Jump to content

Volvo Penta MD2B - Turtallsregulator regulerer motsatt av hva den skal


Theobald

Recommended Posts

Hei!

Etter å ha hatt service på motoren (simringen lakk med følge av at motoren ble fylt med vann), virker turtallsregulatoren nå motsatt av hva den skal. Først ble det sagt at jeg må ha montert vaier feil, emn etter å ha sett flere videoer på Youtube ser jeg at når armen til gassvaiaeren er nærmest motoren så skal turtallet være lavest og når den er nærmest girkassa så skal turtallet være høyest. Uavhengig av vaier så får jeg lavt turtall når armen er nærmest girkasse og høyest når den er nærmest motor.

Jeg ser at armen er festet til turtallsregulatoren med en mutter på toppen av akslingen til turtallsregulatoren og med en strammebolt på siden. Jeg antar at jeg kan løsne armen fra turtallsrgulatoren ved å fjerne mutter og løsne på bolten.

Er det noen som har erfaring med en slik turtallsregulator og som kan gi meg veiledning på hvordan jeg skal få turtallsregulatoren til fungere på riktig måte?

- Nå har jeg fullt turtall i fri-området på giret, og lavt turtall når akslingen er stilt fullt forover eller fullt akterover. Jeg har hatt ute injection pumpa og smørt opp sliden slik at den glir lett.

Jeg har verkstedhåndboken til MD11C men ikke til MD2B, men det er lite informasjon å hente der om funksjonaliteten til både turtallsregulatoren og injectionpumpa...

- Alle gode råd mottas med takk : - )

Turtallsregulator.jpg

20190730_192627.jpg

Redigert av Theobald (see edit history)
Link to post

Hei,

 

wiren har ikke vært helt ute, den har bare vært koblet fra på motorsiden. Dette problemet er inne i motoren fordi resultatet er det samme om wiren er koblet fra eller ikke; fullt turtall med armen forover, lavt turtall med armen atterover (se bildet). Slik som armen står på bildet gir det lavest turtall. Av hva jeg har sett på videoene på Youtube skal den ha maks turtall i denne posisjonen.

Men takk for raskt svar : - )

Redigert av Theobald (see edit history)
Link to post

Kjenner ikke motoren, men er vel to måter å fikse dette på. 

 

Enten åpne opp motoren og bytte om på den/ De delene som er satt feil vei (i forhold til hva du ønsker). 

 

Eller å se om du kan bytte om på hvor wire er festet i kontrollenheten. Noen gass/ girkontrollere er universalmodeller der du bare kan bytte side for å endre hvilken vei wire beveger seg når du gasser. 

 

(Tenker bare alternativ løsning her.) For din motor spesifikt må noen andre svare ?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...