Too Much Startet 12.August.2019 Del på Facebook Startet 12.August.2019 Jeg sliter med å bedømme bølgehøyde da jeg som regel holder meg i havn når det er friskt. Men alltid bedre å prøve seg litt planlagt enn å ende opp i vær man er usikker på så på Søndag gikk jeg fra Marnet i vesterelva ved Fredrikstad til Sætre, jeg dro ca 11:30, gikk et stykke ut forbi Strømtangen før jeg tok indre leia til Hankø, gikk innenfor Hankø og så rett ut nordre løpet for motor, heiste så seil syd vest av Flateguri og tok turen inn bak Rauer. Forbi Strømtangen var det ca 15 m/s med hyppige kast på 17 m/s, ut fra Hankø pendlet det mellom 16 og 18 m/s på vindmåleren om bord. Båten er 41 fot Dehler seiler som veier ca 10 tonn og har mastehøyde 19,5m. Det var definitivt friske forhold og det smalt godt av og til, det var også friskt nok til at et kaffekrus forlot oppvaskkummen. Hverken kona, jeg eller båten hadde noe som helst problemer med forholdene, vi hadde gjort grundig sjøklart og jolla var svinebundet på dekk. Før vi kom i le av Rauer ble båten av og til tatt av brytende bølger bakfra og skiftet kurs, men aldri veldig ubehagelig. Så til spørsmålet, hvor høye var bølgene? Jeg aner rett og slett ikke. Enkelte ruvet godt uten å ødelegge sikten. Men jeg var mest opptatt av båthåndtering og brukte mye tid på å styre manuelt for å få erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Hankøsundet Svart 12.August.2019 Del på Facebook Svart 12.August.2019 Dette er jeg også nyskjerrig på. Iflg windy.com blåser det nå 9m/s på Strømtangen og bølgehøyden er 1,4m. I går blåste det 15-18 m/s, men jeg vet ikke om jeg konfigurerte windy.com riktig, da den viste over 3 m bølger i går kveld på Strømtangen. Det fascinerende med denne historien er at det var NM i Optimist i helgen, og de var ute og seilte regatta i denne vinden, ved Garnholmen på lørdag og utenfor Elinggårdskilen på søndag. Imponerende. Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 12.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2019 Jeg ankret i Hankø Fredag til Lørdag, når jeg gikk ut var Optimistene i full gang, blåste jevnt over 10 m/s og de var langt ute, jeg er også imponert over det. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.August.2019 Del på Facebook Svart 12.August.2019 Jeg vil vel tro at 3 m fra høyeste topp til laveste bunn vil sperre utsikten til horisonten. Med bråttene i det farvannet burde du fått sjø tvers over båten. Vil jeg tro. Det høres bedre ut med signifikant under 2 m. Godt under. Jeg har seilt strekket i 20 m/s og det kan mest sammenlignes med innsiden av en vaskemaskin. Jeg seilte midtfjords. Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 12.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2019 (redigert) Utenfor Strømtangen var nok vaskemaskin en god beskrivelse, jævlig rotete. Ut fra Hankø var bølgene en del større og alle kom fra SW. Det kan definitivt ikke ha vært 3m signifikant, garantert ikke en eneste bølge å se på over 5 meter. Redigert 12.August.2019 av Too Much (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 12.August.2019 Del på Facebook Svart 12.August.2019 @Too Much her er fra målestasjonen fra Väderöarna. Litt lenger ned men gir kanskje en pekepinn. Sitér dette innlegget Link to post
camilie Svart 12.August.2019 Del på Facebook Svart 12.August.2019 Er nok en del mindre enn Vaderøarna.....5 meter er høye bølger:-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.August.2019 Del på Facebook Svart 12.August.2019 Da står du garantert i vann til knes og gisper etter luft. Gjelder strekket N Søster til Misingen :-) Tror ikke jeg hadde mer enn 6 m bølger da det blåste 20 m/s. Ikke værre enn at Bohus kom vaggende over fra Sandefjord. Da blåste det WSW. Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 13.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2019 En liten video fra utseilingen fra Hankø. https://youtu.be/c1swoSigonE Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 Vi har vel de fleste av oss en tendens til å tro at bølgehøyden er større enn den faktisk er. I en fritidsbåt er 3 meter mye mer enn man tror. Skal vel aldri si aldri, men 6 meter bølgehøyde i oslofjorden høres rart ut. Nå må vi ikke bli som laksefiskere som forteller om storlaksen, som blir større og større for hver gang ? Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 Ms Fortuna skrev 3 minutter siden: Nå må vi ikke bli som laksefiskere som forteller om storlaksen, som blir større og større for hver gang ? Og den slutter ikke å vokse før fiskeren dør;) Hvordan måler dere egentlig bølgehøyde, bare på øyemål? Sitér dette innlegget Link to post
camilie Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 6 meters bølger i en fritidsbåt.....er nok noe di færreste ønsker seg.....og enig i fremstillingen med laksen.....:-) Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 13.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2019 Nå er det takk og pris ikke jeg som snakker om 6 meter, filmen viser jo også det motsatte. Men bølgehøyde er åpenbart gjetting uten tilgang til data fra en målebøye. Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 31 minutes ago, Olevine said: Hvordan måler dere egentlig bølgehøyde, bare på øyemål? Når jeg sitter i førerstolen har jeg øynene ca 2 meter over havflaten. Så lenge jeg alltid ser mer enn en bølgetopp regner jeg bølgehøyden for å være lavere enn 2 meter.... Sikkert ikke 100% korrekt, men godt nok for meg... Sitér dette innlegget Link to post
