JohnC Startet 13.August.2019 Link til dette innlegget Startet 13.August.2019 Hei. Har en BMV 712 batterimonitor i båten. Denne har så langt denne sesongen vært til å stole på. Var ute en tur i helgen og oppdager da at den plutselig viser at det trekkes strøm fra batteri selv om hovedbryter er avslått. Dette skal ikke være mulig da alt utenom lensepumpe går via denne bryteren. Koblet fra lensepumpe, men den viser fortsatt at det går ut mellom 2A og 3A. Det som er enda mer merkelig er at selv om båten ligger med landstrøm og lading så tappes batteriet pga trekket som er. Den viser at batteriet ligger med over 14V når laderen er tilkoblet. Dette verifiserte jeg ved å måle direkte på batteriet. Jeg opplever det samme når lading kommer fra dynamo, men innimellom så viser monitoren at den får opp mot 10A, men etter en stund daler den ned på minussiden igjen og batteriet (i følge monitoren) tappes for strøm heller enn å lades. Fortsatt vises V på batteri på over 14V. Jeg har ladet batteriene helt opp og nullstilt monitoren uten hell. Eneste teorien jeg har på dette er om noe i el-anlegget driver å kortslutter eller at en eller annen duppeditt ombord plutselig har begynt å virke og denne går ikke via hovedstrømbryter. Før jeg river ned all inredning for å feilsøke ville jeg høre om andre har vært borti dette og kanskje har en løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 Er du sikker på at det kun er shunten som er koblet til minusterminalen på batteriet dit og absolutt ingenting annet? Det er en forutsetning for at dette skal fungere. Driftspenning til battmeteret skal selvfølgelig også gå direkte til batteriet via sikring utenom hovedbryter. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Seilars Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 https://www.biltema.no/verktoy/maleverktoy/maleinstrumenter/amperemetere/tangamperemeter-dcm-6003-acdc-2000023355 Har du ett tang amperemeter i båten, så får du kjapt svar på hvor feilen ligger. Begynn ved siden av shunt, og sammenlign med det du leser av på BMV. Hvis DC tang viser 0 og BMV viser at det går strøm, så sjekk for dårlige kontakter på BMV. Sitér dette innlegget Link to post
JohnC Svart 13.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 Hei Lars. Ja, jeg koblet opp monitor og shunt for noen måneder siden og først nå siste uken er det jeg har opplevd dette. Nå skal det sies at båten er ny for meg. Jeg kjøpte den i vår så jeg har ikke full oversikt over el-anlegget, men jeg finner ingenting fra batteri på minussiden som går til annet en shunt. Drifsspenning til battmeter går til batteri. Så det som gjør dette så rart er at det har virket fint i noen måneder og jeg har ikke gjort endringer på det elektriske anlegget. Det eneste jeg har gjort i forkant av at dette opstod var å nullstille pinkode på monitoren vha pukkode og det skal ikke avstedkomme noe som dette. Skal ta en runde med tangampermeter neste gang jeg er ombord :) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 (redigert) Det med amperemeter er en ypperlig ide. Er du sikker på at du ikke har noen forbindelse direkte fra forbruksbatteriet sin minusterminal (som er for battmeteret) ti minusterminalen på startbatteiet? Er dette i orden, viser jo tydeligvis battmeteret at noe annet ikke er som det skal være. Redigert 13.August.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JohnC Svart 13.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 Lars H. skrev 8 minutter siden: Det med amperemeter er en ypperlig ide. Er du sikker på at du ikke har noen forbindelse direkte fra forbruksbatteriet sin minusterminal (som er for battmeteret) ti minusterminalen på startbatteiet? Er dette i orden, viser jo tydeligvis battmeteret at noe annet ikke er som det skal være. Det går kun 1 ledning fra batteriets terminal og til shunt. Alt på minussiden er koblet via denne. Eneste som går utenom er lensepumpe, men koblet den fra for å se om det var den som kunne lage kluss. Det jeg ikke forstår er hvorfor den viser strømforbruk når jeg slår av hovedstrømbryer. Det er ingenting som virker ombord ellers når denne er avslått. Jeg også tviler på at det er battmeterer som tuller seg. Forøvrig så måler jeg på to banker (start og forbruk) med hver sin hovedbryter og skillediode, men jeg vet med sikkerhet at dette er koblet korrekt ifht battmeteret. Kan skilledioden ha feil som gjør at den trekker mer enn den skal kanskje? Den trekker jo litt, men ikke opp mot 3A Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 JohnC skrev 3 minutter siden: Eneste som går utenom er lensepumpe, men koblet den fra for å se om det var den som kunne lage kluss. Det jeg ikke forstår er hvorfor den viser strømforbruk når jeg slår av hovedstrømbryer. Det er ingenting som virker ombord ellers når denne er avslått. Hvorfor lensepumpen er koblet utenfor, er ikke lurt. Battmeteret er jo ment å vise alt av forbruk og lading. Angående hovedstrømbrytere, lever de ikke evig og kan etter tid slippe gjennom strøm. En ide er å sjekke denne. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JohnC Svart 13.