning ut, med mindre det er helt optimale forhold. Mitt tips, er kjøp et ordentlig, komplett solsellepakke, fra en anerkjent leverandør. Hvis ikke kjøp et ekstra batteri, eller ha en startbooster på lur. Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 12.August.2019 Del på Facebook Svart 12.August.2019 Jeg har et lite panel (9w) koblet kun via diode og rett på batteri (70Ah) Har hatt dette koblet sånn i 5-6 år. Bruker båten alt for skjelden, men har alltid fulladet batteri. Panelet ligger bare løst, lent skrått opp mot syd i i setet foran motorbrønnen. Stappes inn under puta når båten er i bruk. Kobles ikke i fra. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
snekkerbod Svart 12.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2019 Flere gode innspill her. Tror ikke jeg finner noe passende på Aliexpress som en pakke ser det ut til. Tror jeg kommer til å gå for en løsning tilsvarende denne. Railblaza plattformen fester jeg til panelet med Tec7 eller tilsvarende. Ser for meg at kablene fra solcellepanelet (er vel 2x en-ledere) går inn i en eller to støpsler og inn i en kontakt på dashboardet og videre til laderegulatoren som er sammen med resten av det elektriske greiene inni styrekonsellen. Tips til hvilken kontakt / støpselløsning som kan passe? Er Railblaza tilstrekkelig solid? Med denne løsningen tror jeg at jeg enkelt kan demontere spetakkelet når det trengs, samtidig som jeg ser for meg at det kommer til å se helt okay ut. Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 12.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2019 Smiley skrev 2 minutter siden: Jeg har et lite panel (9w) koblet kun via diode og rett på batteri (70Ah) Har hatt dette koblet sånn i 5-6 år. Bruker båten alt for skjelden, men har alltid fulladet batteri. Panelet ligger bare løst, lent skrått opp mot syd i i setet foran motorbrønnen. Stappes inn under puta når båten er i bruk. Kobles ikke i fra. Takk for innspill - har du link til en slik diode? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 12.August.2019 Del på Facebook Svart 12.August.2019 45 minutes ago, Sørlandet2 said: Jeg har et slikt https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kontakter-og-uttak-12-volt/solcellepanel-2000031036 det er helt ubrukelig. Veldig følsom for solvinkelen. Gir nesten ikke spenning ut, med mindre det er helt optimale forhold. Mitt tips, er kjøp et ordentlig, komplett solsellepakke, fra en anerkjent leverandør. Hvis ikke kjøp et ekstra batteri, eller ha en startbooster på lur. Men i alle dager: Effekt: 13 W. Vekt: 4,2 kg. Stort dårligere forhold mellom vekt og Watt må man lete lenge etter! 13W gir under 1A inn på batteriet, og da er det helt perfekte forhold. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Seilerslask Svart 12.August.2019 Del på Facebook Svart 12.August.2019 https://seatronic.no/strom/solcellepaneler/solcellepaneler/optimate-solcellepanel-20w-med-regulator Noe sånt hadde vel funka? (tilfeldig valgt nettbutikk) Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 Popeye70 skrev for 8 timer siden: Men i alle dager: Effekt: 13 W. Vekt: 4,2 kg. Stort dårligere forhold mellom vekt og Watt må man lete lenge etter! 13W gir under 1A inn på batteriet, og da er det helt perfekte forhold. Ja, dårlige greier... Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 Et batteri på 70 Ah tåler godt en kontinuerlig ladestrøm på 2A. Dvs. at et 20-watts panel kan tilkobles uten regulator. Det man imidlertid må være oppmerksom på er at alle bly-/syre-batterier, men i særdeleshet tradisjonelle, åpne batterier, mister væske under lading. Så, avhengig av batteritype og ladestrøm/syklus, bør man holde et øye med væskenivået. Et annet moment er at et direktekoblet panel kan vise seg å være svært ineffektivt om det kobles til et batteri med vesentlig lavere spenning enn den som er panelets optimale. Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 Nei, desverre ikke. Både panelet og dioden/fordeleren er overskuddsmateriell i forbindelse med utstyr brukt i jobb. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Grand Banks jr Svart 14.August.2019 Del på Facebook Svart 14.August.2019 Vurderer litt forskjellig. Vurderer dette 30W panelet pluss en rimelig regulator. Vinterstid er det lite å hente, med lav solvinkel og korte dager, men jeg bruker jo båten da også. https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2017&category_id=26&option=com_virtuemart&Itemid=39 649 kr + regulator og frakt. Må måle nærmere om jeg har plass. Innspill? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.