camilie Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 Rednings skøyta Moss har nok svar på bølgehøyden for området :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 Som Admiralen sa da hun så videoen: "Sånn sjø har vi jo rett som det er". På meg virker det mer som 1- til 1,5 m. Så får man tro det man vil om bølgehøyder i Ytre Oslofjord. TooMuch har selv linket til bølgehøyde 6 m ved Väderöarna. Og da har det ikke engang vært sterk kuling. Den gangen jeg fikk vasket båten, hadde jeg ligget og ventet på løying en snau uke. Så da fisker "Dagny" rapporterte at vinden hadde løyet til 17- til 22 m/s i le av Koster, gikk jeg. Rett W av Daniel (Gråhl.) Slo baugen under. Den er 1,8 m høy. Strekningen Tisler til N Søster er kjent for bølger. Særlig når det har blåst WSW kuling noen dager. Jeg regner at jeg har hodet 2,5 m over vann på styrepos. Når bråttene ramler over meg så jeg holder på å drukne, må de være langt over 4 meter. For meg så det ut som om sjøene kom inn i høyde med undre saling. Hvilket var et klart synsbedrag. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 Too Much skrev for 2 timer siden: En liten video fra utseilingen fra Hankø. https://youtu.be/c1swoSigonE Det så hvertfall ikke sånn ut på Gule Humpen, da vi hadde 5,5m på Vaderøarna, men da hadde vi 24m/s dagen før, og 16m/s på humpen. Vi så kun øyer og horisont fra bølgetoppen. Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 Jeg er forferdelig dårlig til å bedømme bølgehøyde, men de gangene vi går sør for ferder, så regner jeg det som grov sjø om toppene er hvite. ;) når det skal sies, så tror jeg ikke man lett kan sammenlikne høyden man sitter over vannflaten på stille vann når man skal vurdere bølgehøyde i sjøgang. på nåværende båt (p42) så ser bølgene langt mindre ut enn de er når man sitter på fly, og i tillegg går den med nesa litt i sky så slår det over baugen der er bølgene høye. i forrige båt (W37GM) så vi rett inn i bølgeveggen til tider i samme sjøforhold. Et eksempel med windy'n, vi dro fra Stavern og rundt verdens ende. på turen der møtte vi en 46 sunseeker. denne ble borte i mellom bølgedalene. hva kan vi tenke oss at bølgehøyden her var? ;) Eller nå på forrige tur hjem fra kragerø, når Princessa gjorde 18 knop oppover, og 25 knop nedover på bølgene. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 Navic II skrev 6 minutter siden: Eller nå på forrige tur hjem fra kragerø, når Princessa gjorde 18 knop oppover, og 25 knop nedover på bølgene. Eller når vår Saga 27 gir 4 knop oppover og 10 nedover? Slik sjø har vi sluttet å utforske, vi har da en lystbåt! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Too Much Svart 13.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2019 Tok en prat med RS, han tippet maks 1,5. Blir vanlighvis mye krapp men ikke så høy sjø i området. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 Om jeg står når jeg styrer så er jeg antagelig rundt 3 meter over vannflata. Kom ut for stiv kuling med storm i kastene, som hadde dradd seg rundt sørspissen av Norge og dradd opp godt med sjø. Vi lå langt ute i sjøen for Arendal så vi fikk ikke noe le for kysten. I løpet av de fire timene vi var på dansegulvet så var det en del enkeltbølger som helt klart var høyere enn de tre meterne jeg utgjorde. Jeg tipper da rundt fire meter. Etterhvert som vi nærmet oss kysten gikk bølgehøyden vesentlig ned. Sitér dette innlegget Link to post
camilie Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 Se der ja.....1.5 meter......3-5 meter med fritidsbåt er voldsomt.....og di færreste ønsker seg ut da:-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 camilie skrev 14 minutter siden: Se der ja.....1.5 meter......3-5 meter med fritidsbåt er voldsomt.....og di færreste ønsker seg ut da:-) Nei det er ikke "helt optimalt". Ble "buksevann" og full cockpit tre ganger. Men alt gikk bra, ingenting ødelagt, ingen skremt og veldig mye lært. Så... absolutt verdt "turen" for å si det sånn. Ville ikke vært opplevelsen foruten. Uten å strekke det for langt så vil jeg egentlig anbefale at en, godt forberedt og på "riktig sted" uten lekyst, med mulighet for å enkelt "seile inn igjen", god sikt osv faktisk tar "turbåten" ut på dansegulvet i ordentlig vind og bølger en eller annen gang for å høste noen erfaringer. Bare i sommer har jeg møtt flere som har fått juling av vinden rundt lokale tordenbyger, da snakker vi fort om 20-25++ m/s, og på litt lengre kryssinger så hender det jo også at en får mer enn hva en vil ha, uten særlig mulighet til å gjøre noe enn å håndtere det best mulig. Da er det greit å ha prøvd i praksis. Før eller siden så er en midt i det uansett ;-) Sitér dette innlegget Link to post
camilie Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 Har nok prøvd mye Pinkvin....og derfor litt skeptisk til og tro bølgehøyden var 3 til 5 meter ved strømtangen og rauer.....har kjørt motorbåt i 19 sekundmeter til Danmark.....og masse andre turer......og vært med på det meste:-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 camilie skrev 7 minutter siden: Har nok prøvd mye Pinkvin....og derfor litt skeptisk til og tro bølgehøyden var 3 til 5 meter ved strømtangen og rauer.....har kjørt motorbåt i 19 sekundmeter til Danmark.....og masse andre turer......og vært med på det meste:-) Nei tror ikke det var det jeg heller :-) Men det kan være rotete enkelte steder det, som på vei ut av elva og ved Strømtangen. Krevende område. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.