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 Lars H. skrev 1 minutt siden: Hvorfor lensepumpen er koblet utenfor, er ikke lurt. Battmeteret er jo ment å vise alt av forbruk og lading. Angående hovedstrømbrytere, lever de ikke evig og kan etter tid slippe gjennom strøm. En ide er å sjekke denne. At lensepumpen ikke er koblet inn på shunt enda er bare latskap :) Hovedstrømbrytere og skillediode er nytt i år, men det betyr jo ikke at de kan slutte å fungere. Har kjøpt fra BEP og de pleier nå å levere grei kvalitet. Nei, det blir nok en runde med tangampermeter og feilsøk. Jeg hadde håpet på svar ala "ja, dette skjer med BMV, lett å fikse". Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 (redigert) 10 hours ago, JohnC said: Det jeg ikke forstår er hvorfor den viser strømforbruk når jeg slår av hovedstrømbryer. Det er ingenting som virker ombord ellers når denne er avslått. Landstrømladeren er vel koblet utenom hovedbryter ? Forøvrig trenger du ikke noe måleinstrument i det hele tatt for å finne ut om battermonitoren viser feil, eller om du har et strømtrekk. Bare å frakoble absolutt alt på plusspolen til batteriet, da vet du at det ikke går strøm gjennom shunten. Viser batterimonitoren fortsatt strømtrekk, er den kaputt (eller du har dårlig kontakt mellom shunten og ledningene som går til instrumentet). Ikke gjør dette mens motoren går Redigert 14.August.2019 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 14.August.2019 Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 11 hours ago, JohnC said: men den viser fortsatt at det går ut mellom 2A og 3A. Det som er enda mer merkelig er at selv om båten ligger med landstrøm og lading så tappes batteriet pga trekket som er. Den viser at batteriet ligger med over 14V når laderen er tilkoblet. Forstår jeg deg rett at monitoren viser 14V og 2-3 A strømtrekk samtidig ? Og spenningen på 14V verfiserte du med et multimeter ? Det er fysisk umulig at et blybatteri kan levere fra seg strøm ved en spenning på 14V. Mistenker at batterimontoren viser feil. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 14.August.2019 Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 Kan det være koblet et solcellepanel til batteriet? Sitér dette innlegget Link to post
oechri Svart 14.August.2019 Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 Jeg ville begynt med å koble vekk all minus fra forbrukssiden av shunten. Hvis den da viser null forbruk, er det i hvertfall ikke noe feil med Shunt. Sitér dette innlegget Link to post
JohnC Svart 15.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2019 Takker for innspill folkens! Da har jeg litt ymse å undersøke i helgen. Forøvrig: Ingen solcelle i båten og landstrømlader går utenom hovedstrømbryter Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.August.2019 Link til dette innlegget Svart 15.August.2019 (redigert) Det er ofte noen ting som er koblet utenom hovedstrømbryter. Som feks vhf, lensepumpe med nivåvakt og stereoanlegg slik at kanalminnet ikke slettes. At disse tingene trekker 2-3 amp virker rart det hender jeg også ser at batteriene går litt ned selvom landstrømladeren er på. Det er typisk på float over lang tid ved lite strømtrekk. Da må batteriene tappes litt ned før laderen slår inn. Redigert 15.August.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 15.August.2019 Link til dette innlegget Svart 15.August.2019 Legg en kortslutning over shunten. Da kottslutter du også ledningene til instrumentet og det skal vise null. Viser det fortsatt strømtrekk er det tull med instrumentet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
JohnC Svart 19.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 (redigert) Hei dere. Det tok to minutter og en innrømmelse for å finne ut av dette :) Jeg målte med tangampermeter og fikk verifisert at når hovedstrømbryter er avslått så går det ingen spenning noen steder. Det viser seg derimot...at har man feks koblet fra et batteri og koblet på igjen så må man i noen tilfeller rekalibrere målingen av spenningen. Dvs at man kobler fra på batteriet og stiller battmonitoren inn på at nå skal den ha 0 verdi. Etter dette var gjort så fungerte den aldeles strålende. (menyvalg 63 når man trykker på SELECT på monitoren) Hadde jeg lest hele bruksanvisningen så hadde jeg vært klar over dette.... Takk for alle gode innspill og engasjement :) Redigert 19.August.2019 av JohnC (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Ekte menn leser ikke bruksanvisninger... før de må Flott at du skriver hva som var årsaken Du er neppe den siste som gjør det samme, hehe. Sitér dette innlegget Link to post
JohnC Svart 19.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Seilerslask skrev 7 minutter siden: Ekte menn leser ikke bruksanvisninger... før de må Flott at du skriver hva som var årsaken Du er neppe den siste som gjør det samme, hehe. Ja, det noe med mannegenet som forhindrer oss fra den slags tildragelser :) Absolutt ALLE burde skrive i innleggene sine om de finner en løsning. Er så mange gode innlegg her som brått bare slutter og når man tror man scroller seg ned mot et svar på et problem så møter man bare veggen og ingen løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.