Nerdy Startet 12.August.2019 Link til dette innlegget Startet 12.August.2019 Hei, Har en 2005 modell Ibiza 24 og er litt usikker på hva jeg skal foreta meg nå. Etter opptak av båt, så kjenner jeg når jeg tråkker på teaken på badeplattformen så føles det som en svamp.... Du hører tydelig at vann blir presset ut hver gang du tråkker. Og det er ikke bare når jeg tråkker ute i kantene men også midt på. Har også syntomene på to av teakplatene inne i båten også, men der heldigvis kun ute i noen spesifikke kanter. Teaken er ekte teak som er limt på en glassfiber plate som deretter er limt og skrudd i båten... Hva burde jeg gjøre med dette, og evnt hvordan? Noen med erfaring med tilsvarende jobber? Teaken er ellers flott og se på og ingen bekymringer sånn sett.. Badeplattformen Bilde tatt fra i våres. Men det er kantene hvor disse teakplatene møtes det også merkes, og ser vann tyter ut etter spyling. Sitér dette innlegget Link to post
Nerdy Svart 21.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Opp... Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Nerdy skrev On 12.8.2019 at 19.43: Teaken er ekte teak som er limt på en glassfiber plate som deretter er limt og skrudd i båten... Har det trukket vann inn mellom teaken og glassfiberplata eller er det vann mellom glassfiberplata og selve dørken i båten? Er det muligheter for å se hvor vannet kommer fra når du tråkker på teaken? Hvis vannet er mellom plata og dørken kan du jo prøve å skru løs plata for å se om det eventuelt går an å få tørket ut under før du skrur og limer på plata til dørken igjen. Så lenge plata er av glassfiber og er tett trenger du ikke lim andre steder enn rundt kantene og rundt skruehullene. Har vannet trukket inn mellom teaken og glassfiberplata vil mer og mer lim miste taket og mer fuktighet vil kunne trenge inn. Er båten ute i frosten kan du så få frostsprengning mellom teaken og plata, noe som sammen med mer trutning av trevirket kan føre til at enkelte av teakstavene «popper» opp i forhold til de andre. For å fikse opp i dette må teakstavene skilles fra plata, tørkes, slipe overflaten på undersiden (lim krever fersk overflate), rengjøres og slipes i natene (fugemasse krever fersk overflate) og så limes fast til glassfiberplata igjen for så å fuges mellom teakstavene. Med andre ord en hel prosess. Det blir brukt forskjellige typer lim for å lime fast teak, epoksy er en mulighet, men også lim på tube, ala Tec7 eller lignende elastisk lim. Risikoen ved å løsne teaken fra glassfiberplata er at teaken kan sprekke opp og ødelegges. Da må du til med å enten kjøpe eller lage nye teakstaver for å erstatte dem som brekker og er ødelagt. Sitér dette innlegget Link to post
Nerdy Svart 23.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Hei og takk for svar! Problemet er vann mellom glassfiberplate og båten.. platen har løsnet. Det som medt bekymrer meg med dette er at det teaken er skrudd fast og hvordan vil dette evnt ligge og trekke vann. Jeg har også håpet å skru av teakplatene og lime igjen, men mange sier at dette får man ikke til rett og slett... Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Hvis det er vann mellom plata og dørken/båten ville jeg som sagt ha prøvd få løs plata. Da kan du bedre se hva som bør gjøres. Ut fra hva du beskriver vil jeg tro du kan løse problemet slik som jeg nevnte i forrige innlegg. Altså uten å fjerne selve teaken fra plata, men ved å løsne plata fra båten og så sørge for at det blir tett under denne når du fester den igjen. Teak vil trekke vann når det er vått, og materialet vil tåle det. Bakdelene er når teaken blir stående i vann over tid, da kan den løsne fra underlaget. Så det er en fordel at den får tørke av og til. Sitér dette innlegget Link to post
Nerdy Svart 21.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2019 Ja. Problemet er hvordan få av den platen hel uten å ødelegge den... Eller ødelegge masse gelcoat i båten også... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.